אושר סופית: הותמ"ל תוכל לדון גם בתוכניות פינוי-בינוי

הצעת החוק, שתאפשר לותמ"ל לדון בתוכניות פינוי-בינוי וכן בקרקע פרטית מרובת בעלים, אושרה היום ברוב של 54 ח"כים מול 34 מתנגדים

פינוי בינוי ברמת השרון / צילום: איל יצהר
פינוי בינוי ברמת השרון / צילום: איל יצהר

מליאת הכנסת אישרה היום (ד'), ברוב של 54 ח"כים מול 34 מתנגדים, את ההרחבה לחוק הועדה לתכנון מתחמים מועדפים לדיור (הותמ"ל). על פי התיקון לחוק, מעתה תוכל הועדה המיוחדת לדון גם בתוכניות פינוי-בינוי וגם בקרקע פרטית מרובת בעלים.

הצעת החוק קובעת כי לראשונה תוכל הוועדה המיוחדת לדון גם בתוכניות פינוי-בינוי. מדובר בתוכנית שיכללו 500 יחידות דיור לפחות, וזאת בתנאי שהמתחמים אליהם מתייחסת התוכנית הוכרזו על ידי הממשלה כמתחמי פינוי-בינוי. עוד תנאי לקידום תוכנית פינוי-בינוי בותמ"ל הוא שהרשות המקומית בשטחה נכללת התוכנית הסכימה למהלך.

עוד במסגרת הצעת החוק נקבע גם הממשלה, באמצעות קבינט הדיור, תוכל להכריז על מתחמים בבעלות פרטית שימנו לפחות 750 יח"ד ובהם לכל הפחות 10 בעלים כשחלקו היחסי של כל אחד אינו עולה על 20% או לחלופין, לכל הפחות 5 בעלים, כאשר אחד מהם הינו המדינה. גם במקרה זה לא יעלה חלקו של אף אחד מהבעלים על 20%. החוק קובע כי צוות מיוחד של נציגי משרדי הממשלה ידון בכל מתחם שיוגש לממשלה, ויגיש המלצתו לממשלה באופן מפורט בטרם יוכרז כמתחם בקבינט הדיור. במתחמים הללו יוגדר ש-15% מיחידות הדיור יהיו מיועדים לשכירות ארוכת טווח.

נציין כי מדובר בשינוי מהחוק המקורי שקבע שתוכניות הותמ"ל יכלול 30% דירות שייועדו להשכרה. במקביל, בתחילת הדרך נעשה ניסיון לקדם סעיף בחוק שייקבע שגם במתחמי הפינוי-בינוי שיידונו בותמ"ל ישולבו דירות להשכרה, אולם בסופו של יום, הצעה זו נפלה ותוכניות פינוי-בינוי שיקודמו במסגרת הוועדה המיוחדת לא יכללו יחידות דיור להשכרה כלל. 

עו"ד ישי איציקוביץ, שותף, מנהל מחלקת עסקאות והתחדשות עירונית ממשרד אגמון ושות' ורוזנברג הכהן ושות', אמר בעקבות אישור התיקון לחוק: "לכאורה מדובר בבשורה בכל הנוגע לקיצור תהליכים בקידום תוכניות בהתחדשות עירונית. יחד עם זאת, ההגבלה והצבת התנאי למינימום של מספר גבוה של יחידות דיור כתנאי להגשת התוכנית, מוציא מתחולתו מתחמים רבים של פינוי-בינוי. יתר על כן, גם במתוכנת הזו נדרש שיתוף-פעולה מצד הועדה המקומית, כך שעדיין לא נמצא פתרון אמיתי לנסיבות בהן היזם ובעלי הדירות מעוניינים בפרויקט, ומתקיימים כל יתר התנאים הנדרשים, אך הרשות המקומית אינה מעוניינת בכך".