הוסר עוד מכשול בדרך ליצוא הגז הטבעי מישראל למצרים

מקורות מצריים דיווחו היום כי נשיא מצרים א-סיסי חתם על החוק שיאפשר לגופים פרטיים לייבא גז טבעי ישירות תוך שימוש בתשתית הקיימת של החברה הממשלתית E-gas

א-סיסי / צילום: רויטרס
א-סיסי / צילום: רויטרס

אבן-דרך נוספת ביצוא הגז למצרים: מקורות מצריים דיווחו היום (ג') כי נשיא מצרים, א-סיסי, חתם על החוק שיאפשר לגופים פרטיים לייבא גז טבעי ישירות תוך שימוש בתשתית הקיימת של החברה הממשלתית E-gas.

משמעות החוק, שנידון במצרים כבר מ-2012, היא שהשחקנים הפרטיים יוכלו לנהל ישירות משא-ומתן עם שותפויות הגז השיראליות - דבר שיכול לזרז את קידום עסקאות הגז הטבעי עם מצרים. עד היום חברת E-gas המצרית הייתה היחידה שמייבאת גז למשק המצרי ומשווקת אותו לגופים פרטיים.

גורמים בשוק העריכו כי אישור החוק יאפשר להסיר את אחד המכשולים העיקריים שהקשה על מימוש הסכמים ליצוא גז למצרים. בנוסף, השינוי בחקיקה המצרית מראה את הנכונות המצרית לשפר את משק הגז המקומי ולקדם מקורות נוספים ליבוא גז.

לדברי ד"ר עמית מור, מנכ"ל אקו אנרג'י ייעוץ כלכלי אסטרטגי ומרצה בכיר במרכז הבינתחומי הרצליה, "מדובר באבן-דרך משמעותית בכל הקשור ליצוא גז ישראלי למצרים. פתיחת יבוא הגז לסקטור הפרטי מהווה תגבורת נדרשת למשק המצרי, הנמצא עדיין במחסור חמור של אנרגיה, וכן פותחת שוב את הדלת בפני השוק הישראלי לייצא גז לשכנותינו, בראשן ירדן ומצרים". 

יצוין כי בעבר חתמו שותפויות הגז העוסקות בפיתוח קידוח "תמר" וקידוח "לוויתן" על הסכם ליצוא הגז למצרים: עם "תמר" נחתם הסכם מחייב, לפיו ישראל תייצא את כל העודפים שנותרו לאחר השימוש המקומי ויצוא לירדן - מדובר באספקה של כ-1 BCM לתקופה קצרה יחסית -6-7 שנים. עם "לוויתן" נחתם הסכם עקרונות לאספקה של עד 4BCM לתקופה של 10 שנים.

על-מנת לממש את שני ההסכמים האלה, שותפויות הגז צריכות למצוא פתרון לשתי סוגיות: תשתית מתאימה ואור ירוק מהממשל המצרי, כאשר ברגע שחסם זה הוסר, יוכלו לקדם את פתרון התשתיות.

כיום ישראל מחוברת למערכת ההולכה המצרית באמצעות מערכת arab pipeline העוברת דרך עקבה שבירדן, אולם קיימת דרך חיבור נוספת - שימוש בצינור הגז הישן שנבנה בזמנו על-ידי חברת EMG לצורך יבוא גז טבעי ממצריים לישראל. הצינור שהקימה EMG יוצא מתחנת הקבלה של החברה באשקלון ומתחבר לצנרת הולכת הגז היבשתית המצרית באזור אל-עריש.

המערכת של EMG שהחלה להזרים גז לישראל בשנת 2009 מושבתת משנת 2012 בעקבות סדרת פיצוצים שהראו לאורך מערכת ההולכה המצרית בסיני.

הכוונה היא להשתמש בצינור הקיים בכיוון ההפוך, כלומר להזרים את הגז מישראל למרצים באמצעות הצינור הקיים. ההערכות הן כי כבר ב-2019 ישראל תתחיל לייצא למצרים.