הסכם גג ראשון במגזר החרדי: המדינה מגבשת הסכם עם אלעד

שר הבינוי והשיכון, יואב גלנט, הודיע בסוף השבוע שעבר כי מדובר בהסכם גג שנמצא בעבודה ועתיד לכלול כ-12.5 אלף יחידות דיור חדשות בתחומי העיר החרדית הממוקמת בסמיכות לראש העין

במשרד הבינוי והשיכון מקדמים הסכם גג ראשון במגזר החרדי - מול עיריית אלעד. שר הבינוי והשיכון, יואב גלנט, הודיע בסוף השבוע שעבר כי מדובר בהסכם גג שנמצא בעבודה ועתיד לכלול כ-12.5 אלף יחידות דיור חדשות בתחומי העיר החרדית הממוקמת בסמיכות לראש העין. עוד ציין גלנט כי הסכמי גג נוספים צפויים להיחתם בקרוב גם מול העיריות אשדוד ונהריה.

נציין כי הסכם הגג באלעד והיצע הדירות המתוכננות במסגרתו עשוי להכפיל את אוכלוסיית העיר שמונה היום כ-45 אלף תושבים. עוד נציין כי ועדת הגבולות של משרד הפנים החליטה על הקמת אזור תעסוקה משותף לעיר ולמועצה האזורית דרום השרון בין כביש 444 לבין כביש 6, בו צפויים לקום כמיליון וחצי מ"ר של מסחר ותעסוקה, מה שעשוי לתמוך בתוספת יחידות הדיור.

נזכיר כי הציבור החרדי סובל ממשבר דיור חמור בשנים האחרונות. משבר שלעתים חמור יותר מזה שבאוכלוסיה הכללית וזאת בשל העובדה שבניגוד לאוכלוסייה החילונית, חברי הקהילה החרדית לא תמיד יכולים לגור היכן שירצו מטעמי שמירת שבת למשל או בשל הצורך לגור בקהילות סגורות במקרים מסוימים.

על פי נתוני המכון החרדי למחקרי מדיניות, שבחן בעבר את מצוקת הדיור במגזר החרדי, מרבית האוכלוסייה החרדית (66%) מתגוררת בדירות בנות 2 עד 4 חדרים, בעוד בקרב האוכלוסייה היהודית שאינה חרדית נמצא כי רובה (67%) מתגוררת בדירות בנות 3.5 חדרים ומעלה. עוד על פי הנתונים, רק 26% מהמגזר החרדי מתגוררים בדירות 4.5 חרדים ומעלה לעומת 35% במגזר הכללי. עוד עולה מנתוני המכון על בסיס נתוני הלמ"ס כי 24% מהמגזר החרדי דיווחו על מגורים בצפיפות גבוהה של שתי נפשות ומעלה בחדר לעומת 2% בלבד בציבור הכללי.

"הסכם הגג באלעד מביא פריצת דרך משמעותית", כך השר גלנט, "יש בישראל צורך במיליון יחידות דירות לעשרים השנה הקרובות. 20% מתוך דירות אלו צריכות להיות עבור הציבור החרדי. לשם כך הקמנו לאחרונה אגף לענייני חרדים על פי המלצת חבריי לסיעות החרדיות. עלינו לפתור את הבעיות באמצעות בניית ערים חרדיות ובהוספת יחידות דיור בערים הטרוגניות".

נזכיר כי בשנת 2016 אישרה הממשלה את החלק הראשון של תוכנית ממשלתית חדשה להגדלת היצע הדירות במגזר החרדי. על פי התוכנית, בכוונת הממשלה לקדם תכנון של 19.5 אלף יחידות דיור ולקדם שיווק של 15 אלף יחידות דיור, ביישובים חרדיים, או במתחמים שיוגדרו בעלי צביון חרדי בשלוש השנים הקרובות. כבר באותה התקופה עלה נושא הגדלת העיר אלעד על הפרק מה שכעת יקבל דחיפה משמעותית בעקבות חתימה עם הסכם גג.