עסקת מובילאיי: חלק מהמס בכ-4 מיליארד ש' הופקד כבר אתמול

גורמים באוצר מסרו ל"גלובס" כי חלק משמעותי מסכום המס בהיקף של כ-4 מיליארד שקל הופקד כבר אתמול בקופת המדינה, בסמוך לקלוזינג הסופי ■ נתח נוסף יופקד עד סוף השבוע, ויתרת המס תופקד עד ספטמבר

אתמול (ג') פורסם כי אינטל השלימה את רכישת חברת מובילאיי תמורת 15.3 מיליארד דולר. ומה באשר למס שבעלי המניות ישלמו לאוצר המדינה? האם ברשות המסים צריכים לפתוח בחגיגות?

גורמים באוצר מסרו ל"גלובס" כי חלק משמעותי מסכום המס בהיקף של כ-4 מיליארד שקל הופקד כבר אתמול בקופת המדינה, בסמוך לקלוזינג הסופי; נתח נוסף יופקד עד סוף השבוע, ויתרת המס תופקד בקופת המדינה עד ספטמבר.

כאמור, מרבית המס בעקסת מובילאיי-אינטל כבר נמצא בידי המדינה. הכסף הופקד בחשבון של בנק ישראל, היות והוא משולם בדולרים ולא בשקלים, לאחר שרשות המסים אישרה לחברת אינטל תשלום של המס שהושת על בעלי המניות המרכזיים במט"ח. לאור הסכמות שגובשו בין הנהלת רשות המסים, אגף החשב הכללי ובנק ישראל, נקבע כי עם מימוש עסקת מכירת מובילאיי לחברת אינטל העולמית, תוכל אינטל העולמית לשלם את המסים הנובעים מהעסקה (תוך ניכוי מס במקור) במטבע זר, וזאת במטרה למנוע השפעה על שער המטבע וייסוף יתר של השקל.

חיוב המס בעסקה חל ברובו על מחזיקי המניות הישראלים. לחברה יש 3 מחזיקי מניות ישראלים, המוגדרים כבעלי עניין: שני מסיידיה, אמנון שעשוע וזיו אבירם; וכן שמואל חרל"פ, המחזיק במניות מובילאי, הן באופן אישי והן דרך חברת כלמוביל שבבעלותו. הם אלה שישלמו את רוב המס.

בנוסף, לחברה יש הרבה משקיעים ישראלים "קטנים".  השלמת תשלומי המס שתיגבה מבעלי מניות קטנים יותר צפויה בהמשך. 

על-פי חוק, שיעור המס המוטל כיום על רווחי הון עומד על 25% למי שאינו בעל מניות מהותי בחברה ו-30% לבעל מניות מהותי. בעל עניין מהותי הוא מי שמחזיק ב-10% או יותר ממניות החברה. ואולם, חישוב המס בעסקת מובילאיי מסובך יותר, היות ובשנים קודמות חלו שיעורי מס אחרים על רווחי הון.