מחיר למשתכן: 620 דירות מוזלות ייבנו בבאר שבע ומודיעין

במודיעין ייבנו 345 יחידות דיור, 242 מתוכן מוזלות לזכאים, כאשר מחיר דירת 94 מ"ר לזכאים יעמוד על החל מ-971 אלף שקל ■ בבאר שבע קבלנים רכשו רק 2 מגרשים מתוך 11 שיצאו למכרז

מודיעין / צילום: תמר מצפי
מודיעין / צילום: תמר מצפי

הצלחה למכרז מחיר למשתכן במודיעין, לצד הצלחה חלקית בלבד במכרז גדול שפורסם בבאר שבע.

על פי נתוני המכרזים שנסגרו, במודיעין נרכשו כל המתחמים שיצאו למכרז במסגרתם יוכלו להיבנות 345 יחידות דיור, 242 מתוכן מוזלות לזכאים. בבאר שבע, רק שני מגרשים מתוך 11 שיצאו למכרז נרכשו על ידי קבלנים ויזמים ומהווים היצע של 410 יחידות דיור סך הכל, מתוכן 275 מיועדות לזכאים והשאר למכירה בשוק החופשי. נציין כי המכרז בבאר שבע כלל 1,094 יחידות דיור סך הכל ונתוני הזכייה מעידים כי 684 יחידות דיור נותרו על המדף ללא ביקוש.

במודיעין, מדובר במכרז שפורסם בשכונת מורשת וכאמור לכל המגרשים היה ביקוש מצד קבלנים ויזמים. השכונה ממוקמת בעיר מודיעין בין ואדי ענבה מדרום, לעמק 27 מצפון ומערבית לשכונת אבני חן. הקבלנים והיזמים שזכו במגרשים במכרז זה הם גיא ודורון לוי, מיטל הנדסה ופפושדו.

על פי תוצאות המכרז וההצעות הזוכות, מחיר דירת 94 מ"ר לזכאי משרד הבינוי והשיכון יעמוד על החל מכ-971 אלף שקל, מחיר דירת 109 מ"ר על החל מכ-1.12 מיליון שקל ומחיר דירת 129 מ"ר על החל מכ-1.33 מיליון שקל. מחיר זה כולל את מרכיב המע"מ וחישוב שטחי המרפסות, החניה והמחסן. נציין כי המכרז מאפשר לזוכים למכור 30% מיחידות הדיור בשוק החופשי.

לעומת המכרז במודיעין, המכרז בבאר שבע זכה לביקוש נמוך הרבה יותר כאשר כאמור רק שני מגרשים מתוך 11 שיצאו למכרז זכו להצעות ובהם הוכרזו זוכים. מדובר במכרז בשכונת הפארק, בגבולה הדרומי של העיר. במכרז זכו שני יזמים וקבלנים: האחים אוזן ופרץ בוני הנגב. סך הכל יוכלו הזוכים למכור 410 יחידות דיור, 275 יחידות דיור מוזלות לזכאים והשאר בשוק החופשי.

על פי ההצעות הזוכות במכרז, מחיר דירה בת 95 מ"ר לזכאים יעמוד על החל מכ-777.6 אלף שקל, מחיר דירת 110 מ"ר על החל מכ-901 אלף שקל ודירת 130 מ"ר בהחל מכ-1.06 מיליון שקל. מחיר זה כולל את מרכיב המע"מ וחישוב שטחי המרפסות, החניה והמחסן. ממשרד הבינוי והשיכון וממטה הדיור באוצר נמסר כי יחידות הדיור שלא שווקו בהצלחה יחזרו לשיווק חוזר.

על פי מעקב "גלובס", עד כה זכו קבלנים ויזמים במכרזים לבניית 38,819 יחידות דיור מוזלות במסגרת מכרזי מחיר למשתכן שנסתיימו בהצלחה. בחישוב הדירות המוזלות במסגרת מחיר מטרה, ישנן סך הכל 40,468 דירות מוזלות סך הכל. נדגיש כי מדובר בדירות המוזלות בלבד, לא כולל דירות במחיר שוק שנכללות גם הן לעיתים במכרזים. עוד נציין כי מספר הדירות המוזלות אינו כולל תוספת שבס (תוספת במספר הדירות שרשות מקומית יכולה לאשר, ללא הגדלת השטח הבנוי המאושר לפרויקט). זאת, בשל אי-הוודאות שדירות אלו אכן יאושרו, וגם אם כן, בחלק לא מבוטל מהמקרים דירות השבס נמכרות כדירות במחירי שוק ואינן מיועדות לזכאי מחיר למשתכן.