ביקורת לנהגי מוניות בנתב"ג: כל הנהגים שנבדקו לא רשמו הכנסות

"הנוסעים עוד לא שילמו לי", "שכחתי", "אני חדש בתחום" – אלה הם רק חלק מהתירוצים ששמעו חוקרי רשות המסים מנהגי מוניות בנתב"ג שנתפסו על-ידם כשהם לא רושמים תשלומים שקיבלו מנוסעים ■ למדריך גילוי מרצון

"הנוסעים עוד לא שילמו לי", "שכחתי", "אני חדש בתחום" - אלה הם רק חלק מהתירוצים ששמעו חוקרי רשות המסים מנהגי מוניות בנתב"ג שנתפסו על-ידם כשהם לא רושמים תשלומים שקיבלו מנוסעים. בנוסף, אחד מנהגי המוניות "נתפס על חם" כשהוא מנפיק - במהלך נסיעה חדשה שמתבצעת - קבלה על נסיעה קודמת, אך עם ערך נמוך מערך הנסיעה שביצע בפועל.

יחידת ניהול ספרים ברשות המסים ערכה אתמול (ג') בשעות הבוקר המוקדמות פעילות ביקורת ראשונית, כהכנה לפעילות רחבת-היקף בקרב נהגי מוניות הנותנים שירותי הסעה לנתב"ג וממנו. לאור השינויים בתנאי הפעלת שירותי המוניות בנתב"ג, מבקרי היחידה בדקו את ספרי העסק של 8 נהגי מוניות. התוצאה העגומה הצביעה על ליקויים אצל כל נהגי המוניות - כולם, ללא יוצא מן הכלל, לא רשמו הכנסות שקיבלו.

אחד מנהגי המוניות שנבדק ונתפס כשלא רשם 120 שקל, טען כי הנוסעים לא שילמו לו עדיין, וכי הוא צריך להחזיר אותם, אולם כשהמבקרים ביקשו ממנו את הטלפון של אחד הנוסעים, הוא הודה כי לא רשם אותו.

נהג אחר, שנצפה כשאינו רושם 200 שקל ששולמו לו, טען כי הוא "חדש בתחום" ועובד רק יומיים. 3 נהגים אחרים שלא רשמו את נסיעת הביקורת אמרו: "שכחתי", "אני שכיר ויצא לי מראש" ו"אני מודה, כמה זה יעלה לי?".

מתצפית נוספת שנערכה במהלך הביקורת, עלה כי נהג מונית נוסף לא רשם 200 שקל ולא רשם את נסיעת הביקורת שביצעו עובדי רשות המסים במונית שלו. בתגובה לטענות מבקרי הרשות הוא טען כי לא שילמו לו כלל. "אני מקבל פתק מהתחנה לפני שאני יוצא ואחר-כך מתקזז בחשבוניות", אמר; ואולם כשהתבקש להציג את הפתק, טען כי הפתק נמצא בתחנה.

הגדיל לעשות נהג מונית שהפעיל את המונה בעת נסיעת הביקורת, אולם במהלכה עצר את המונה והדפיס 20 שקל בגין נסיעה קודמת, אף על-פי שעלותה הייתה גבוהה יותר. לדבריו, הוא דיבר דברי תורה עם הנוסעים הקודמים.

הפעילות בתחום המוניות נערכה במסגרת הנחיית מנהל רשות המסים, משה אשר, להגביר את פעילות האכיפה ולשפר את כושר ההרתעה, בין היתר על-ידי עריכת מבצעי שטח שמטרתם להביא לדיווחי וגביית מס אמת ולהגביר את השוויון בנטל בקרב האזרחים.