ו' הכספים אישרה: ערבות מדינה לפרויקטי מחיר למשתכן

הערבות, בסך 660 מיליון שקל, תועמד על ידי משרד האוצר ■ הצעד רלוונטי לפרויקטים בערים רעננה, פרדסיה, מגדל העמק, דימונה ועוד - הכוללים 770 יחידות מוזלות

ועדת הכספים של הכנסת / צילום:  איל יצהר
ועדת הכספים של הכנסת / צילום: איל יצהר

ועדת הכספים של הכנסת אישרה היום (ג') למשרד האוצר להעמיד ערבות מדינה בסך 660 מיליון שקל לבנקים המסחריים לצורך קידום פרויקטים במסגרת תכנית מחיר למשתכן.

נזכיר כי העמדת הערבות נדרשת בשל העובדה שבמכרזים הראשונים שפורסמו במסגרת תוכנית מחיר למשתכן היו יכולים הקבלנים לבחור בחלופה של רישום הערת אזהרה לטובת רוכשי הדירות במקום ליווי פיננסי. לאחר שהמכרזים פורסמו וקבלנים הגישו הצעות ואף זכו במגרשים, התברר שהאפשרות שניתנה להם לבחור בחלופה הערת האזהרה הייתה בעייתית - וזאת בשל העובדה שהבנקים הקשו על הזכאים לקבל משכנתאות, וכפועל יוצא התקשו הזכאים להעמיד את התשלום הנדרש לקבלנים.

כאשר הבעיה התגלתה, שינו במטה הדיור במשרד האוצר את תנאי המכרזים הבאים, אך המכרזים שכבר נסגרו היו צריכים פתרון אחר. הפתרון שנמצא היה ערבות מדינה באותם הפרויקטים. נזכיר כי זו אינה הפעם הראשונה שמשרד האוצר מגיש בקשה כזו לוועדת הכספים, ובעבר כבר אושרה בקשה דומה.

הערבות אותה אישרה ועדת הכספים היום מתייחסת לשורה של פרויקטים במסלול מחיר למשתכן. בין היתר מדובר בפרויקטים בערים: רעננה, פרדסיה, מגדל העמק, דימונה ועוד, הכוללים 770 יחידות דיור מוזלות סך הכל.

יו"ר מטה הדיור הלאומי, אביגדור יצחקי, אמר בדיון כי: "תכנית מחיר למשתכן מתקדמת בקצב יותר טוב משחשבנו וב-14 באוגוסט נפרסם עוד שלב ל-24 יישובים. עד סוף השנה נהיה בסביבות 41 אלף דיירים שיודעים שזכו בדירה במחיר מופחת משמעותית, בעיקר במרכז הארץ. כעת אנחנו עובדים על הרחבה של התכנית לפריפריה. היום כבר יש היתרים לכ-11 אלף יחידות דיור ואישורים ומתכוונים עד סוף השנה לתת מפתחות של דירות מוכנות.

"התכנית התחילה באוקטובר 2015, באוקטובר הזה נמסור מפתחות וזה שיא, כי יש מוטיבציה של קבלנים להשלים בנייה כמה שיותר מהר. משתפרים מאוד בקיצור משך הזמן למתן היתרי הבנייה על ידי רשויות מקומיות, אך יש עוד הרבה על הפרק". יצחקי התייחס גם לערבויות הקודמות שאישרה הוועדה ואמר כי אף אחת מהן לא מומשה: "עד היום לא מימשנו אף ערבות. סה"כ ערבות מדינה שהועמדה עד היום לתכנית לאחר שאושרה על ידי ועדת הכספים מסתכמת ב-3.46 מיליארד שקל, כולל הערבות הנוכחית. בינתיים זו הפנייה האחרונה כי אין עוד פרויקטים".

יו"ר ועדת הכספים, חבר הכנסת משה גפני (יהדות התורה) אמר בדיון כי: "ועדת הכספים נרתמת למאמץ הלאומי לפתרון מצוקת הדיור. תכנית מחיר למשתכן מהווה נדבך חשוב בפתרון שיסייע לזוגות צעירים להשיג קורת גג ואני מברך על-כך שהתכנית מיושמת בהצלחה".