מספנות ישראל רוצה להיות החברה השנייה בגודלה בשוק המלט

החברה תקים מפעל מלט חדש בנמל חיפה בהשקעה של כ-60 מיליון דולר וצפוי להעסיק כ-80 עובדים ■ התוכנית תשובש אם יטיל משרד הכלכלה היטל היצף

שלומי פוגל / צילום: אוריה תדמור
שלומי פוגל / צילום: אוריה תדמור

בזמן שמשרד הכלכלה והתעשייה חוקר תלונות נגדה על יבוא של מלט במחירי היצף באופן שפוגע לכאורה ביצרנית הקטנה מלט הר טוב, מספנות ישראל שועטת קדימה ומנסה להגדיל את חלקה בשוק המלט המקומי. ל"גלובס" נודע, כי בכוונת החברה להקים בתחומי הנמל שלה בחיפה, מפעל חדש לטחינה של קלינקר, פומיס וגבס בהשקעה של כ-60 מיליון דולר. המפעל החדש יעסיק כ-80 עובדים חדשים לפחות, ולפי אחד מבעלי מספנות ישראל, איש העסקים שלומי פוגל, הוא יוכל להיפתח כבר במהלך השנה הקרובה בכפוף לאישורים מהגופים הרגולטוריים.

בשיחה עם "גלובס", אמר פוגל כי המפעל החדש יטחן קלינקר, גבס ופומיס בקצב של כמיליון טון בשנה. לדבריו, תשתיות הייצור שישמשו אותו כבר מוכנות, זאת לאחר שהחברה השלימה באחרונה רכש של ציוד ואמצעים שדרושים לכך. הייצור המתוכנן צפוי להיעשות במקביל להמשך יבוא המלט שמספנות ישראל מקיימת בשנה וחצי האחרונות באמצעות חברת-הבת שלה סימנט איי.אס. לפני כחודש, נציין, דיווחה סימנט איי.אס כי במחצית הראשונה של השנה היא ייבאה לישראל מלט בהיקף של 411 אלף טון - עלייה חדה ביחס לשנת 2016 שבה יבוא המלט שלה עמד על 335 אלף טון. על פי התחזית של גורמים בחברה, עד סוף 2017 היא תייבא לישראל מלט בהיקף כולל של כ-2 מיליון טון.

מספנות ישראל וסימנט איי.אס הסבירו את היבוא המואץ של מלט לשוק הישראלי בהשקעה נרחבת בתשתיות בהיקף כולל של כ-100 מיליון שקל, המאפשרת פריקה מהירה של מלט מיובא. בשבועות האחרונים טען פוגל במסגרת ראיון ב"גלובס", כי מכון התקנים מונע ממנו לייבא לישראל עשרות סוגי מלט חדשים שמופצים בשווקים באירופה, ומתיר לו לייבא לשוק הישראלי רק 6 סוגים של מלט.

חלקה של סימנט איי.אס בשוק המלט הישראלי כיום מוערך בכ-4%-5%, כאשר מונופול נשר מחזיק ברוב השוק (75%). שחקנים נוספים הם היצרנית מלט הר טוב (10%), היבואנים לב ברון (8%) ורביע נופי (2%).

בסימנט איי.אס מציינים כי מאז החלה החברה ביבוא של מלט מאירופה חלה ירידה של עשרות אחוזים במחירי המלט בשוק הישראל. כך, קוב של מלט שנמכר בעבר במחיר של כ-350 שקל, נמכר כיום בכ-240-260 שקל. גורמים בענף המלט העריכו בשיחות עם "גלובס" כי פתיחת פעילות הטחינה של סימנט איי.אס במספנות ישראל עשויה להגדיל משמעותית את חלקה בשוק המלט לכ-10% ממנו ואף יותר. אם הערכה זו תתממש, ייתכן שסימנט איי.אס תהפוך לשחקנית השנייה בגודלה בשוק זה, אם כי עדיין בפער משמעותי מהשחקנית העיקרית, נשר.

היבוא המואץ, המלווה בהורדת מחירים חדה, מטריד מזה תקופה ארוכה את היצרנית הקטנה מלט הר טוב שדורשת מהמדינה הגנה מפני היבוא הנרחב של סימנט איי. אס בצורה של היטל היצף. בעקבות דרישה זו, פתח הממונה על היטלי הסחר במשרד הכלכלה והתעשייה, דני טל, בחקירה שעתידה להימשך עוד מספר חודשים. בשבועות האחרונים ביקשה מלט הר טוב מהממונה להטיל היטל זמני, לפחות עד לגמר החקירה בנושא, זאת כדי למנוע מצב שבו החקירה תתארך, מצבה יורע, וכשיוחלט, אם בכלל, על הטלת היטל היצף - זה יהיה כבר מאוחר מדי עבורה.

גורמים שפעילים בענף המלט מעריכים כי ייתכן שכבר במהלך הימים הקרובים הממונה יכריע בשאלה אם לחתום על היטל זמני. בכל מקרה, לטענת אותם גורמים, טל ביקש מכל המעורבים בענף להגיש לו עד אמצע השבוע את עמדותיהם בנושא.

בעבר התבטא פוגל בסוגיית החקירה המתקיימת במשרד הכלכלה בנושא זה, ואמר כי אם בסופו של דבר יוחלט על הטלת היטל היצף הוא יפסיק את יבוא המלט לישראל. בסמנט איי.אס הזהירו כי בתחילת שנות ה-2000, כאשר המדינה הוציאה צו דומה, מחירי המלט בשוק הישראלי זינקו משמעותית באופן שחיזק עוד יותר את המונופול נשר. בהתייחס למעמדה של מלט הר טוב אל מול יבוא המלט, פוגל טען כי המוצא היחיד שלה הוא להשקיע בתשתיות ייצור חדשות ולייעל את פעילותה באופן שהיא תוכל להתחרות בשוק זה.

שוק המלט הישראלי
 שוק המלט הישראלי