קנס של 100 א' ש' לערוץ 20 בשל הדרת רפורמים וקונסרבטיבים

מועצת הכבלים והלוויין כי החליטה לקנוס את הערוץ, לאחר שבדיקה שנערכה על-ידה העלתה כי יש בו "אפס ייצוג" לשני הזרמים, שאף עתרו לבג"ץ בנושא ■ מנכ"ל התנועה הרפורמית: "לציבור מגיע ערוץ של שידורי מורשת ולא של שנאת חינם"

מועצת הכבלים והלוויין הודיעה היום (ג') כי החליטה להטיל על ערוץ 20 עיצום כספי של 100,800 שקל בשל ההדרה המתמשכת משידוריו של הזרמים הרפורמים והקונסרבטיבים, וזאת בניגוד למה שנקבע ברישיון שהוענק לו.

ראשי שתי התנועות מלינים כבר תקופה ארוכה על כך שערוץ 20, שמוגדר כערוץ מורשת, לא כולל בתכניו כל התייחסות גם לזרמים שאינם נמנים עם היהדות האורתודוכסית, ולאחרונה אף עתרו לבג"ץ בעניין זה.

לאור התלונות המתמשכות סביב הסוגיה, גם המועצה החלה לעסוק בה, ולפני כחצי שנה הוחלט על "תקופת בדיקה" שבמהלכה תיבחן הייצוגיות של שני הזרמים על גבי מסך הערוץ. כעת מודיעים במועצה כי הבדיקה, שהתקיימה בחודשיים שבין מארס למאי, העלתה כי בשידורי ערוץ 20 "היה אפס ייצוג לזרמים הרפורמיים והקונסרבטיביים".

במועצה, שבראשה עומדת ד"ר יפעת בן-חי-שגב, הבהירו היום בהקשר זה כי הליך הבירור שהסתיים בהטלת הקנס הנוכחי החל כבר במאי, בעקבות הממצאים שנאספו בבדיקה - יותר מחודשיים לפני הגשת העתירה של שתי התנועות לבג"ץ.

בנוסף לקנס שהולט על הערוץ, הוא גם יחויב כעת לדווח למועצה על הייצוג וההצגה של זרמים שאינם אורתודוקסיים - לרבות הזרמים הרפורמיים והקונסרבטיביים - מדי חודש.

במועצה מזכירים כי ברישיון הערוץ נקבע כי עליו "לעמוד על מתן ביטוי למגוון דעות, גישות וזרמים שונים בציבור, למגוון השקפות בחברה ולבעלי תפיסות מנוגדות", וכי הדבר עוגן בהחלטת המועצה מפברואר 2016.

מנכ"ל התנועה הרפורמית, הרב גלעד קריב, הביע היום סיפוק מההחלטה: "אנו שמחים שמועצת הכבלים והלוויין נקטה סוף-סוף צעד ברור נגד ההדרה של היהדות הרפורמית מהמסך של ערוץ 20 ונגד הזלזול הבוטה של הערוץ בשלטון החוק ובהתחייבויות שנטל על עצמו. בכוונתנו להמשיך ולעקוב מקרוב אחרי התנהלותו של הערוץ ואחרי התנהלותה של המועצה, ולא נהסס לנקוט צעדים משפטיים וציבוריים נוספים, אם העיצום הכספי יוותר כצעד סמלי בלבד".

לסיום ציין הרב קריב כי "לציבור הישראלי מגיע ערוץ טלוויזיה של שידורי מורשת - ולא ערוץ טלוויזיה של שנאת חינם".

ערוץ 20, המזוהה עם הצד הימני של המפה הפוליטית, עלה לאוויר ב-2014, והוא נמצא בבעלותם של יצחק מירילשוילי ואבי בר. בסוף 2016 קיבל הערוץ אישור לשדר מהדורת חדשות יומית, שעדיין לא עלתה לאוויר, ובמאי השנה הוא זכה במכרז שערכה מועצת הכבלים והלוויין על הפעלת ערוץ הכנסת בעשור הקרוב. בעקבות הזכייה הוגשה עתירה לבג"ץ, וזו עדיין מתבררת בו.

בערוץ 20 סירבו להגיב להחלטה.