תסריט מאיים

מה יכול לקרות בשוק המניות שלנו אם הרצפה המסורתית לא תוכל לעמוד איתן?

הבורסה בתל אביב / צילום: איל יצהר
הבורסה בתל אביב / צילום: איל יצהר

זה לא נראה כל כך טוב.

כאשר מסתכלים על מדד המניות העיקרי שלנו אנו מגיעים למסקנה הברורה ששוק ההון המנייתי שלנו נמצא ממש עכשיו על סף סיכוי לשינוי משמעותי, וזאת אחרי תקופה מאוד ארוכה של כלום כיווני ממש. המכה האחרונה הייתה פשוט עוד סיבוב פרסה בתוך אזור מחיר אשר הורגלנו שנים לראותו כאזור של דשדוש, חוסר החלטיות ושכנוע עצמי, מצד השחקנים העיקריים בזירה הזו. ניתן להציג זאת בצורה הקלה, והיפה ביותר, על ידי הגרף הבא (נתונים עד יום חמישי שעבר):

משה-שלום-טווח-ארוך-15-08
 משה-שלום-טווח-ארוך-15-08

אגב, הגרף מכסה את שלוש השנים האחרונות, ובו יצרתי מלבן סגול המראה היטב את הבעייתיות של השוק המקומי בתקופה הארוכה כל כך. אזור המחירים שבין 1,370 ו-1,500, אשר היווה את הבסיס לפריצה לשיאים חדשים ב-2015, היה כבר שנה וחצי אזור הכליאה של אותו מדד. היה זה תחום צר במיוחד: 130 נקודות מדד, קצת פחות 10% אם מסתכלים מלמטה, בשביל תקופה ארוכה כל כך.

למעשה, תופעה כזו לא יכלה עוד להיחשב כ"בסיס לגיטימי למהלך הבא", או ל"עיכול העלייה הקודמת ברמה נמוכה יותר". כל אלו היו מניחים תיקון של מגמה עולה, ולדעתי המגמה כבר לא הייתה כזו מזמן. יתר על כן, אנו צריכים לזכור שעברנו רפורמת מדדים כאשר המדד העיקרי שלפנינו כבר אינו מכיל 25 חברות אלא 35, וזה היה אמור להוות קטליזטור ליציאה מן המדמנה המוצגת.

מה קרה כאן? במיוחד אם אנו לוקחים בחשבון את קיום המשך הדירוג הגבוה של הכלכלה ישראלית, היציבות של הממשלה (כן, יש כזו כי לקואליציה הנוכחית באמת אין רצון לכניסה למערבולת של בחירות חדשות, וזאת למרות כל הסערות סביב ראש הממשלה), ולבסוף כאשר אנו לוקחים בחשבון שחלק נכבד מן השוק מונע על ידי כספים חדשים אוטומטיים המגיעים מן המוסדיים הגדולים.

צריך לזכור שהפעילות הפרטית ממש זניחה כאן. וכך, ההסבר ההגיוני מתחלק כנראה לשלושה חלקים:

הגורם החשוב, והגדול מכולם, הוא הריבית הנמוכה של בנק ישראל. גורם אשר היה צריך לכאורה להיטיב עם שוק המניות אבל במקום זאת מיטיב עם הנדל"ן המקומי, ולא רק מנקודת מבט הסיכוי להצלחה. יש האומרים שגובה מס רווחי ההון מונע מהרבה להחליט דווקא על הזירה ההונית במקום הנדל"נית. ובהקשר לכך אומר שמי שרוצה ויכול להשקיע סכומים גדולים במניות כבר מצא את דרכו לחו"ל.

הגורם השני הוא הדולר החלש מאוד, דהיינו השקל החזק מאוד. הווה ידוע שיש קורלציה הפוכה, בכל מדינה, בין המטבע ושוק המניות שלה. מדוע? כי כבכל נכס אחר, ככל שערך המטבע יורד כך מחיר הנכס צריך לעלות על מנת לשמור על ערך ריאלי זהה, והפוך כמובן. לכן, מכיוון שהשקל חזק, לא הייתה דחיפה מטבעית לעלייה בשוק הכבד הזה.

ובמקום השלישי, לפנינו הצלחה לא מעטה של שחקני האופציות לתחם את השוק בגבולות ידועים על מנת ליהנות מאסטרטגיות שחיקה בזמן של ערכי הנגזרים. חיזוק לטענה האחרונה ניתן לקבל כאשר מסתכלים על שווקי המניות האחרים שלנו (ת"א 90, הענפיים, ואף היתר) בהם ניתן לראות מגמות כיווניות ברורות וארוכות.

