תושבי הרצליה פיתוח מנעו פתיחת גן ילדים ללא היתר חורג

14 תושבים הגרים בסמיכות לבית טענו כי פתיחת הגן נעשית בניגוד לתוכנית וללא היתר לשימוש חורג, וכי הפעלתו תפגע באיכות חייהם ותהווה מפגע תחבורתי ובטיחותי ■ כתוצאה מכך הם טענו כי שווי בתיהם יירד

הבית שיועד לגן / צילום: איל יצהר
הבית שיועד לגן / צילום: איל יצהר

ניצחון לתושבי הרצליה פיתוח: בית משפט השלום בתל-אביב הוציא צו מניעה זמני האוסר על פתיחת גן ילדים בבית פרטי ברחוב לוי אשכול בהרצליה פיתוח, וזאת לבקשת בעלי הנכסים הסמוכים. הגן עמד להיפתח בלב שכונת המגורים היוקרתית, ללא היתר לשימוש חורג וללא רישיון לניהול עסק. בעקבות ההחלטה, לא ייפתח הגן ב-1 בספטמבר.

בעלת הגן, שפעל עד כה ברחוב הנשיא בן צבי 7 בהרצליה פיתוח, ובו 37 ילדים, איתרה במארס השנה את הבית ברחוב לוי אשכול 2 שייעודו מגורים, ובאפריל חתמה הסכם שכירות. הבית נמסר לה ביוני, והיא החלה בהרשמת ילדים ובשיפוץ הנכס.

14 תושבים הגרים בסמיכות לבית, שגילו על פתיחתו המתקרבת מבלי שהחל הליך תכנוני כלשהו לקבלת אישור לשימוש חורג, הגישו תביעה לבית משפט השלום בתל-אביב ובקשה לצו מניעה נגד פתיחתו ב-1 בספטמבר. בתביעה טענו התושבים באמצעות עוה"ד אלי וילצ'יק, כרמית רבי ועוז כהן ממשרד כהן-וילצ'יק ושות', כי פתיחת הגן נעשית בניגוד לתוכנית וללא היתר לשימוש חורג וכי הפעלתו תפגע באיכות חייהם ותהווה מפגע תחבורתי ובטיחותי. כתוצאה מכך הם טענו כי שווי בתיהם יירד.

מנגד, טענה בעלת הגן כי הוצאת צו סגירה לגן תגרום נזק להורים רבים אשר יידרשו, חודש לפני תחילת שנת הלימודים, למצוא גן חלופי, וכן פגיעה בפרנסה שלה ושל עשרה עובדים שהיא מעסיקה.

השופט עמית יריב עמד בהחלטתו על הקושי והמצוקה הקיימת בקבלת היתרים ואישורים להפעלת גני ילדים בשכונות מגורים, אך מתח ביקורת על התנהלותה של בעלת הגן במקרה זה. לדבריו, למרות שהיא איתרה את הנכס כבר בחודש מארס וחתמה על הסכם שכירות באפריל, רק בחודש יולי היא הגישה בקשה למידע תכנוני, במטרה להתחיל בהליך להסדרת הבקשה לשימוש חורג.

"המשיבה ניהלה את ענייניה התכנוניים בעצלתיים, והחלה בעבודות להכנת הגן עוד בטרם עשתה דבר מה מעשי לשם קבלת היתר לשימוש חורג", ציין יריב. "נראה שבכסות של 'אין ברירה', שהרי 'ידוע' שלא ניתן לקבל היתר לשימוש חורג לפני תחילת השימוש החורג לכאורה, התנהלה המשיבה תוך זלזול מוחלט בחוק, ומתוך הנחה שהיא רשאית לעשות ככל העולה על רוחה, עם היתר או בלעדיו".

הוא הוסיף כי ניתן ללמוד על התנהלותה של המשיבה בגן הנוכחי שהיא מפעילה, לו קיים היתר לשימוש חורג עם מגבלה של 25 ילדים בלבד, אך בפועל מפעילה האישה גן שבו 37 ילדים. אדוקה בשיטת יריב קיבל את הבקשה והוציא צו מניעה לפתיחת הגן עד הכרעה בתביעה העיקרית, או קבלת היתר לשימוש חורג.