פועלים בשבילך? לא בעמלות ניירות ערך

אחת לחצי שנה, מפרסמים הבנקים את עמלות ניירות הערך שהם גובים מהלקוחות. הם כמובן לא מתנדבים לפרסם את הנתון הזה, הם חויבו על ידי הפיקוח על הבנקים.

העמלות האלו - עמלות קנייה ועמלות מכירת ניירות ערך, ניתנות בחיתוכים שונים - היקף תיק ניירות הערך וכן לפי מוקד הפעילות - פעילות בניירות ערך בארץ ופעילות בניירות ערך בחו"ל. כמו כן מספקים הבנקים את דמי השמירה/ דמי הניהול שהם גובים על ההשקעות (דמי ניהול שנתיים)

הנתונים מזעזעים - בחרנו לפתוח עם הבנק הגדול במערכת - בנק הפועלים, אחרי הכל - להיות ראשון זה מחייב! (בינתיים פרסמו פועלים, מזרחי טפחות ודיסקונט בשבועות הקרובים יפרסמו כל הבנקים במערכת - מבטיחים לעדכן).

הנתונים הם ממוצע פשוט - לדוגמה, העמלה הממוצעת בהיקף תיק של עד 25 אלף שקל היא 0.27% (בפעילות בארץ) - זה אומר שיוסי משלם 0.3%, דני 0.4%, אבל חיים 0.1% כך שהממוצע הוא 0.27%. אבל - חיים פועל הרבה יותר ואם היו משקללים זאת (ממוצע משוקלל) לפי היקף פעילות העמלה הממוצעת היתה נמוכה יותר.

אבל מאחורי הטיעון הזה, מסתתרים המוני אנשים בעמלות מטורפות - גם ביחס לאלו שבבנק (שמקבלים עמלות נמוכות), ובעיקר ביחס לברוקרים הפרטיים/ בתי ההשקעות. היום אין הבדל גדול בין פעילות בניירות ערך בבנק לעומת בתי ההשקעות הגדולים - בעבר הבנק נחשב אמין, בטוח יותר, נוח יותר, היום זה אולי ההיפך. אמנם, הציבור עדיין חושש מלעזוב את הבנק, אחרי הכל בנק משדר ביטחון, אבל בתי ההשקעות הגדולים לא נופלים ברמת הביטחון והאימון מהבנקים, לרבות אבטחת המידע שבהם ולרבות הביטוח - הכסף שלכם (ותבדקו זאת) בטוח גם שם. מעבר לכך, בבתי ההשקעות (לרבות - מיטב דש, אי.בי.אי, אקסלנס ועוד) אתם מקבלים מערכת מסחר, שירות מהיר מסביב לשעון; ומקצועיות שלא נמצאת בכל הבנקים ובכל הסניפים. את כל זה מקבלים בעמלות נמוכות ב-60%-80% ואפילו יותר.

אז לכל הרוחות - למה לשלם לפועלים עמלות של 0.21% עד 0.38% על הוראה בשוק המקומי כאשר בבתי ההשקעות הפרטיים (ברוקרים פרטיים) זה במקרה המקסימלי 0.1%?

למה לשלם דמי ניהול/ דמי שמירה שנתיים של 0.3% עד 0.47% מהיקף התיק כולו, כאשר בכל מקום נורמלי, ובטח בברוקרים הפרטיים זה פשוט...אפס!

ואל תחשבו לרגע שזה רק בנק הפועלים - כל הבנקים יקרים יחסים לבתי ההשקעות (מי יותר ומי פחות; למעט בנק ירושלים שיש לו פעילות ברוקראז')

הנה טבלה שמבטאת כמה שפועלים לא בשבילכם, והנה המדריך שלנו על העמלות בבנקים ובברוקרים הפרטיים (כל השחקנים, כל העמלות) -

העמלות הממוצעות  בפועל
 העמלות הממוצעות בפועל

למדריכים קשורים באתר הון:

בנקאות דיגיטלית - מי הבנקים הדיגיטליים והאם זה טוב לנו?

תעודת זהות בנקאית - כך תדעו כמה אתם משלמים לבנקים והאם זה סביר?

* המאמר נכתב על ידי הון, מדריכים פיננסים. המידע והנתונים במאמר אינם מהווים המלצה לרכוש או למכור מניות, קרנות נאמנות וניירות ערך אחרים; וכן אינם תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים של כל אדם.