שקד כינסה דיון חירום על חלופות לסגירת מפעלי חיפה כימיקלים

(עדכון) - בדיון, בו השתתפו גם השר זאב אלקין וגורמים מקצועיים, הייתה הסכמה כי הממשלה יכולה לסייע לחידוש אספקת האמוניה למפעל בדרום, אולם גורלו של המפעל בחיפה תלוי בראש עיריית חיפה, יונה יהב ■ עובדי המפעל בצפון קיבלו זימונים לשימוע לפני פיטורים

שרת המשפטים איילת שקד קיימה היום (ה') ישיבת חירום בהשתתפות השר להגנת הסביבה זאב אלקין וגורמי מקצוע נוספים, שבה נדונו חלופות שימנעו את סגירת מפעלי חיפה כימיקלים בדרום ובצפון - כך נודע ל"גלובס".

במפגש, שזומן על-ידי שקד, השתתפו בכירי משרד המשפטים בראשות המשנה ליועץ המשפטי לממשלה ארז קמינץ ובכירי המשרד להגנת הסביבה, נציגי משרד הפנים, משרד התחבורה, פיקוד העורף, נמל חיפה, נמל אשדוד, מנכ"ל חיפה כימיקלים נדב שחם וראש עיריית דימונה בני ביטון.

בפגישה הוסכם כי יש בידי הממשלה לסייע לחידוש אספקת האמוניה למפעל בדרום, ואולם גורלו של המפעל הצפוני תלויה לא מעט ברצון הטוב של ראש עיריית חיפה יונה יהב, זאת על-פי גורמים בכירים בממשלה.

בישיבה הוצגו 3 חלופות ליבוא אמוניה: שתיים פחות מיידיות עבור המפעל בצפון, ויישומן ייקח כחודשיים, והאופציה השלישית שרלוונטית למפעל בדרום, איזוטנקים (מכלי אמוניה קטנים), ניתנת ליישום תוך חודש. שתי החלופות שהוצגו עבור המפעל בצפון דורשות מעיריית חיפה לבצע פעולות מתחייבות מצדה: חידוש רישיון העסק למפעל ולצנרת הובלת האמוניה.

מעיריית חיפה נמסר כי היא תסייע "ככל יכולתה" למימוש חלופת האיזוטנקים.

ביום שני יתקיים דיון נוסף, הפעם במשרד הכלכלה, בחיפוש אחר פתרון למפעל בצפון.

"לאן נלך?"

בתוך כך, גם היום מאות עובדי חיפה כימיקלים בדרום התבצרו במפעל ומסרבים להתפנות, עד שלדבריהם לא יימצא הפתרון. זאת, בתגובה להודעת הנהלת החברה אמש על הפסקת פעילותה בשני המפעלים הצפוני והדרומי שיובילו לפיטורי כ-800 עובדים.

"אנחנו לא מתכוונים לצאת מפה עד שלא יהיה פתרון. לאן נלך?", אומר בשיחה עם "גלובס" יהודה פרץ, יו"ר ועד העובדים של המפעל בדרום. בכוונת העובדים להגיע למשמרת מחאה גם במהלך סוף השבוע. "אם הממשלה רוצה להוציא אותנו, שתוציא אותנו בכוח", אומר פרץ.

במפעל בדרום מועסקים כ-250 עובדי החברה, ועוד 150 עובדי קבלן שנותנים בין היתר שירותי אריזה, קייטרינג ועוד. "אלה בכלל שקופים", אומר פרץ. לדבריו, הפתרון נמצא לא בידי ההנהלה אלא בידי הממשלה: "אנחנו מקווים שמישהו בממשלה יתעורר ויפתור את הסיוט הזה".

בזמן שהעובדים של חיפה כימיקלים בדרום עדיין לא איבדו תקווה שהמפעל יחזור לפעול, בצפון כבר החלו לזמן את העובדים לשיחות שימוע לפני הפיטורים. במכתבים שנמסרו לעובדים בתום השיחה נכתב כי "בעקבות החלטת החברה לסגור את המפעל במפרץ חיפה... הוחלט לשקול את סיום העסקתך. ככל שברצונך להתייחס לדברים, יתאפשר לך לעשות כן, ב-7.8.2017".

אתמול אמר השר להגנת הסביבה זאב אלקין בשיחה עם "גלובס" כי ניתן להפעיל את האתר בדרום תוך שבועות ספורים. לדבריו, החברה לא פעלה באחריות ולא נערכה מראש, ולכן היא משלמת את המחיר. עוד אמר אלקין, כי אחד הדברים שלא מאפשרים כרגע להפעיל את המפעל בדרום היא העובדה שהחברה לא רכשה מיגון לאיזוטנקים.