כוונות טובות לא יספיקו

למה החלטת שר התקשורת איוב קרא להקל על יבוא טלפונים היא כנראה חסרת משמעות?

משרד התקשורת הודיע אתמול (א') כי הוא פועל על-מנת להקל על יבוא טלפונים סלולריים "ממוחדשים" - מכשירים משומשים אשר עברו חידוש. להערכתנו ההודעה הזו נולדה בעיקר על-מנת לדאוג ליחסי ציבור עבור שר התקשורת החדש איוב קרא.

קרא העניק אתמול את הראיון הראשון, מאז שמונה לתפקיד, לאורן וייגנפלד בערוץ 2 והראיון נראה בעייתי. הרושם שמתקבל הוא שקרא אינו בקיא דיו בחומר, מובל על-ידי יועצים שכוונתיהם לא ברורות וייתכן אפילו שהשר אינו מבין את גודל האחריות המוטלת עליו. קרא הופיע בערוץ 2 על-מנת לדקלם סיסמאות על הוזלת יוקר המחיה וכדי לרכב על גל פופוליסטי. אפשר לשער שאחת המטרות שלו הייתה גם להשיג דקות מסך לטובת הפריימריז.

זה חבל. לקרא יש הזדמנות לעשות דברים חשובים יותר בקדנציה הקצרה שנותרה לו ולא להתמקד ברפורמה שלטעמנו נראית תפלה. הוא יכול לקדם מינוי של ראש מטה בכיר לצידו, לבנות צוות אפקטיבי של יועצים לתחומים השונים במשרד, לקדם איוש הנהלה רצינית למשרד התקשורת ועוד.

מתמיה איך שר בקדנציה הראשונה שלו לא אוחז בקרני הפר ובמקום להוכיח עצמאות ונכונות לקדם את עצמו ואת התחום עליו הוא מופקד, מבזבז את עצמו לדעת על שטויות כאלה. מה שמדאיג הוא שאף אחד לא מזהיר את קרא ומציע לו לנקוט בדרך אחרת.

נחזור להודעת המשרד מאתמול: "במטרה להקל בנטל הביורוקרטי המוטל על יבואנים וסוחרים המייבאים ציוד סלולרי, להגביר את התחרות בתחום, ולהפחית את המחירים לצרכן ולדאוג לרווחתו בכוונת שר התקשורת איוב קרא להרחיב את הפטור גם על מכשירי טלפון סלולרי שאינם חדשים ולפטור מחובת רישיון סוחרים ובעלי חנויות בישראל".

"להגביר את התחרות בתחום"

קרא הוסיף כי "עם כניסתי לתפקיד זיהיתי את הקשיים הקיימים בתחום ובכוונתי לפעול לטובת הצרכנים גם בעניין זה. האפשרות לייבא מכשירים סלולריים שאינם חדשים תביא לירידה משמעותית במחירי מכשירי הסלולר ותוריד כפועל יוצא את יוקר המחיה בצורה שעולה בקנה אחד עם מדיניות הממשלה".

עוד נכתב כי "שר התקשורת איוב קרא פנה אל ועדת הכלכלה של הכנסת על-מנת לקבל אישורה למהלך של תיקון צו המסדיר את היבוא והסחר של מכשירי טלפון סלולריים.

"תיקון הצו והרחבת היקף הפטור יקלו על הנטל הביורוקרטי המוטל על יבואנים וסוחרים בציוד תקשורת, יקדמו את האינטרס הציבורי ואת התחרות בתחום, לטובת הצרכנים.

"הדבר עולה בקנה אחד עם הרציונל של החלטת הממשלה שעניינה הגברת התחרות וייעול תהליכי האסדרה בתחום היבוא (החלטה מספר 2318 מחודש דצמבר 2014)".

"עיקרי השינויים הם: א. יבואנים יורשו לייבא גם מכשירים סלולריים שאינם חדשים ובכך למעשה צפויה ירידה משמעותית במחירי מכשירי הסלולר.

"ב. מתן פטור מלא מרישיון סחר לסוחרים ובעלי חנויות בישראל, וצמצום חובת הרישום כך שתחול על יבואנים מסחריים בלבד של ציוד תקשורת ועוד". עד כאן לשון ההודעה.

בואו נתחיל עם מה שנראה לנו כמו החדשות הטובות יחסית. הנזק של ההחלטה לא יהיה גדול מדי. החדשות הרעות הן שהמהלך כמעט ולא ישפיע על מה שקורה בשוק. כידוע בוודאי לקרא, רק לפני כמה חודשים החליט שר האוצר משה כחלון לבטל את מס הקנייה על יבוא טלפונים סלולריים ובכך הוזיל את מחיריהם לרמות כה נמוכות, עד שבאילת ניתן לרכוש מכשירי אייפון במחירים זולים יותר מאשר בארה"ב.

