סיכום מושב: הח"כים בבית היהודי מובילים בבולטות בתקשורת

גם לח"כים של הליכוד יש ממוצע גבוה של מופעים תקשורתיים, והמחנה הציוני מתחזק על רקע הפריימריס במפלגה ■ ח"כ בקואליציה זכה ל-1,200 חשיפות בתקשורת בממוצע, מול 600 בלבד לח"כ באופוזיציה ■ מבין חברי הכנסת שאינם יו"רים בולטים מירי רגב ועמיר פרץ

נפתלי בנט ויאיר לפיד / צילום: אוריה תדמור
נפתלי בנט ויאיר לפיד / צילום: אוריה תדמור

הבית היהודי היא המפלגה שחברי הכנסת שלה זכו לסיקור הבולט ביותר במהלך מושב הקיץ, שהסתיים בסוף יולי. אחרי הבית היהודי נמצאים חברי הכנסת של הליכוד, ויש עתיד בולטת בנתון הנמוך של כלל חברי המפלגה, שרק הרשימה הערבית המשותפת מציגה נתון נמוך ממנו.

הנתונים עלו מבדיקה של יפעת מחקרי מדיה, המתבססת על ניתוח הסיקור התקשורתי של הח"כים באמצעי המדיה במושב הקיץ (7 במאי עד 30 ביולי), וחלוקתו במספר חברי הכנסת של המפלגה. בדיקה כזאת מנטרלת את גודלה של המפלגה ומאפשרת להשוות בין הסיקור הממוצע שלו זוכים ח"כים ממפלגות קטנות וגדולות. הבדיקה גם מציגה נתון שמנטרל את הופעותיו של יו"ר המפלגה, שמטבע הדברים זוכה לבולטות גבוהה, מה שכפי שניתן לראות משפיע בחלק מהמקרים משמעותית על הנתון הממוצע של המפלגה.

הבית היהודי שומרת על מקומה בפסגה גם במקרה שבו מנטרלים את הופעותיו של יו"ר המפלגה, נפתלי בנט. ח"כ ממוצע בבית היהודי, בת שמונת חברי הכנסת, זכה במושב ל-1,261 מופעים תקשורתיים, לעומת 1,164 לח"כ ממוצע בליכוד. כשמוסיפים את היו"ר של כל אחת מהמפלגות, הפער הממוצע גדל לטובת הח"כים של הבית היהודי מאחר שבגלל גודלן של הסיעות התוספת של בנט דרמטית יותר. בהשוואה ראש בראש בין בנט לבנימין נתניהו, ראש הממשלה מוביל כמובן בפער גדול עם כמעט 15 אלף מופעים (מקום ראשון בין כל חברי הכנסת) מול כ-6,000 מופעים של בנט (מקום שלישי).

 

במקום השני האישי נמצא שר האוצר משה כחלון (כ-6,500 מופעים), שמפלגתו כולנו מהווה דוגמה בולטת לפערים הגדולים בין הנתון ממוצע לח"כ כולל היו"ר לבין הנתון בלעדיו. ללא הופעותיו של כחלון נמצאת כולנו, מפלגת קואליציה, במקום החמישי, אחרי המחנה הציוני ויהדות התורה, עם 600 מופעים לח"כ בממוצע. בישראל ביתנו הקטנה (6 ח"כים) השפעתו של היו"ר היא הבולטת ביותר ובלעדיו זכה שם ח"כ ממוצע ל-328 מופעים בלבד - נתון שגבוה יותר רק מזה של הרשימה המשותפת. ביש עתיד המצב דומה, וללא היו"ר זכה שם ח"כ ממוצע ל-350 חשיפות.

לפי נתוני יפעת, מפלגת האופוזיציה הראשית, המחנה הציוני, עם יותר מ-800 מופעים לח"כ בנטרול היו"ר (מקום שלישי בפרמטר הזה) היא המתחזקת העיקרית בהשוואה לכנס החורף, כנראה עדות להשפעה התקשורתית החיובית של הבחירות לראשות המפלגה שנערכו בתקופה זו. יו"ר המפלגה החדש, אבי גבאי, לא נכלל בבדיקה מכיוון שזו כללה רק שרים וחברי כנסת.

ככלל, באופן לא מפתיע, בעוד שמפלגות הקואליציה זכו במהלך המושב לממוצע של מעל 1,200 מופעים לח"כ, בסיעות האופוזיציה עומד הנתון המקביל על כמחצית - 600 מופעים. כמו תמיד בסיכומים הללו, לא מיותר להזכיר כי הרשימה המשותפת זוכה לייצוג חסר משמעותי בהשוואה לכלל הסיעות האחרות, וכפי שמציינים ביפעת, נתח משמעותי מסיקור חברי הכנסת שלה הוא ביקורתי באופיו.

"כנס הקיץ היה רגוע תקשורתית ביחס למושב החורף הסוער ובהתאם לכך נרשמה ירידה רוחבית של 15% בשיח הפוליטי, והפוקוס התקשורתי היה על נושאי חוץ, ביטחון ופלילים", אומר שחר גור, מנהל יפעת מחקרי מדיה. הוא מוסיף כי "יהיה מעניין לראות אם ההתעוררות בעבודה לאחר הבחירות הפנימיות תבוא לידי ביטוי בשיח אופוזיציוני יותר".

יצחק הרצוג עבר את יאיר לפיד

הניתוח של יפעת כולל, כאמור, גם בדיקת המופעים האישיים של כל אחד מחברי הכנסת והשרים. כאן בולטת השרה מירי רגב (הליכוד) במקום הרביעי הכללי ובמקום הראשון מבין חברי הכנסת שאינם ראשי מפלגות, עם כ-4,600 מופעים.

עמיר פרץ מהמחנה הציוני, שעלה לסיבוב השני מול גבאי אך הפסיד, הוא הח"כ הבולט ממפלגת העבודה (במקום השמיני הכללי, כ-3,500 מופעים) ומקדים במקום אחד את מי שהיה יו"ר המפלגה במהלך רוב התקופה, יצחק הרצוג. שניהם מקדימים את לפיד שבמקום העשירי (כ-3,150). פוליטיקאים בולטים נוספים שאינם ראשי מפלגות הם שרת המשפטים איילת שקד (הבית היהודי, כ-3,600 מופעים), ויו"ר הקואליציה, דוד ביטן, שמיתן מעט את הופעותיו התקשורתיות והגיע למקום ה-11 עם 2,940 מופעים.

בקואליציה מסוקרים יותר
 בקואליציה מסוקרים יותר