עובדים ב-i24news מלינים על "התעמרות ממושכת" ותנאים קשים

במסמכים שהגיש ארגון העיתונאים לביה"ד לעבודה מועלות טענות קשות לגבי תנאי העבודה בערוץ שבעלות פטריק דרהי המשדר מישראל חדשות ב-3 שפות ■ i24news: "אין בסיס לאף אחת מהטענות שהועלו בבקשה שהוגשה לביה"ד, והן משוללות כל יסוד"

אולפני ערוץ I24news / צילום: חי כהן
אולפני ערוץ I24news / צילום: חי כהן

סכסוך העבודה שהוכרז לפני כחודש על-ידי עובדי ערוץ i24news עדיין מתברר בימים אלה בבית הדין האזורי לעבודה בתל-אביב, כשהעובדים, המאוגדים באמצעות ארגון העיתונאים של ההסתדרות, טוענים כי הנהלת הערוץ פועלת כדי לפגוע בהתארגנות שלהם, יוצרת סחבת במשא-ומתן ומבצעת צעדים חד-צדדיים.

בינתיים, מטענות שהגיש ארגון העיתונאים לבית הדין לפני כשבועיים עולה כי העובדים סובלים גם מבעיות קשות יותר בערוץ, ובהן "התעמרות ממושכת", עבודה ב"תנאים לא תנאים" ואפילו מקרה של עובדת שהתלוננה על הטרדה מינית של ממונה עליה ולאחר חודשיים זומנה לשימוע לפני פיטורים - עניין שלטענת הארגון נמנע רק בשל התערבותו בהליך.

בהנהלת i24news הכחישו היום (ג') בתוקף את כלל הטענות, ובפרט את המקרה שנוגע לעובדת שהתלוננה על הטרדה מינית. פניות לארגון העיתונאים כדי לקבל תימוכים או חיזוקים כלשהם לכלל הטענות שהועלו על הכתב, והוגשו לבית הדין, לא הניבו היום תוצאות.

במסמך שהוגש לבית הדין מפורטת שורה של תלונות, ונטען בו כי "במהלך השנתיים האחרונות עשרות מעובדי החברה פנו לארגון העיתונאים בבקשת עזרה", וכי "נציגי הארגון ליווי מעל 10 עובדים בהליכי פיטורים שחלקם היו בלתי מוצדקים. 10 עובדים נוספים ואף מעל לכך בחרו לעזוב עקב יחס מזלזל מצד ההנהלה ושינוי חד-צדדי של תנאי העסקתם".

על כך משיבים גורמים בערוץ i24news כי "בשל שינויים תוכניים וארגוניים הנובעים מעליית שידורי הערוץ בארה"ב, הורחבו שעת העבודה ללילות וסופי שבוע. כתוצאה מכך חלק מעובדי החברה ביקשו לסיים את העסקתם, והנהלת החברה בחרה לתגמל אותם בתוספת תשלום פיצוי הנע בין שבועיים לחודש, בנוסף על חודש ההתראה המתחייב על-פי חוזה ההעסקה".

קיראו עוד ב"גלובס"


טענות אחרות במסמך מופנות כלפי "מנהל בערוץ האנגלי" של i24news. לפי המסמך שהוגש לבית הדין, "רק לפני חודש פנו לארגון 3 עובדים שסבלו מהתעמרות ממושכת" מצד אותו אדם, "הכוללת צעקות, קללות, השפלות ואף איומים".

על-פי הטענות, "מדובר במנהל עליו עובדים התלוננו להנהלה בעבר", ו"שלושת העובדים פנו להנהלה מספר פעמים להתלונן על ההתעמרות מצידו. לאחר שדבר לא נעשה, בחרה אחת העובדות... לפרוש מן החברה על רקע ההתעמרות ואי-מניעתה מצד ההנהלה".

במקרה זה לא מכחישים בערוץ את התנהלותו של המנהל, אך הגורמים מבהירים כי "בניגוד לנטען, עם קבלת התלונה פעלו מנהלי החברה וטיפלו בפנייה במלוא כובד-הראש. המנהל ננזף, ואף הוכנסה הערה לתיקו האישי".

לפי המסמך, בחברה קיים גם "מחסור במחשבים ובמקומות ישיבה, דבר המאלץ את עובדי הערוץ האנגלי לעשות 'תורות' על עמדות העבודה השונות. מחסור זה מייצר מצב בו לעובדים אין במשך שעות ארוכות מקום ישיבה ומחשב לעבוד עליו, והם נאלצים לבצע את עבודתם בתנאים לא תנאים".

"פגיעות נוספות ברמת הפרט"

אתמול (ב') הגיש הארגון פנייה נוספת לבית הדין, שבה נטען כי למרות החלטת השופטת מלפני כשבועיים, בערוץ i24news עדיין מסרבים למסור לארגון מה מספר העיתונאים המועסקים בו, ועדיין מתעקשים על כך שארגון העיתונאים אינו ארגון העובדים היציג בו.

עוד נכתב בפנייה החדשה כי "במרוצת עשרת הימים האחרונים נודעו פגיעות נוספות בעובדים ברמת הפרט", ואלה מצטרפות לפגיעות שהוזכרו בפנייה הקודמת. כך, נטען כי "ממש בימים האחרונים התעוררה פרשה חדשה, והיא מניעתם של עובדים ב'קונטרול' מיציאה להפסקות אוכל ושירותים", וכי "מכתב שנשלח (בעניין) על-ידי רכזת הארגון, גברת אילה חננאל, לחברה, לא נענה כלל".

ככלל טוענים בארגון העיתונאים כי "כמות העובדים הפונה לעזרתו (מתוך הערוץ) היא הגבוהה ביותר מכל החברות אותן הארגון מייצג".

בתגובה רשמית שהועברה היום מטעם i24news, נכתב כך: "אין בסיס לאף אחת מהטענות שהוגשו לבית הדין, והן משוללות כל יסוד. יתרה מזאת, כל מטרתן היא תקשורתית גרידא. חמור מאוד שההסתדרות מנסה להשפיע על המשא-ומתן באמצעות כלי התקשורת. ארגון העיתונאים פועל בחוסר תום-לב ואף מדליף את נתוני השכר של עובדי החברה שנמסרו במסגרת המשא-ומתן, שחל עליו גם הסכם סודיות ספציפי. בכך הארגון פוגע הן בחובותיו החוקיות, הן בזכויותיה של החברה והן בפרטיותם של העובדים.

"עושה רושם כי ארגון העיתונאים מייצג יותר את עצמו מאשר את עובדי החברה. יחד עם זאת, החברה תמשיך לנהל משא-ומתן עם נציגות העובדים על-פי דין".

ערוץ i24news, שמשדר מאולפניו ביפו באנגלית, בערבית ובצרפתית, עלה לאוויר ביולי 2013, והוא מחזיק אולפנים גם בצרפת ובארה"ב. הערוץ שייך לפטריק דרהי, שהוא גם הבעלים של הוט, ולאחרונה עברה בכנסת הצעת חוק שתאפשר לו לשדר בחודשים הקרובים גם לצופים בישראל. על-פי ארגון העיתונאים, בערוץ מועסקים כ-370 עובדים, מתוכם כ-280 עיתונאים.