עכשיו שהמדד חוצה מטה את סביבת התחתית של 1,370 נשאלת השאלה הגדולה: האם השילוב בין תופעות מקומיות אלו, ואולי תיקן טכני כלשהו בשוקי חו"ל, יגרמו לשבירת התחתית בצורה סופית והחלטית? לעזרה במתן תשובה הנה גרף שבועי של המדד (נתונים עד סוף השבוע שעבר):

משה-שלום-תא35-שבועי-15-08
 משה-שלום-תא35-שבועי-15-08

הנקודות החשובות לציון הן:

אזור התמיכה המאסיבי כל כך של 1,370 היה לאזור התיקון 50% מן העלייה הגדולה אשר החלה באזור ה-1,000 (3 סגול) ב-2012, הירידה האחרונה (1 סגול) היא המהירה והאסרטיבית ביותר מאז תחילתו של הדשדוש הגדול, בזרימת ההון (5 סגול), ובמומנטום (4 סגול), עדיין לא נראה דבר משמעותי והמצבים הקיצוניים האפשריים כולם לפנינו אם שבירה זו אכן תתממש למשהו רציני,

ולבסוף משהו טכני מעניין במיוחד: מן השיא של 1,740, ועד בסיס השבירה, יש לנו 370 נקודות. ולכן, שבירתו של אותו בסיס אמור להניב (על פי הספרים הטכניים) משהו קרוב לכך, דהיינו הגעה לסביבת רמת המחיר של 1,000 (1,370-370) שהיא, כאמור, נקודת ההתחלה של כל ההרפתקה שלפנינו! זה נראה רחוק, ומעורר חלחלה, עבור הרבה משקיעים מקומיים אבל יש לזכור שלא פעם נכסים מגיעים חזרה למקום תחילת המגמה הקודמת.

אינני אומר שלפנינו קריסה מידית ל-1,000. אני רק מציין שפעם ראשונה בסיס התמיכה נשבר בשבוע שעבר, וש-1,280 (כאזור תיקון השני שליש) ולאחר מכן 1,144, 1,037 נמצאות בדרך, כאשר ישנו יעד סופי אפשרי של 1,000. כל זה אם הפוטנציאל השלילי המלא יתגשם. עבור האופטימיים אציין שוב שלדעתי, ללא אירוע מגבה ירידות בחו"ל, קשה לראות תסריט שלילי כזה קורם עור וגידים במלואו אבל טוב שתהיה מפת דרכים, במידה ו....

משה שלום - מנתח שווקים פיננסים

*** אני מנתח שווקים פיננסיים, ולא יועץ השקעות מורשה. יובהר ויודגש כי כל האמור בכתבה, בניתוח שווקים זה, או בדוא"ל המוגש כאן, אינו מהווה ייעוץ השקעות, המלצה לפעולה מכל סוג שהוא, ואין בו שום אלמנט הלוקח בחשבון את הנתונים של הקורא, או המשתמש בחומר, ואינו מתחשב בצרכים הייחודיים לו. במידע, בניתוחים, בכל האמור כאן, או בחלקיו, אין, בכל אופן שהוא, חוות דעת, או העדפה, אשר אמורה להביא להשקעה כל שהיא במכשירים, כלים, ניירות ערך, או כל נכס פיננסי או אחר. יובהר ויודגש עוד, כי על הקורא, או המשתמש, לבדוק את המידע המתפרסם כאן, לאמת אותו, ולבחון את מידת התאמתו לצרכיו, להעדפות ההשקעה שלו. כמו כן, אין בחומר הכתוב, או המוצג, כדי להבטיח רווח, או תשואה, מכל סוג שהוא. יובהר, ויודגש עוד, כי במידע הנמסר כאן, עלולות ליפול טעויות, וכי אפשר שיחולו בו שינויים המתחוללים ללא אתראה מוקדמת. אפשר שגם יימצאו סטיות, בשיעור כזה או אחר, בין המתואר, או המצוין, בחומר הכתוב, לבין מצב הנכסים בפועל. יודגש ויובהר עוד, כי קבלת ההחלטה בדבר השקעה מכל סוג שהיא, במידה ונעשתה לאחר קריאת הכתוב בניתוחים המוצגים כאן, או על סמך נתוני שוק המוצגים בכתוב, היא על אחריותו של הקורא, או המשתמש, בלבד.