רפורמת התמרוקים: בשמים וסבונים מוצקים יוחרגו מהתקנות

מכה ליבואנים הרשמיים: מנכ"ל משרד הבריאות, משה בר סימן טוב, הודיע כי בשמים וסבונים מוצקים לא יהיו חלק מרפורמת התמרוקים ויישארו באחריות משרד הכלכלה למשך "פרק זמן משמעותי נוסף"

משה בר סימן טוב, מנכ"ל משרד הבריאות / צילום: יונתן בלום
משה בר סימן טוב, מנכ"ל משרד הבריאות / צילום: יונתן בלום

מכה ליבואנים הרשמיים: מנכ"ל משרד הבריאות, משה בר סימן טוב, הודיע היום (ד') בוועדת העבודה, הרווחה והבריאות של הכנסת כי בשמים וסבונים מוצקים, לא יהיו חלק מרפורמת התמרוקים ויישארו באחריות משרד הכלכלה למשך "פרק זמן משמעותי נוסף, להערכתי כשנתיים", לדברי בר סימן טוב.

המשמעות: אם תיקון החקיקה הנדרש יאושר על-ידי הכנסת, יבואני ויצרני הבשמים לא יעברו לאחריות רגולטורית מחמירה של משרד הבריאות, אלא יישארו תחת רגולציה מקלה של משרד הכלכלה - תקנה בה תמכו היבואנים המקבילים בתחום הבישום, ואליה התנגדו נחרצות היבואנים הרשמיים.

בר סימן טוב אמר בוועדה: "אנחנו מבינים שאי-אפשר להכיל את פקודת התמרוקים על בשמים וסבון מוצק. היבואנים והיצרנים נכנסים לעולם שהם בכלל לא מכירים, וזה מעורר הרבה חששות מיותרים".

יו"ר הוועדה, ח"כ אלי אלאלוף (כולנו), הודיע כי מהלך זה זוכה לברכתם של שרי הכלכלה והאוצר.

אולם יו"ר חטיבת הקוסמטיקה בלשכות המסחר, ראובן בילט, טען: "בושם עלול להיות מסוכן לציבור כמו איפור וכמו מוצרי טיפוח, פתאום בריאות הציבור לא חשובה למשרד הבריאות? זו כניעה לדמגוגיה. ישראל תהפוך לפח הזבל של העולם. לא אכפת לכם מאיפה מגיע הבושם?".

בתגובה העירה רכזת תעשייה באגף התקציבים במשרד האוצר, עדי חכמון: "שאיגוד לשכות המסחר לא ידאג לבריאות הציבור".

הממונה על חוקיות היבוא במשרד הכלכלה, אנואר חילף, הוסיף כי "המסגרת הרגולטורית הקיימת כיום היא האידיאלית, וכל השאר צריך לפעול כמוה. אסור להפתיע את השוק הזה. יש לשמר את המצב לשנתיים לכל הפחות, ואחרי שלומדים את השוק להחליט אם לעשות שינויים רגולטוריים".

תקנות רפורמת התמרוקים נוסחו על-ידי משרד הבריאות על-מנת להקל את הרגולציה בענף התמרוקים בישראל ולהתאים אותה לתקנות האירופיות, ובכך לעודד את התחרות בתחום. רפורמת התמרוקים מקצרת את זמן ההמתנה לקבלת אישור לשיווק מוצרים חדשים ממשרד הבריאות ומעבירה ליבואן הרשמי את האחריות לאיכות המוצר. המשמעות היא שהבדיקות יבוצעו על-ידי נציג אחראי מכל חברה, והאחריות לבדוק את המוצרים - שהייתה עד היום של משרד הבריאות - תעבור ליבואן.

בפתיחת חלקו הראשון של הדיון ציין מנכ"ל משרד הבריאות כי "הגענו למבוי סתום. רצינו שישראל תהיה אירופה. הרפורמה שקבענו מבוססת על העקרונות האירופיים. כמו שבתרופות יש מנגנון של הכרה הדדית עם אירופה, זה דורש הסכם עם האיחוד האירופי שצריך לכוון שיהיה גם בתמרוקים. יש פער גדול בין המכתב (המכתב של היצרנים מולם פועלים היבואנים הרשמיים - ש.מ) לבין מה שאנחנו שומעים מהרשויות הרגולטריות באירופה. לא נתפשר על רמת הבטיחות המספקת".

בתגובה לכך טענה ח"כ מירב בן-ארי נגד התקנות של משרד הבריאות כי "הסיכון נמצא בכל דבר, אתם לא התאוששתם מפרשת רמדיה".

על כך השיב מנכ"ל משרד הבריאות: "נכון, אנחנו לא התאוששנו מפרשת רמדיה. ישראל צריכה לאשר את מערכות הרגולציה שלה לפי אירופה. הנוסח שיש פה היום לא משקף את התובנות שלנו מהשבוע האחרון כי עדיין לא סיימנו".

על כך השיבה ח"כ בן-ארי: "מאז פרשת רמדיה עברו הרבה מאוד שנים, אפשר לעשות פיקוח ואכיפה, אבל אפשר להוריד את המחירים".