האם תרחיש פריגו יחזור בטבע?

בשווי של 20 מיליארד דולר בלבד, עלולה טבע להפוך ליעד עבור קרנות גידור אקטיביסטיות

טבע / צילום: רויטרס
טבע / צילום: רויטרס

ימים קשים עוברים על בעלי המניות בטבע, שתוהים מה עשוי להוציא את החברה מהבוץ העמוק שבו היא שקועה. שוב עולה אפשרות של פיצול החברה לשתיים, או התקווה שגוף כלשהו ישתלט על טבע, ברמות המחיר הנמוכות שבהן היא נסחרת (שווי שוק של כ-20 מיליארד דולר בלבד). ואולם החוב העצום של החברה, בסך כ-35 מיליארד דולר, מהווה חסם משמעותי עבור כל גוף (חברה גדולה או קרן פרייבט אקוויטי, למשל), שהיה עשוי להתעניין ברכישת טבע בנסיבות אחרות.

לעומת זאת, קיים תרחיש אחר, והוא שקרנות גידור אקטיביסטיות ינצלו את החולשה במניית טבע ויאספו מניות בשוק. לאחר שיגיעו להחזקה של אחוזים מסוימים בטבע (אף פחות מ-10%), יוכלו הקרנות להתחיל לדרוש מהדירקטוריון שינויים ולהשפיע על כיוון החברה. בוול סטריט לא חסרים מקרים כאלה, ולא צריך ללכת רחוק כדי לחפש מקרה דומה. אפשר להסתכל על הנעשה בימים אלה בחברת התרופות פריגו.

לאחר צניחה במחיר מניית פריגו ואכזבה גורפת של השוק מביצועי החברה, נכנסה הקרן האקטיביסטית Starboard Value להשקעה בפריגו לפני כשנה. הקרן רכשה בתחילה 4.6% ממניות פריגו, ומאוחר יותר עלתה ל-6.7% מהון המניות בחברה. עם 6.7% - רחוק מאוד מעמדת שליטה - הצליחה הקרן להגיע לעמדת השפעה משמעותית בדירקטוריון פריגו.

בפברואר, בעקבות הלחץ מצד סטארבורד, חתמה פריגו על הסכם עם הקרן, שבעקבותיו עזבו ארבעה דירקטורים את תפקידם (ובהם שלמה ינאי, שכיהן בעבר גם כמנכ"ל טבע) ומונו שלושה דירקטורים חדשים מטעם סטארבורד. נוסף על כך, לקרן ניתנה אפשרות להמליץ על שני דירקטורים נוספים, כך שבסיום המהלך, מתוך 11 דירקטורים, שלושה הם נציגי הקרן ושניים נוספים הומלצו על ידה. הקרן לא מסתירה את הכיוון הרצוי מבחינתה לפריגו, הכולל מכירה של חלקים מפעילות החברה, ובראשם הפעילות הגנרית.

דירקטוריון טבע במוקד הביקורת

ובחזרה לטבע: במחיר המניה כיום, לא מן הנמנע שקרנות גידור או גופי השקעה אחרים יזהו פוטנציאל לאפסייד עתידי - לדוגמה, באמצעות מכירת נתחים מפעילותה של טבע לכל המרבה במחיר - ויתחילו לרכוש מניות. לאחר מכן, יוכלו לפנות לחברה ולהעלות הצעות לסדר היום באסיפות בעלי המניות.

כך למשל, ניתן יהיה לדרוש את ביטול מנגנון הדירקטוריון המדורג, שבו רק חלק מהדירקטורים נבחר מחדש מדי שנה, לתקופה של שלוש שנים, וכך קשה להביא לשינוי מיידי בו. בהמשך, יהיה קל יותר להשתלט בפועל על הדירקטוריון.

דירקטוריון טבע עומד כבר תקופה ארוכה במוקד ביקורת מצד בעלי המניות, ובראשם איש ההיי-טק בני לנדא. (לכתבה המלאה) נראה כי כל גוף השקעה שינסה להוביל לשינוי בדירקטוריון, לא יתקשה למצוא בעלי מניות נוספים שיתמכו בהצעותיו באסיפות הכלליות.

נזכיר גם שחברת התרופות אלרגן מחזיקה ב-9.9% ממניות טבע, שאותן קיבלה כחלק מהתמורה במכירת החטיבה הגנרית שלה, אקטביס, לטבע. מניות אלה שוחררו מתקופת החסימה שלהן בשבוע שעבר, ויש אפשרות שאלרגן תוכל למכור אותן לגוף כלשהו, שמעוניין להיכנס לפוזיציה בטבע. אפשרות אחרת היא שאלרגן תעדיף דווקא לחכות להתאוששות במחיר המניה, ואז היא עשויה לחבור לגופים אחרים המחזיקים בטבע, בדרישה לשינוי.

מניית טבע נפלה בוול סטריט ב-34% בשני ימי המסחר האחרונים והגיעה למחיר של 20.6 דולר, שמשקף לחברה שווי של 20.9 מיליארד דולר. בטרום-מסחר המניה נסחרה היום בירידה נוספת, שעלולה להוביל אותה אל מתחת לרף של 20 דולר, ימים ספורים לאחר שחצתה כלפי מטה את רף ה-30 דולר.

מורגן סטנלי חותך את מחיר היעד

אנליסטים רבים המסקרים את טבע - ובהם, למשל, גולדמן זאקס, אופנהיימר וקרדיט סוויס - הורידו בימים האחרונים את ההמלצות או מחירי היעד למניה. היום הצטרף אליהם מורגן סטנלי, שחתך באופן חד את מחיר היעד, מ-36 דולר ל-16 דולר בלבד - מחיר שבו מניית טבע לא ביקרה מאז מחצית 2003. הבנק הוריד את ההמלצה מ"תשואת שוק" ל"תשואת חסר".

האנליסט דיוויד רייזינגר ממורגן סטנלי כתב: "הערכנו בחסר את סיכוני לחץ המחירים בגנריקה לרווחי טבע ולדיבידנד שלה. אנחנו מאמינים שייקח זמן עד שיחול שיפור בביצועים המאכזבים של עסקי הגנריקה של טבע, ושהתחרות המתקרבת לקופקסון תעיק על רווחי החברה ועל יכולתה להפחית את המינוף עד 2020. כל אלה יגבילו את יכולת טבע לרכוש מנועי צמיחה עתידיים".

נזכיר כי מורגן סטנלי משמש יועץ של טבע בניסיונה למכור את פעילותה בתחום בריאות האשה, כחלק מהמהלכים שהיא נוקטת במטרה להפחית את החוב.

מהלכי קרן סטארבורד בפריגו

ספטמבר 2016

הקרן האקטיביסטית Starboard רכשה 4.6% ממניות פריגו וקראה לחברה לבחון אפשרות מכירת פעילותה בתחום תרופות המרשם ואת הזכויות על התמלוגים ממכירות תרופת טיסאברי

נובמבר 2016

הקרן עולה להחזקה של 6.2%

פברואר 2017

הקרן עולה להחזקה של 6.7%; בעקבות לחץ הקרן, נחתם הסכם עם החברה, 4 דירקטורים פורשים והקרן ממנה 3 דירקטורים מטעמה, וממליצה על 2 נוספים; פריגו מוכרת את הזכויות לתמלוגים מהטיסאברי

יוני 2017

המנכ"ל ג'ון הנדריקסון הודיע על פרישה, כנראה בלחץ הקרן.