המהלך של כחלון הביא בשורה אמיתית שהוזילה מוצר שהמדינה גבתה עבורו מסי קנייה כבדים ללא שום מטרה ייעודית. כלומר לא מדובר במוצר שהגנה עליו מסייעת לתעשייה המקומית. הוא פשוט העשיר את קופת המדינה במס מיותר והקשה על הרוכשים שחיפשו כל דרך לרכוש טלפונים בחו"ל או נאלצו לשלם מחיר מופקע.

המהלך של כחלון השפיע על כל שוק ציוד הקצה והוזיל את המחירים של כל הטלפונים בצורה משמעותית. מאות שקלים נחסכו בכל רכישה של מכשיר סלולרי והתוצאה היא שגם מכשירים יקרים וגם מכשירים זולים הוזלו, וכך הפך הטלפון הסלולרי למוצר נגיש גם למי שידו אינו משגת. לא כולם חייבים לקנות מכשירי גלקסי ואייפון הכי חדישים.

ישראל היא אחת המדינות הבודדות בעולם שבה נתח השוק של המכשירים הכי יקרים הוא גדול יחסית. במרבית מדינות העולם הצרכנים קונים מכשירי ביניים מצוינים וההורים אינם מרגישים רגשי נחיתות כשהילד שלהם מסתובב עם מכשיר שאינו גלקסי 8 או אייפון 7.

"היבואן יידרש לתת אחריות"

משיחות עם סוחרים ויבואנים עולה תמונה ברורה. לדבריהם ההחלטה לא תייצר שינוי, מכיוון שהעלויות של חידוש המכשיר הישן בין אם מדובר בשליחתו למדינת עולם שלישית לצורך מיחדוש, ובין אם מדובר בחידוש כאן בארץ, יהפכו את הרכישה שלו לבלתי כלכלית.

גורמים בשוק אמרו לנו כי "עלות המשלוח, החלפת חלקים תקולים שלעולם אינך יודע באיזה חלקי חילוף השתמשו בהם, החזרתם לארץ ואריזתם מחדש, כולל אביזרים נלווים, אינם מצדיקים את העלות כאשר הלקוח יכול לקנות טלפון חדש ב-1,500 שקל של יצרנים סינים איכותיים".

לדברי אותם גורמים, "אחת הבעיות הגדולות ביותר היא שאלת הסוללה. המקצוענים יודעים שהסוללה היא מרכיב רגיש ביותר ואם היא תקולה או חלשה, אין סיכוי שהמחדש ייגע בה. אם הוא ינסה לשים סוללה חלופית זולה הוא כנראה יפגע באיכות הביצועים של המכשיר. בנוסף, היום המכשירים מגיעים מובנים עם הסוללה שלא ניתנת לשליפה לטובת תקני עמידות לאבק ומים.

"כל פתיחה של המכשיר מבטלת את העמידות ולכן מעלה את הסיכון לאיכות המכשיר. אחרי כל זאת היבואן יידרש גם לתת אחריות, כך שהסיכוי שמהלך כזה יהיה רווחי הוא נמוך מאוד".

מה קורה היום? המפעילים והסוחרים מוכרים את המכשירים למיחדוש במדינות עולם שלישי. זה יותר משתלם להם מאשר לייבא מכשירים ממוחדשים בגלל העלות שהופכת את הצעד הזה ללא כלכלי.

קשה לדעת האם ההקלות שינהיג משרד התקשורת אכן יורידו את העלות לצרכנים ואם בעקבות המהלך ייווצר כאן שוק חדש של מכשירים שתוקנו. מה שבטוח הוא שמי שירכוש מכשיר כזה ויחסוך כמה שקלים, עלול לקחת על עצמו סיכון גדול מאחר שהוא לעולם לא יוכל לדעת מי טיפל במכשיר, איזו סוללה שמו לו, והאם חלקי החילוף מקוריים או לא. כל זה, כמובן, בתנאי שהמוכר לא יספק לקונה אחריות.

תכליתו של הצו הייתה להסיר חסמי יבוא ומסחר בציוד קצה כאמור, אשר מיוצר על-פי תקנים בינלאומיים, להקל מהנטל הביורוקרטי על יבואנים, ובכך לקדם את התחרות בתחום הציוד הסלולרי, לרווחת הצרכנים. עכשיו אפשר רק לחכות ולראות מה יקרה בשטח.