מנרב וסדיט הציעו לרכוש מתקן ההתפלה באשדוד

בעבר שימש הקונסורציום כקבלן ההקמה של המתקן שבבעלות מקורות ייזום ■ המתקן מעולם לא פעל במלואו התפוקה בשל ליקויים טכניים, שעלות תיקונם מוערכת בכ-250-300 מיליון שקל

מתקן התפלה באשדוד / צילום: אלבטרוס צילומי אוויר
מתקן התפלה באשדוד / צילום: אלבטרוס צילומי אוויר

קונסורציום של חברת מנרב הישראלית וסדיט (sadyt) מספרד צפוי להודיע היום על כוונתו לרכוש את מתקן ההתפלה אשדוד מחברת מקורות ייזום - כך נודע ל"גלובס". בעבר שימש הקונסורציום כקבלן ההקמה של המתקן.

על פי גורמים בשוק, ההצעה הוגשה ביום חמישי בערב והיא היחידה שהוגשה עד כה. בין הגופים הנוספים שעשויים להתעניין ברכישת המתקן: האצ'יסו--ווטר ושיכון ובינוי, השותפות במתקני ההתפלה הקיימים בחדרה ובשורק; קרן תשתיות ישראל שרכשה ב-2015 את השליטה במתקן ההתפלה בפלמחים; וקרן נוי המשקיעה בפרויקטים בתחום התשתיות.

גורם בכיר באוצר אמר היום בשיחה עם "גלובס" כי "יש חשש שמנרב וסאדיט, שעדיין נמצאות בהליך הבוררות מול מקורות, מנסות 'למשוך זמן' - כדי לא להעביר את המתקן לגורם אחר, אלא להתמודד עם הבוררות בעצמן". להערכתו, בתום הליך הבוררות אמור הקונסורציום לשלם כמה מאות מיליוני שקלים למקורות. עוד הוסיף כי ההצעה שתוגש על ידי מנרב סאדיט כנראה לא תהיה אטרקטיבית מספיק ובסופו של דבר ייצא מכרז למכירת המתקן לגורמים פרטיים אחרים.

המתקן שהוקם ב-2013 על ידי מקורות ייזום, חברה בת של מקורות, מעולם לא פעל במלואו התפוקה (100 מיליון מ"ק בשנה). מאז הפעלתו המסחרית בתחילת 2015 המתקן פועל בתפוקה חלקית של 80%-85% והוא מושבת לעתים קרובות, עקב ליקויים בבנייה ובתכנון.

כפי שפורסם ב"גלובס" לפני שבועיים, עלות התיקונים הנדרשים במתקן ההתפלה של מקורות באשדוד מוערכת ב-250-300 מיליון שקל - כ-50% יותר מההערכות המוקדמות שהוצגו למשרד האוצר. הערכות אלה מתבצעות על ידי חברת IDE (הנדסת התפלה), אולם המספר המדויק טרם פורסם ויהיה מעניין לעקוב באיזה מחיר תתבצע הרכישה לאור עלותם הגבוהה של התיקונים הנדרשים.

המדינה מעוניינת לתקן את הליקויים ולמכור את המתקן מהר ככל שניתן, בין היתר על רקע החשש ממשבר מים כתוצאה מבצורת בשנים האחרונות. מקורות כבר מחקה בגין המתקן הפסד של כ-400 מיליון שקל - סכום גבוה מההון העצמי שהשקיעה במתקן.

מקורות ייזום בחרה במנרב וסאדיט להקמת המתקן בעלות של 1.6 מיליארד שקל. ההקמה הסתיימה באיחור של שנתיים, על רקע טענות מצד מקורות כי הפקידים באוצר דאגו להכשיל את הפרויקט באמצעות לוח זמנים לא ריאלי ותעריף מים נמוך מדי. מקורות הגישה תביעת פיצויים בהיקף 705 מיליון שקל נגד קבלן הקמת המתקן - הקונסורציום שכרגע מתמודד על רכישתו.

בנוסף, המדינה עדיין מנהלת הליך בוררת מול מקורות על איחור במסירת הפרוייקט והפרה לכאורה של הסכם הזיכיון שנחתם מולה. על פי ההערכות, מדובר בהיקף תביעות של כ-400 מיליון שקל, מתוכם קנסות פיגור וקנסות עבור כל מ"ק מים שלא הותפל בסכום של כ-150 מיליון שקל.

על פי הערכות בשוק המים, הקונסורציום מנרב וסאדיט הוא המועמד הרלוונטי ביותר לרכישה, לחברות אחרות יהיה קשה יותר להכנס להליך הרכישה, בשל הבוררויות שעדיין מתנהלות מול המדינה ומול הקבלן המבצע.