הנקראות ביותר

לחסוך לקרדיולוגים עבודה

איך מתמודדים עם מגפת ההשמנה?

רופא ניתוח פלסטי בית חולים / צילום: האיגוד הישראלי לכירורגיה פלסטית ואסתטית
רופא ניתוח פלסטי בית חולים / צילום: האיגוד הישראלי לכירורגיה פלסטית ואסתטית

"דוח התוכנית הלאומית לאיכות רפואת הקהילה", שבחן אנשים בגילאים 20 עד 74, מצא ששיעור השמנת-היתר עמד על 24% בקרב הציבור בישראל. מהנתונים, המתייחסים לשנת 2014, מסתבר שבקבוצת הגילאים 65-74 שיעור השמנת-היתר עמד על 35.4%. בקרב הגילאים 20-24 שיעור השמנת-היתר הגיע ל-10.9%. משקל-היתר בקרב בני מעמד סוציו-אקונומי נמוך גבוה פי 1.7 מאשר בקרב בני מעמד גבוה.

לפי נתוני ה-OECD שיעור הילדים בגילאי 5-7 שנמצאו כבעלי עודף-משקל, היה גבוה מ-25%.

קיים חשש מובהק שחלק מהילדים בעלי עודף-משקל יתפתחו גם למבוגרים שמנים, כחלק מהחינוך שספגו בצעירותם - לאכול יותר מהרצוי. ההשמנה בקרב בני המעמד הנמוך מוסברת בתזונה זולה ופחות איכותית.

השמנת-יתר גורמת לנזקים גופניים רבים, ישירים ועקיפים, כמו לחץ-דם גבוה המהווה סיכון משמעותי למחלות לב. מחקרים הראו, כי חולים הסובלים מהשמנת-יתר מתאפיינים בעלייה של נפח הדם ביחס לעורקים הגורמת ללחץ-דם גבוה. כקרדיולוג, התופעה מוכרת לי היטב. השמנת-יתר נחשבת גם לגורם מרכזי בהתפתחות של תנגודת לאינסולין, שמשמעותה - סוכרת.

עודף-משקל גבוה עלול גם לגרום לשינויים הורמונליים בקרב נשים ולפגיעה בפוריות, לכאבי גב, לדלקות עור; לסיכון לכולסטרול "רע" גבוה (LDL) שמצטבר בדופנות העורקים ועלול לגרום לחסימות ולבעיות לב. על-פי מחקר של "המכון האמריקאי לבריאות" בארה"ב, עודף-משקל הוא גורם סיכון להתפתחות אולקוס (כיב-קיבה) ולאבנים בכיס-המרה.

קיראו עוד ב"גלובס"


על-פי "איגוד הלב האמריקאי", השמנת-יתר היא סיכון מרכזי להתפתחות מחלת לב כלילית, שעלולה לגרום לשבץ או להתקף-לב. לצורך ההשוואה, בקרב אוכלוסייה שאינה סובלת מהשמנת-יתר הסיכון להתקף-לב נמוך בהרבה. לטענת חוקרים, משקל גבוה מדי משפיע גם על מבנה המוח ותפקודו, עם חשש אפשרי לדמנציה בעתיד. לא נכביר עוד מילים על כל הצרות הרפואיות שעלולות לנבוע ממשקל-יתר, אך חשוב להבין, על בסיס רפואי וניסיון קרדיולוגי, שיש כאן סיכון מוחשי לפגיעה בבריאות ובחיים שלנו.

הפתרון המעשי הוא שינוי יסודי באיכות המזון והשתייה שלנו והרבה פעילות גופנית. בתחום הרגלי התזונה - הייעוץ הדיאטטי הנכון הוא להימנע מאכילת מזון מעובד, רווי סוכר, ומקמח לבן, ועדיף כמעט ללא מלח. מבחינה פסיכולוגית, אל תקבעו יעד דמיוני להרזיה של עשרות ק"ג, אלא התחילו בכמה קילוגרמים בודדים, והמשיכו בהתמדה להפחתת משקל נוספת באופן הדרגתי. ככל שהמוטיבציה לרדת במשקל תהיה חזקה יותר, בתוספת תמיכה מהסביבה, כך יש סיכוי שהיעד יושג בהצלחה.

חבל שהצעת משרד הבריאות לסימול מזון מסוכן לבריאות, אינה מתקדמת במהירות. התחשבות באזהרות הללו הייתה חוסכת ניתוחים וצנתורי לב רבים. אבל גם ללא סימול, אדם נבון יכול לדאוג עצמאית לבריאותו, לאכול נכון ולעשות ספורט, ולחסוך ממני ומחבריי הקרדיולוגים עבודה בחדרי הניתוח.

■ הכותב הוא קרדיולוג, סגן דיקן המרכז ללימודים אקדמיים - מל"א, הנהלת שיבא. 

עקבו אחרינו ברשתות
רוצה להשאר מעודכן/ת בנושא הסיפורים הגדולים של השבוע?
אני מאשר/ת קבלת תוכן פירסומי מגלובס
נושאים נוספים בהם תוכל/י להתעדכן
נדל"ן
היי טק
נתוני מסחר
שוק ההון
נתח שוק
גלובס TV
✓ הרישום בוצע בהצלחה!