עובדי החינוכית נגד קובלנץ: "דורשים למנות מנהל ראוי לאלתר"

ועד העובדים בחינוכית - שנאבק בהחלטה לסגור את הערוץ באוגוסט 2018 - דורש משר החינוך למנות מנכ"ל במשרה מלאה, לאור "ניגוד אינטרסים שזועק עד לב השמיים" ■ קובלנץ משמש מאז 2015 כמנכ"ל התאגיד במקביל לתפקידו בחינוכית, ולאחרונה אושרה לו יציאה לחל"ת

אלדד קובלנץ / צילום סלפי
אלדד קובלנץ / צילום סלפי

ועד עובדי הטלוויזיה החינוכית פנה בתחילת השבוע לשר החינוך נפתלי בנט ב"בקשה דחופה למינוי מנכ"ל בפועל לטלוויזיה החינוכית".

כזכור, לאחרונה דווח ב"גלובס" כי אלדד קובלנץ, שמאז 2015 משמש גם כמנכ"ל תאגיד השידור במקביל לתפקידו כמנכ"ל הטלוויזיה החינוכית, קיבל אישור מנציבות המדינה לצאת לחופשה ללא תשלום מתפקידו בחינוכית.

כעת, העובדים כותבים כי "שלא במפתיע, אנחנו שומעים כי על אף שאושרה (לקובלנץ) חופשה ללא תשלום, מסרב המנכ"ל-לא-מנכ"ל לצאת לחופשה, והוא מעדיף להמשיך ולהחזיק בשתי המשרות. הננו מודיעים לך כי לכך לא נסכים. אנחנו דורשים למנות לאלתר מנהל ראוי בפועל לחינוכית כדי לנהל את התחנה בתקופה הקשה שלפנינו. הדעת איננה סובלת כי גוף ממשלתי, יצרני ויעיל שבו 180 עובדים, יינטש ללא ניהול".

לטענת העובדים, "ניגוד האינטרסים במילוי שני התפקידים זועק עד לב השמיים, והדוגמאות לכך רבות. עיקר דאגתו של מר קובלנץ ביחס לחינוכית היא לרשת את הארכיון המפואר שאנו העובדים בעלי הקניין הרוחני ויוצריו בפועל".

עוד הם כותבים בהקשר זה לשר בנט: "אנו מבקשים כי לרגע תנסה לדמיין את תחושת הנטישה בקרב העובדים כאשר המנהל שאיתו הלכנו באש ובמים נעדר לטובת מוסד אחר, ואנו נשארים לתפקד ללא הנהלה בגוף שהופקר והושאר בתהליך שמשמעותו גסיסה איטית עד לאוגוסט 2018".

חוק השידור הציבורי, שמכוחו קם התאגיד, קובע כי שנה ו-3 חודשים לאחר יציאת התאגיד לדרך, תופסק פעילותה של הטלוויזיה החינוכית, ובמקומה יוקם ערוץ לילדים בתוך תאגיד השידור. בניגוד למה שקבע חוק השידור הציבורי שמכוחו הוקם התאגיד לגבי עובדי רשות השידור - שכולם פוטרו וחלקם הועסקו מחדש - הקביעה בחוק לגבי עובדי החינוכית ברורה פחות. החוק קובע כי לאחר שנה ו-3 חודשים שידורי החינוכית יופסקו, אך לא נאמר בו במפורש מה יהיה גורלם של העובדים. הטלוויזיה החינוכית היא יחידת סמך של משרד החינוך, ו-180 העובדים המועסקים בה הם עובדי מדינה שמאוגדים תחת ההסתדרות.

העובדים מנסים בימים אלה להיאבק בחוק שקובע כי החינוכית תיסגר, וגם בפנייתם לשר בנט הם מבקשים ממנו כי יפעיל את סמכותו "כשר בכיר בממשלה" ויפעל "יחד עם שרים וחברי כנסת שתומכים בהמשך קיום החינוכית".

העובדים כותבים כי "למיטב ידיעתנו, גם מבחינת ראש הממשלה, מר בנימין נתניהו, אין התנגדות להמשך קיומה של החינוכית כיחידת סמך במשרד החינוך... כשר החינוך, אנו בטוחים שלא תיתן יד לסגירת הטלוויזיה החינוכית במשמרת שלך".

מהטלוויזיה החינוכית נמסר בתגובה: "תפקידיו של קובלנץ מאושרים על-ידי כל הגורמים המוסמכים, בהם נציבות שירות המדינה והאוצר, והוא אינו מקבל שכר מתאגיד השידור הישראלי. בזמן כהונתו רשמה החינוכית הישגים רבים, ובמקביל הוקם התאגיד 'כאן' שהחל לשדר ב-3 פלטפורמות. החוק קבע כי עם סגירת החינוכית בעוד כשנה יועברו תכניה לתאגיד, ושני הגופים בעלי אינטרסים משותפים לטובת הציבור והשידור הציבורי. באישור שר החינוך ייצא קובלנץ בקרוב לחל"ת מתפקידו כמנכ"ל החינוכית".

טרם התקבלה תגובה ממשרד החינוך.