הסלמה בתע"א: העובדים דורשים בונוסים ומאיימים בשביתה

ההסתדרות וועד העובדים הכריזו על סכסוך עבודה בתעשייה האווירית, בטענה כי ההנהלה לא מתנהלת מול נציגי העובדים בתום-לב ומסרבת לדון איתם על חלוקת בונוסים

התעשייה האווירית / צילום: יעקב סער - לע"מ
התעשייה האווירית / צילום: יעקב סער - לע"מ

שוב הסלמה ומתח ביחסי העובדים וההנהלה בתעשייה האווירית, וזאת ביום שבו שר העבודה והרווחה, חיים כץ, שכיהן בעבר בתפקיד יו"ר ועד העובדים בחברה, נחקר בלהב 433 של המשטרה בחשד למעורבות בפרשיית השחיתות הנחקרת בה.

ההסתדרות הכללית וועד העובדים הכריזו על סכסוך עבודה בתעשייה האווירית, בטענה כי ההנהלה לא מתנהלת מול נציגי העובדים בתום-לב ומסרבת לדון איתם על חלוקת בונוסים.

בכוונת ההסתדרות וועד העובדים להשבית את החברה החל מעוד כשבועיים.

על רקע המשבר החדש, ראשי ועד העובדים קיימו היום (ה') אסיפות הסברה בארבעה מאתרי החברה, ובהם במטה שלה שליד נתב"ג, במפעל מבת שביהוד ובמפעל אלתא שבאשדוד.

גורמים המקורבים לחברה הביעו תרעומת על אסיפות ההסברה שקיים הוועד וטענו כי אלה נעשו בניגוד להוראת בית הדין לעבודה. הגורמים הוסיפו וציינו כי עוד טרם התקיימו האספות, הנהלת החברה פנתה במכתב להסתדרות הכללית בבקשה להימנע מקיומן, בנימוק שמדובר בהפרת הוראה מפורשת של בית הדין.

אלא שגורמים המקורבים לוועד העובדים בתע"א טוענים כי הדרישה למשא-ומתן על חלוקת בונוסים לעובדים באה לאחר שהתגלה לחברי הוועד על חלוקת בונוסים שעשתה הנהלת החברה, ללא ידיעת נציגי העובדים.

לטענת אותם גורמים, בעבר הנהלת תע"א שיתפה את העובדים בבונוסים, ואלה תרמו את הכספים לטובת מיזמי מחקר ופיתוח (מו"פ) של החברה. "לא ייתכן שההנהלה מחלקת לעצמה בונוסים ולא משתפת את העובדים. מה גם שלפני כשנה כל העובדים 'התייצבו מתחת לאלונקה', שיתפו פעולה עם תוכנית הבראה שגובשה בחברה תוך ויתורים נרחבים מצדם - כדי לשפר את מצבה הכספי. אם מחלקים בונוסים - שיחלקו לכולם ובצורה שקופה. לא ניתן להנהלה לפגוע ולכרסם בעבודה המאורגנת בחברה", אמר אחד הגורמים.

היחסים בין הנהלת התעשייה האווירית לבין עובדי החברה מתוחים ממילא: 7 מבין חברי ועד העובדים שלה - ובהם היו"ר אהוד נוף - הושעו מתפקידיהם בחברה בעקבות מעצרם לפני מספר חודשים בחשד למעורבות בפרשת השחיתות הנחקרת בה.

רק בשבועות האחרונים הותר לחברי הוועד לחזור למתקני החברה, אך לא לתפקידיהם. אלה מתרעמים על החלטת הנהלת החברה, שהשעתה אותם מתפקידיהם רק בשל היותם חשודים, וזאת עוד טרם החשדות התבררו.

החלטה על השעיית חברי הוועד התקבלה בדירקטוריון החברה, וגורמים המקורבים לה העריכו כי לא מן הנמנע שבקרוב הדירקטוריון יידרש להכריע בשאלה אם להאריך את תקופת ההשעיה.

מהתעשייה האווירית נמסר בתגובה כי "הנהלת החברה רואה בחומרה את קיום האסיפות שכונסו היום על-ידי נציגי הוועד, כאשר ברקע מתנהלת חקירת משטרה בחשד למעשים פליליים חמורים: האסיפות הללו מהוות רמיסת הוראות בית הדין לעבודה והפרה בוטה של סיכומים שהושגו בבית הדין בהסכמת הוועד וההסתדרות וקיבלו תוקף של החלטה מחייבת.

"בפנייה שהעבירו עורכי הדין של התע"א להסתדרות, הודגש כי קיום האסיפות מהווה ביזיון בית הדין והסגת גבול מצדם של גורמים שהושעו מהחברה בגין התנהלותם.

"סכסוך העבודה שהוכרז תמוה ביותר, כאשר ברקע מתנהלת חקירה משטרתית בנושאים חמורים. לעילות המצוינות בהודעה על הסכסוך אין כל קשר למציאות ולהסכם הקיבוצי שעל-פי מתנהלת החברה. הנהלת תע"א תמשיך לעשות כל אשר לאל ידה להבטחת סביבת עבודה נקייה מכל איום ולהבטחת שלומם ורווחתם של עובדיה המסורים והנאמנים של החברה".