צפו: תוכנית חדשה תחבר את נווה צדק עם שדרות רוטשילד

תוכנית חדשה צפויה לשרטט במדויק את גבולה הצפון-מזרחי של נווה צדק ולחבר אותה לשדרות רוטשילד ■ התוכנית תסייע בפיתוח שטחים רבים באזור זה – שעד כה "הוקפאו" בלי אפשרות להתקדם

כיכר עין גנים נווה צדק/ צילום הדמיה: איי-סטודיו, מילבואר אדריכלים
כיכר עין גנים נווה צדק/ צילום הדמיה: איי-סטודיו, מילבואר אדריכלים

שכונת נווה צדק, אחת השכונות הכי לוהטות בשוק הנדל"ן התל-אביבי היא גם השכונה הראשונה שנבנתה מעבר לתחומי יפו ונחשבת למקום בעל ערך היסטורי, אדריכלי ותרבותי חשוב. עם זאת, מבחינה תכנונית, חלקים גדולים משכונת היוקרה המתינו עד היום "לאור ירוק" של מוסדות התכנון על מנת להוציא היתרי בנייה ולפתח את גבולות השכונה.

אחד האזורים הללו הוא צפון מזרח נווה צדק. תוכנית חדשה שאושרה כעת למתן תוקף צפויה לשרטט במדויק את גבולה הצפון-מזרחי של השכונה, לחבר אותה לשדרות רוטשילד ולסייע בפיתוח שטחים רבים באזור זה - שעד כה "הוקפאו" בלי אפשרות להתקדם. שטח התוכנית החדשה הוא 35 דונם בלבד, אולם בתחומה נכללים כמה מהרחובות היקרים בעיר: בהם חלק מרחוב אחד העם, רחוב לילינבלום ופינס המהווים את גבולה הדרומי ורחוב שבזי החוצה את השכונה הוותיקה ומסמן את גבולה המערבי. נכון להיום, מרבית השטח נמצא בבעלות פרטית, כ-15% בלבד מצוי בבעלות עירונית וישנו גם מגרש אחד בניהול רשות מקרקעי ישראל.

"כחלק מהתוכנית ומתוך רצון לשמור על המרקם הייחודי של שכונת נווה צדק הוחלט כי התוכנית תגביל את גובה הבנייה באזור ל-2-3 קומות בלבד וכי גודל המגרשים הקטן והאופייני לשכונה יישמר. בנווה צדק, מרבית המגרשים נעים בגודל של 100-250 מ"ר בלבד, והתוכנית מבקשת לשמור על גודל זה. מגבלות אלו מצטרפות למדיניות העירונית הקיימת כבר שנים בנוגע לנווה צדק, במסגרתה לא מתאפשרים בשכונה פרויקטי תמ"א 38 .

במסגרת התוכנית החדשה, יוקצה שטח של 1.9 דונם בקצה שדרות רוטשילד לטובת הקמתו של מוסד ציבורי מטרופוליני חדש - ככל הנראה מוזיאון או מוסד תרבות מרכזי שישמש את תושבי תל-אביב - בדומה לאופן שבו חוברו מתחמי תיאטרון הבימה והיכל התרבות בצידה השני של שדרת רוטשילד.

בהמשכו של המגרש מתוכננים שבילים שיובילו את הולכי הרגל משדרות רוטשילד לתוך שתי גינות כיס בשכונת נווה צדק וכך, צפוי להיווצר רצף של קומת מסחר קבועה במפלס הרחוב. מוקד נוסף מעניין בתוכנית הוא אזור עין גנים, המשמש כיום כמתחם מסעדות ובילוי תוסס בשכונה ועל פי התוכנית החדשה תחול במתחם חובה לקומה מסחרית - עם שילוב של מגורים, משרדים או מלונאות.