חיפה כימיקלים: יוקפאו פיטורים בדרום אם יינתן אישור לאמוניה

הנהלת חיפה כימיקלים הודיעה אתמול כי אם יינתנו כל האישורים שיאפשרו להתחיל ולהזמין איזוטנקים עבור המפעל הדרומי, ניתן יהיה להקפיא שם את הפיטורים

מכל האמוניה בחיפה / צילום: ערן גילווארג
מכל האמוניה בחיפה / צילום: ערן גילווארג

"יש כאן שלושה גורמים אחראים: הנהלת המפעל, הממשלה ועיריית חיפה, שהדיון בינהים לא התקיים, היה כאן דו-שיח של חירשים. אנחנו מבקשים שלושה שבועות בהם הגופים האלה ינהלו מו"מ, ומכתבי הפיטורים יתבטלו למשך תקופה זאת. אני לא נוהג לאיים, אבל אם לא תענו לבקשה זאת, אתם תהפכו את הוועדה לעוינת. אתם צריכים לחזור עם פתרון שכולל הפסקת זיהום המפרץ וחזרת העובדים לעבודה", כך סיכם את הדיון המיוחד בסוגיית חיפה כימיקלים שהתקיים היום בוועדת הכספים, יו"ר הוועדה ח"כ משה גפני (יהדות התורה).

גפני הוסיף כי "אם נשמע שלא הקפאתם את הפיטורים יהיה לכם עסק איתי. תשיבו את מכתבי הפיטורים". בהמשך דבריו פנה גפני למנכ"ל החברה נדב שחר ואמר "גם אם תרוויחו פחות, אתם חייבים את זה למדינה ולציבור העובדים".

מנגד נשיא התאחדות התעשיינים, שרגא ברוש, הפנה אצבע מאשימה לעיריית חיפה וטען כי יונה יהב, ראש עיריית חיפה "היה צריך למצוא פתרון למשבר אספקת האמוניה". ברוש הוסיף: "אם היה לו איכפת בכנות מביטחון תושביו, הוא היה מגיע לכאן לוועדה לפני כחצי שנה, לפני שהוא היה הולך לבית המשפט, דופק על השולחן ודורש שימצאו פתרון. הוא לא עשה זאת, כי הכי קל לו לעשות ספינים פופוליסטיים ולגרום למהומה תקשורתית בלי למצוא פתרון. בהתייחסות להנהלת החברה אמר ברוש שהוא לא מכיר הרבה חברות שהיו ממשיכות לשלם משכורות לעובדים במשך 4 חודשים שהחברה לא עובדת.

יצוין כי הנהלת חיפה כימיקלים הודיעה כבר אתמול כי אם יינתנו כל האישורים שיאפשרו להתחיל ולהזמין איזוטנקים עבור המפעל הדרומי ניתן יהיה להקפיא את הפיטורים במפעל הדרומי לבדיקת חלופה זו. בכך התייחסה החברה לחלופות שהוצעו ביום חמישי האחרון בדיון חירום אותו כינסה שרת המשפטים איילת שקד בשיתוף עם המשרד להגנת הסביבה.

מחר יתקיים דיון נוסף, הפעם במשרד הכלכלה, בחיפוש אחר פתרון למפעל בצפון. בעלי החברה ג'ולס טראמפ, הנמצא כרגע בחו"ל, לא צפוי להשתתף בו.

מבחינת החברה חלופת האיזוטנקים נמצאת בעדיפות אחרונה בשל שלל סיבות: עלותה גבוהה יותר, קיים צורך בהכנת מקום ממוגן לאחסון המיכליות ותחזוקתה מסורבלת יותר. יש הטוענים שהחברה מתנגדת לאפשרות זו כי הדבר ישבור את מעמדה הבלעדי שלה כספקית האמוניה למשק, היות שברגע שהיא תייבא אמוניה באיזוטנקים - כל אחד יוכל. לדוגמה, כיל שמייבאת אמוניה באיזוטנקים מזה כחודש.

בהודעת החברה אתמול בערב נכתב כי "החברה בודקת מזה מספר שבועות אופציה זו, ועד כה לא הצליחה לאתר כמות מספיקה של איזוטנקים להפעלת מפעל אחד, אין מילוי סדיר של איזוטנקים באמוניה באגן הים התיכון. החברה בקשר עם ספקים מצריים וטורקיים המוכנים לבדוק הקמת מערכת מילוי בהיקף הנדרש. כמו כן, תהיה חובה להשתמש בכל קווי הספנות מאזורים אלה לישראל תוך שימוש בנמל חיפה ונמל אשדוד. האיזוטנקים הראשונים לא יגיעו לפני אמצע ספטמבר במידה ויתקבל היתר רעלים מתאים כבר בשבוע הקרוב. כמות האיזוטנקים הזמינה בעולם לא תאפשר הפעלה גם של המפעל הצפוני, שם נדרש פיתרון אחר. בכלל, אין בכל העולם שימוש בכמות כזו של איזוטנקים מלאים באמוניה ואין ולו מפעל דשנים אחד בעולם שמייצר דשנים תוך שימוש באיזוטנקים, כך שבכלל לא קיים ביטחון שהחברה תוכל לתפקד בצורה זו".

לדברי פרופ' אהוד קינן, שעמד בראש הוועדה המקצועית לבחינת נושא האמוניה במפרץ חיפה, התנהלות החברה בעצם קיבלה חלופה שהוכרזה על ידה בעבר כ"אופציה מסוכנת ביותר" גורמת להעמקת משבר האמון בה מצד הציבור. "הם עמדו על הרגליים האחוריות בתזה שלהם, כאילו החלופה של האיזוטנקים היא מאוד מסוכנת, מה שכמובן שטות מוחלטת. היה לחוץ להם לקדם את החלופה שהם מעוניינים בה שהיא לא ריאלית. זאת לא הפעם הראשונה שהם עושים את זה - כאשר בעבר הם הכריזו על הדרך היחידה הבטיחותית בה ניתן לרוקן את המכל".

במפעל הדרומי, חלופת האיזוטנקים שמקודמת כעת על ידי הממשלה היא ברת מימוש בטווח זמן מיידי כמעט. למפעל יש היתר רעלים והיא תוכל לבנות מחסן ממוגן לשמירת האיזוטנקים המלאים תוך זמן קצר. לפי הערכות מדובר בעלות נמוכה יחסית לממדי החברה - כמה מילוני שקלים.

לעומת זאת, במפעל בצפון חלופת האיזוטנקים כרגע לא נראית ישימה, בין היתר כי למפעל אין רישיון עסק והיתרי בניה, אשר תלויים באישורה של עיריית חיפה. בנוסף, בנמל חיפה אין אפשרות לאחסון כמות גדולה כל כך של איזוטנקים, על פי אישור פיקוד העורף ניתן לאחסן עד 90 מיכלים קטנים בלבד, כמות שאינה מספקיה להפעלת המפעל. כך, נראה כרגע שהפתרון הישים ביותר עבור המפעל הצפוני הוא ייבוא אמוניה באונייה קטנה והזרמתה ישירות למפעל.