בקרוב: כביש חשמלי מתקדם וחדש יסלל בת"א ובדרך לאילת

ישראל החליטה להשקיע בכבישים שיטענו את הסוללות של כלי רכב חשמליים תוך כדי נסיעתם, ומשתתפת בימים אלה בהקמת נתיב תחבורה חדשני לאוטובוסים חשמליים בת"א

מחוץ לקופסא,כביש/ צילום: גלובס
מחוץ לקופסא,כביש/ צילום: גלובס

לפני כחודשיים שמענו על שיתוף-הפעולה המסקרן עם חברת הסטארט-אפ הישראלית אלקטרוד, בהקמת נתיב תחבורה ציבורית לאוטובוסים חשמליים בתל-אביב שיתבסס על טכנולוגיית טעינה אלחוטית דרך הכביש. טכנולוגיה שלמעשה מבטלת את הצורך בטעינה חוזרת באמצעות עמדות טעינה.

עד עתה הדגימה החברה את הטכנולוגיה רק במסלול שאורכו כ-25 מטרים הפרוס בשטח מטה החברה בקיסריה. אך ביצועי הטכנולוגיה היו טובים דיים כדי לזכות את החברה במענק של 120,000 דולר ממשרד התחבורה שיועדו להתקנת הטכנולוגיה בחלק מנתיב נסיעה המיועד לאוטובוסים בתל-אביב.

אורך נתיב הנסיעה שבו תותקן הטכנולוגיה הוא כ-800 מטרים והוא צפוי להיפתח לתנועה ב-2018. אם יתנהל הכול כשורה, בכוונת הממשלה לפרוס את הטכנולוגיה באופן נרחב יותר, בשלב הראשון, לאורך הכביש שבין אילת לשדה התעופה הבין־לאומי רמון, שאורכו כ-18 קילומטרים.

העלות הכוללת של הקמת התשתית כך על פי החברה תתחלק בין משרד התחבורה, עיריית תל-אביב והחברה. עד כאן הכל נשמע מצויין אולם יתרונות הטכנולוגיה של ElectRoad עשויים לאבד מחשיבותם ככל שהסוללות לכלי רכב חשמליים ייעשו זולות, קלות ויעילות יותר. למעשה, במהלך 15 השנים האחרונות, הופכות הסוללות לחסכוניות הרבה יותר בזכות פריצות דרך בתחום ההנדסה והכימיה.

באלקטרוד מודעים לנושא ומסבירים כי הטכנולוגיה של ElectRoad אינה מיועדת לכלי רכב יחידים, אלא לתשתית רחבת היקף שעם הזמן תוכל לשרת ערים שלמות. ושם טמון החיסכון. עם הזמן, החברה אף מקווה להפוך את טכנולוגיית הטעינה האלחוטית לדו־כיוונית - כך שתשמש לא רק לטעינת אוטובוסים באמצעות הכביש, אלא גם בכיוון ההפוך, להפקת אנרגיה, הנוצרת בעת בלימת כלי הרכב.

באלקטרוד מאמינים כי אוטובוסים חשמליים הם רק הסיפתח בדרך למהפכה בענף התחבורה כולו. אז האם חזון החברה אכן יתממש והטכנולוגיה תתפתח כפי שכולם רוצים מפיילוט לתשתית של ממש שהיא גם כלכלית? את זה רק הזמן יוכל לומר.