חיפה כימיקלים צפון: מחריף הסכסוך בין הוועד להנהלה

ועד העובדים בהאשמות חריפות כלפי הנהלת המפעל הצפוני: "ההנהלה ממהרת להעניש את העובדים על כשליה" ■ טוענים כי ההנהלה הפרה התחייבויות באשר להקפאת הפיטורים בחברה

עובדי מפעל חיפה כימיקלים מוחים בפתח המפעל / צילום: ועד עובדי מפעל חיפה כימיקלים
עובדי מפעל חיפה כימיקלים מוחים בפתח המפעל / צילום: ועד עובדי מפעל חיפה כימיקלים

"הנהלת חיפה כימיקלים צפון מפרה את הבטחתה ליו"ר וועדת הכספים ח"כ משה גפני" - כך טוענים בוועד העובדים של מפעל החברה בצפון. לטענת העובדים, המאוגדים תחת הארגון "הכוח לעובדים", הנהלת החברה, אשר התחייבה לפני שבוע להקפיא את מכתבי הפיטורים, דורשת כעת מהעובדים "לממן מכיסם את תקופת ההקפאה באמצעות פדיון ימי החופשה".

בנוסף, לדברי הוועד, ההנהלה הודיעה גם על תוכנית ל"יום שאחרי" סיום ההקפאה (27.08.2017), שכוללת הוצאת כל עובדי הצפון לחופשה ללא תשלום. "עוד לפני שברור עתידו של המפעל, ובמקום לעסוק בהכנה לחלופות, ההנהלה ממהרת להעניש את העובדים על כשליה", אומר אלי אלבז, יו"ר וועד העובדים. "מקומם לא פחות לגלות כי במפעל הדרומי אין כל דרישה ליציאת העובדים לחופשה ללא תשלום. זהו ביטוי נוסף לנקמנות ההנהלה בעובדי הצפון".

כזכור, לפני שבוע התקיים הדיון בוועדת הכספים של הכנסת בסוגיית חיפה כימיקלים. בסיום הדיון אמר יו"ר הוועדה ח"כ משה גפני כי על הצדדים - הנהלת החברה, המשרד להגנת הסביבה ועיריית חיפה - לקחת "פסק-זמן" של 3 שבועות לצורך ניהול מו"מ ביניהם כדי למצוא את הפתרון המקובל על כולם. במשך תקופה זאת דרש גפני להקפיא את מכתבי הפיטורים שנשלחו.

"אם נשמע שלא הקפאתם את הפיטורים יהיה לכם עסק איתי. תשיבו את מכתבי הפיטורים", אמר גפני. יום אחרי הדיון, הנהלת החברה הודיעה כי היא מקבלת את הדרישות ותקפיא את מכתבי הפיטורים. בחברה אומרים שעלותם של שלושה השבועות האלה לחברה הוערך בכ-6 מיליון דולר. יצוין כי לא נשלחו מכתבי פיטורים חדשים, אלא מדובר במימון ימי חופש על ידי העובדים.

מחיפה כימיקלים נמסר בתגובה: "המפתח להחזרת מפעלה הצפוני של החברה לעבודה ולמניעת פיטוריהם של מאות עובדי המפעל ואלפי נותני שירותים נוספים נמצא בידיו של יונה יהב. אם יחזיר יהב את רישיונות העסק לצינור ולמפעל וכן ייתן היתרי בנייה למתקני חוק אוויר נקי, אזי סלולה הדרך לפתיחה מידית של המפעל.

"במקרה שיונה יהב ימשיך בסירובו הבלתי חוקי, הנושא יידון במשך תקופה ארוכה, ועל כן העובדים יפוטרו ו/או חלקם יצא לחל"ת לתקופה ארוכה. החברה שילמה משכורות לכלל עובדיה במשך חמישה חודשים ואינה יכולה להמשיך בכך אפילו יום אחד מעבר להארכה שניתנה על פי בקשת ועדת הכספים בראשותו של ח"כ משה גפני. יתרה מכך, החברה אינה יודעת איזה פתרון ייבחר, אם ייבחר, וכמה זמן יידרש ליישמו."

תגובת עיריית חיפה: "חיפה כימיקלים ממשיכה במסע השקרים וההסתה. עיריית חיפה מבהירה כי תוקף רישיון העסק של חיפה כימיקלים פג, עיריית חיפה פנתה לחברה בבקשה להבהרה לגבי פעילות המפעל לאור סגירת מכל האמוניה. חברת חיפה כימיקלים המשיכה בדרכה שלה ולא הגיבה לבקשת העירייה כפי שעושה גם כעת לגבי שאלות הבהרה לבקשת לשטחי אחסון לאיזוטנקים.

"עיריית חיפה חוזרת ומדגישה כי תעשה ככל יכולתה במהירות וביעילות לחידוש רישיון העסק ברגע שהחברה והמשרד להגנת הסביבה יפעלו למימוש חלופת האיזוטנקים. כמו כן מדגישה העירייה כי אם סוף-סוף יוצגו לה הנתונים לפיהם בחנה המדינה את כלל החלופות ותיווכח בשקיפות מהן הסיבות לבחירת חלופות אחרות ותשתכנע כי אכן לא נכנסו שיקולים זרים על חשבון ביטחונם של כמיליון מתושבי המטרופולין, תפעל העירייה על פי הנדרש להחזרת המפעל לעבודה סדירה".