מנהל רשות מקרקעי ישראל: כך נמנע את משבר הנדל"ן הבא

עדיאל שמרון באירוע של מרכז גלובס לנדל"ן: "אם נוציא 50 אלף יחידות דיור, והשוק הפרטי יוציא עוד 30 אלף יחידות דיור - אנחנו נוציא מספיק היצע כדי למנוע את המשבר הבא"

עדיאל שמרון / צילום: תמר מצפי
עדיאל שמרון / צילום: תמר מצפי

"אחרי 21 הסכמי גג שחתמנו, אנחנו עכשיו צריכים לעצור ולחשוב האם המודל הזה מיצה עצמו. האם צריך לעצור ולהכניס שיפורים", כך אמר היום (ה') עדיאל שמרון, מנהל רשות מקרקעי ישראל, באירוע "קבינט הדיור" של מרכז גלובס לנדל"ן שהתקיים היום (ה') במוזיאון ארץ ישראל בתל אביב.

נזכיר כי רק לאחרונה עלה לכותרות הסכסוך בין רשות מקרקעי ישראל לבית עיריית קריית גת בכל הקשור להסכם הגג שנחתם בעיר עוד ב-2013. היה זה הסכם הגג הראשון שנחתם, עוד בימי הממשלה הקודמת. שמרון התייחס לנושא ואמר: "יש עכשיו ויכוח עם קריית גת, ויש מי שמנסה לנצל את המדינה כדי לקבל הטבות וכספים מעבר למה שצריך. המודל הוא טוב, אבל כאמור, עכשיו אנחנו עוצרים לחשוב מה הלאה". במקביל שמרון הדגיש כי הסיטואציה שנוצרה בקריית גת איננה בגלל מודל הסכמי הגג ואין להשליך ממקרה זה על הסכמים אחרים.

עוד נושא אליו התייחס שמרון היה התפקיד המרכזי של רשות מקרקעי ישראל - שיווק קרקע. "יש ביקורת על מכרזים לא מבושלים ושאין חוברות מכרז. אני עומד מאחורי כל המכרזים שאנחנו מציגים. ביולי 2017, כל המכרזים שפרסמנו ב-2016 נסגרו, פורסמו להם חוברת והם נסגרו, למעט אולי כמות קטנה של יחידות דיור בנתניה. בכל הקשור לעסקאות מאושרות, אנחנו עומדים היום במחצית 2017 על סביב 30 אלף עסקאות שזה הרבה. עד סוף השנה זה יהיה יותר. כל הפעולות שעושים ברשות מקרקעי ישראל זה כדי להגיע למספר של העסקאות המאושרות. היעד שלנו, 5 שנים מהיום, 50 אלף יחידות דיור בעסקאות מאושרות כל שנה. זה היעד. הביקוש כל שנה ליחידות דיור עומד על סביב 60 אלף יחידות דיור. התחלות הבנייה כל שנה הן בערך מחצית על קרקע מדינה ומחצית על קרקע פרטית. אם נוציא 50 אלף יחידות דיור, והשוק הפרטי יוציא עוד 30 אלף יחידות דיור - אנחנו נוציא מספיק היצע כדי למנוע את משבר הנדל"ן הבא".

דוברת נוספת באירוע הייתה עינת גנון, מנהלת אגף התחדשות עירונית במשרד הבינוי והשיכון, ומי שמתפעלת נכון להיום את הרשות להתחדשות עירונית שטרם הוקמה רשמית. "אנחנו במגמת עלייה בכל הקשור להתחדשות עירונית. ב-2013 קבעו יעדים להתחדשות עירונית. זו הייתה פעם ראשונה שקבעו יעדים, והיום אנחנו נמצאים כבר ביעד שנקבע לשנת 2024, אנחנו נמצאים במצב של כ-8,000 יחידות דיור מאושרות בתוכניות פינוי בינוי. זה משמעותי מאוד. לאחרונה אישרה הממשלה תוכנית אסטרטגית לשנת 2040 שכוללת הרבה מאוד התחדשות עירונית במסגרת פינוי בינוי בשנים הבאות. וצריך לשים לב שמדובר רק בפינוי בינוי, בלי תמ"א 38, שהיא תוכנית ברמת ההיתרים. ואנחנו ממשיכים להתקדם במספרי המימוש. נכון להיום, יש בצנרת מוסדות התכנון כ-51.8 אלף יחידות דיור בהליך סטטוטורי ובביצוע יש היום 37 פרויקטים בכל מיני מקומות ברחבי הארץ, לכ-17.6 אלף יחידות דיור. המכפיל הממוצע בפרויקטים הוא 1 ל-4".

 

גנון התייחסה גם לתוכנית תמ"א 38 ואמרה: "בכל הקשור לתמ"א 38, המגמה ברורה. רואים שהבקשות להיתרים עברו מגמה של התמתנות ב-2015 ו-2016. מעבר לענייני הרגולציה כמו תיקון 3א', שהשפיעו על הבקשות להיתרים, צריך להתייחס גם לתוכניות על פי סעיף 23 שהעיריות קידמו וגם הפעלת סעיף 77-78 שגרמו להקפאה זמנית בתחום. במקביל, יש גם אזורים שהגיעו לרוויה מסוימת. אבל בכל הקשור להיתרים שניתנו, עדיין רואים את מגמת העלייה".