מחיר למשתכן: גם ההגרלה השנייה תהיה מיועדת רק לסדרה א'

תוצאות ההגרלה המלאות יגיעו לזכאים רק מחר ■ זכאי תוכנית מחיר למשתכן שהשתתף בהגרלה הגדולה: "אני ממתין לאפשרות שאזכה או שהמחירים יירדו; תוכנית מע"מ אפס כבר הייתה עדיפה"

מחיר למשתכן/ צילום:  Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
מחיר למשתכן/ צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

משרד הבינוי והשיכון החל היום (ג') בפרסום תוצאות ההגרלה הגדולה של תוכנית מחיר למשתכן. כ-15 אלף איש אמורים לקבל הודעות על זכייה בפרויקטי מחיר למשתכן השונים, בערים הנבחרות שיצאו להגרלה.

נזכיר כי להגרלה הגדולה נרשמו כ-41.8 אלף משקי-בית ויחידים זכאי תוכנית מחיר למשתכן, וכולם כעת ממתינים להגרלות. עם זאת, חשוב להדגיש כי במשרד הבינוי והשיכון ובמשרד האוצר מקיימים את ההגרלות במהלך מדורג על-פי סדר קבוע מראש של היישובים. הגרלה זו צפויה לארוך כ-30 שעות בסך-הכול, עד שהדירה האחרונה תוגרל לזכאי האחרון.

במהלך היום געשה הרשת כאשר זכאים רבים לא קיבלו הודעות על זכייה או אי-זכייה, ורבים סברו כי לא הצליחו לזכות בדירה המיוחלת. לשאלת "גלובס" בנושא השיבו היום במשרד האוצר כי רק בתום 30 השעות יקבלו כלל הנרשמים להגרלה הגדולה הודעה על זכייה או אי-זכייה בהגרלה.

במקביל, שר האוצר משה כחלון הודיע אתמול (ב') כי ההגרלה הגדולה הבאה כבר נמצאת בדרך, והיא צפויה להיפתח להרשמה עד 15 בספטמבר. על-פי דברי שר האוצר, שבחר אתמול להודיע על ההגרלה בפייסבוק, בין היישובים שייכללו בהגרלה הגדולה הבאה יהיו באר-שבע, ראשון-לציון, מודיעין, נתניה, שוהם, רמת-גן, אשקלון, אור-יהודה, בית דגן, נצרת, סכנין וכפר מנדא. נדגיש כי לא מדובר עדיין ברשימה המלאה, וכי ערים נוספות עשויות להצטרף.

עוד חשוב לציין כי כמו ההגרלה הגדלה הראשונה, גם ההגרלה הגדולה השנייה תיועד לזכאי סדרה א' בלבד, מה ששוב יותר את זכאי סדרה ב' להמתין - זכאים שמספרם אגב רק הולך ועולה, כאשר היקף הנרשמים לתוכנית ממשיך לצמוח וכבר עלה מעל ל-96 אלף משקי-בית.

שר האוצר כחלון התייחס אתמול גם לזכאי סדרה ב', וכמו לפני ההגרלה הגדולה הקודמת, ביקש מהם להתאזר בסבלנות: "בקרוב נרחיב את ההשתתפות של סדרה ב' בתוכנית. אנחנו בדרך לסיים את סדרה א' עד סוף השנה ולהרחיב את סדרה ב' בהגרלות - אז אל תתייאשו ותהיו מוכנים".

עם זאת, במשרד האוצר הבהירו היום כי באם יהיו מקומות שמספר נרשמי סדרה א' יהיה נמוך ממלאי הדירות, ההגרלות החוזרות יהיו מיועדות לזכאי סדרה ב'.

בינתיים, בעוד עשרות אלפי זכאים ממתינים לשמוע האם זכו בדירה מוזלת בהגרלה הגדולה, גם הקבלנים מתכוננים ליום שאחרי. יזמים וקבלנים איתם שוחחנו היום מסבירים כי יותר מהכול הם חוששים כעת משטף שיחות של זוכים שעתיד להגיע למשרדי המכירות של החברה. במקרים בהם הפרויקט קרוב לקבלת היתר בנייה, הבעיה פחותה, כי ליזמים ולקבלנים יש תשובות, יש תכנון מוכן, ובקרוב אף יזמנו את הזוכים לבחירת הדירות.

עם זאת, יש גם מי שממתין בחשש. מדובר בקבלנים שכבר זכו במגרשים שחלק מהם עוד רחוקים מקבלת היתרי בנייה. במקרה הזה הקבלנים חוששים כי זכאים שקיבלו הודעת זכייה יתחילו להתקשר למשרדי החברה וירצו להתחיל ולבחור את הדירות, אך לחברה לא תהיה אפשרות להתקדם. מדובר במקומות כמו טירת הכרמל למשל, שם התוכניות במסגרת מחיר למשתכן עוד לא אושרו סופית, והקבלנים עוד לא יכולים להתקדם בתהליך מול הזוכים.

