הערכה: עד המדינה הרו עשוי להצביע על הרבה יותר מסיגרים

האם ארי הרו יסגיר את השיטה שסייעה לנתניהו "לתדלק" את מחאת המילואימניקים ב-2006?

"לא מפילים ראש ממשלה על סיגרים", המשיכו להצהיר גם בסוף השבוע האחרון נאמניו של ראש הממשלה בנימין נתניהו בקואליציה. "קאט דה בולשיט", הוסיפה שרת התרבות מירי רגב (ליכוד), בפוסט שכתבה בעניין במוצאי שבת.

העניין הוא שראש הסגל לשעבר של נתניהו, שחתם ביום חמישי האחרון על הסדר עד מדינה, עשוי להצביע על הרבה יותר מסיגרים. ארי הרו, שישב במשך שנים על מה שמכונה "נתיב הכסף" - הציר שקישר בין נתניהו לתורמים ונדבנים מחו"ל - צפוי להרחיב את היריעה לא רק בפרשות הנחקרות בימים אלה (המתנות, נתניהו-מוזס, נתניהו-אלוביץ'), אלא גם בתיקים ישנים יותר שנסגרו בתקופתו של היועץ המשפטי לשעבר לממשלה, יהודה ויינשטיין.

הפרשה המרתקת ביותר, לפחות במובן הפוליטי, מחזירה אותנו לימים שאחרי מלחמת לבנון השנייה, בשנת 2006. המלחמה ההיא, שטלטלה את צה"ל ובעיקר את מערך המילואים שהופקר בידי זגזגנות צבאית ומדינית, מחסור בציוד אך לא פחות חשוב מחסור באחריות אישית - הוציאה את המילואימניקים לרחובות. הייתה זו מחאה אותנטית, אבל היא גם תודלקה מאוד על-ידי מי שכיהן אז כראש האופוזיציה - בנימין נתניהו. במטה הפעולה המיוחד של נתניהו ישבו אז כמה דמויות מוכרות ומסודרות מאוד היום: נפתלי בנט, איילת שקד, עוזי דיין ומי שמשמש כיום כראש הסגל של נתניהו, יואב הורוביץ. תדלוק המחאה, שבשיאה הפגנות ענק, עלתה על-פי הערכות הרבה מאוד כסף שזרם מארה"ב. מיודענו ארי הרו שימש באותם ימים כיו"ר ארגון "ידידי הליכוד בארה"ב", ולא עבר זמן רב עד שהתחיל לזרום מידע על כסף מזומן שעובר משם בדרך לא דרך. על-פי חלק מהמידע שנבחן על-ידי ויינשטיין והועבר אליו באמצעות מבקר המדינה, איש עסקים חרדי בשם דדי גראוכר נצפה באותה עת כשהוא מעביר מאות דולרים במזומן לנהגו של נתניהו. הבדיקה של ויינשטיין העלתה כי גראוכר והנהג מסרו "גרסאות סותרות ולא עקביות שאף סתרו ממצאים חיצוניים שנאספו", ולמרות הוא החל יט שלא לפתוח בחקירה פלילית. כעת, הרו עשוי לספק את האקדח המעשן ולהצביע בדיוק על האופן שבו עברו לכאורה הכספים, ואולי גם על שיטה של ממש למימון פעילות פוליטית בלתי חוקית גם במקרים אחרים.

פרשה נוספת שהרו עשוי לפתוח מחדש לאחר שויינשטיין כבר סגר (שוב ללא חקירה), ידועה בשם "ביבי-טורס" (מימון נסיעות לחו"ל לרבות מימון כפול), אשר נחשפה על-ידי עיתונאי ערוץ 10 רביב דרוקר. התקופה אותה תקופה, הרו יושב על הכסף ואישה בשם אודליה כרמון, המוכרת יותר כ-א' ממשרד התחבורה, משמשת כמתאמת הנסיעות של נתניהו. שכרה של כרמון, ככל הנראה כדי להסתיר את העובדה מעיניה של רעיית ראש הממשלה שרה נתניהו, שולם במזומן על-ידי "ידידי הליכוד בארה"ב" ומבלי לדווח על כך לרשויות המס.

בבדיקה ההיא של ויינשטיין כרמון לא סיפקה גרסה מפלילה במיוחד נגד נתניהו.

היום, כשכרמון בעצמה מחזיקה בטן מלאה על נתניהו והרו כעד מדינה, הדברים עשויים להסתיים אחרת לגמרי.

רעשי רקע

בסוף השבוע העלה נתניהו סרטון לדף הפייסבוק שלו, בו ויתר מחד על האמירה "לא יהיה כלום כי אין כלום", אבל גימד מנגד את העובדה שהמשטרה חושדת בו בסעיפים של שוחד והפרת אמונים. "אי אפשר בלי 'פרשיית השבוע'", לעג נתניהו, "אז אני מבקש לומר לכם אזרחי ישראל - אני לא מתייחס לרעשי הרקע. אני ממשיך בעבודה למענכם".

אמש, במקביל להפגנה שהפכה כבר למסורת מול ביתו של היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט בפתח-תקווה, הגיעו כמה עשרות תומכי ליכוד להפגנה שאורגנה על-ידי המפלגה כהבעת אמון בראש הממשלה. בהפגנה השתתפו, בין היתר, שר התקשורת איוב קרא, יו"ר הקואליציה דוד ביטן וחברת הכנסת נורית קורן. לדברי ביטן, ההפגנות החוזרות מול ביתו של מנדלבליט הן שמהוות פגיעה בדמוקרטיה, שכן יש בהן כדי להפעיל לחץ פסול עליו בעיצומן של החקירות. ביטן ניצל את ההזדמנות כדי למתוח ביקורת על חברי הכנסת ושרי הליכוד שלא התייצבו שם. "לא נבחרתם באופן אישי והגיע הזמן שתיתנו לליכוד להשפיע על דעת הקהל".