נזכיר כי בהגרלה הגדולה הורידו במשרד הבינוי והשיכון את רף הדרישה מפרויקט כדי שיוכל להיכנס להגרלה, ואם בעבר היה מדובר רק בפרויקטים שכבר הגישו בקשות להיתר בנייה או קיבלו החלטת ועדה הקשורה להיתר - הפרויקטים שהשתתפו בהגרלה הגדולה היו גם כאלו בשלב מוקדם הרבה יותר.

המשמעות היא שבחלק מהמקרים הקבלנים הזוכים יוכלו לקבל הקרקע רק בעוד כשנה עד שנה וחצי, וכתוצאה מכך הזוכים יוכלו להתחיל לבחור את הדירות בפועל רק מאוחר יותר. מציאות דומה מצפה גם לנרשמים, ומאוחר יותר לזוכים, בהגרלה הגדולה השנייה. 

"תוכנית מע"מ אפס כבר הייתה עדיפה" 

בינתיים, זכאי תוכנית מחיר למשתכן שהשתתפו בהגרלה הגדולה, מזכירים לנו מה המצב בו הם נמצאים: עידו, עובד היי-טק בשנות ה-40 שמתגורר בתל-אביב, ניגש גם להגרלה הגדולה וגם להגרלות עוד לפני ההגרלה הגדולה. לדבריו, הוא ממתין לאפשרות שיזכה או שהמחירים יירדו: "ניגשתי לכמה הגרלות ולא זכיתי, כנראה גם בהגרלה הגדולה לא זכיתי, כי הערים שביקשתי היו במקומות הראשונים. ההרגשה מבאסת מאוד, ויש הרגשה שעושים כאן פופוליזם על גב הזכאים. כחלון רוצה להופיע הרבה, זורק ממתקים ועושה הגרלות לוטו. זה מעצבן. כאילו השאיפה כאן של כל אחד זה לשלם 30 שנה משכנתא על דירה בראש-העין.

"התוכנית הזו היא לא מציאה, אבל היא מאפשרת לקנות דירה בהנחה. במחירים של היום אני לא מוכן לקנות דירה, אני חושב שהמחירים עומדים לרדת, כי מסביבי אני רואה שאין לאנשים את הכסף לקנות. ואני מדבר על אנשים בהיי-טק. המחירים כבר גבוהים מדי, ואפילו להורים אני חושב שכבר אין כסף לעזור.

"אם אזכה במחיר למשתכן, יש לי סיכוי לקנות דירה בהנחה, אבל אם המחירים יתחילו לרדת, לא בטוח שאעשה את זה. תוכנית מע"מ אפס כבר הייתה עדיפה, שהיו נותנים הנחה, והיית יכול לקנות איפה שאתה רוצה. אבל זה לא קרה בסוף. הכי עצוב שאם אני לא אזכה, והמחירים לא יירדו - לא תהיה לי שום אפשרות אחרת חוץ מלהגר למקום אחר. שם אוכל לעבוד ולקנות דירה או בית עם משכנתא ל-10 שנים".

ויש גם מי שכבר זכה בהגרלה של מחיר למשתכן, אפילו במיקום נחשק במרכז הארץ, אבל החליט לוותר: "אני זכיתי בהגרלה ברעננה", מספרת מישל ממרכז הארץ, "לא בהגרלה הגדולה אלא בהגרלה קודמת. אבל המיקום בזכייה היה נמוך, ונשארו לי לבחור רק דירות מאוד גדולות ויקרות החל מ-2.3 מיליון שקל. אז זה לא היה רלוונטי עבורי.

"בהתחלה שמחתי על הזכייה, אבל בהמשך בדקתי עם הקבלן, והיה פער במחיר בין מה שציפיתי ממחיר למשתכן לבין מה שהיה בפועל. והייתה עוד בעיה: את הדירה מקבלים רק במועד מאוחר, אבל את המשכנתא צריך לשלם מההתחלה. בעבורי זה אומר לשלם משכנתא וגם שכירות במקביל, וזה לא אפשרי. אני לא יודעת איזה זוג צעיר יכול לעשות את זה. התשלום הכפול גם יכול לשחוק מאוד את ההנחה בסופו של דבר".

עם זאת, מישל מציינת כי היא לא התייאשה וניגשה גם להגרלה הגדולה כעת: "אני מקווה לזכות, ואז נראה מה יהיה. אולי יגיעו להסכמה עם הקבלנים שאפשר יהיה לשלם את המשכנתא במועד מאוחר יותר או משהו כזה".