הרשות השנייה לקשת ורשת: עברו יחד למערך עידן+ החדש

המערך המקורי של עידן+ מסוגל להעביר רק 6 ערוצים, ועם פיצול ערוץ 2 - לאחד מהם לא ייוותר מקום ■ מנכ"ל הרשות השנייה מציע לשתי הזכייניות לעבור יחד למערך החדש - או לערוך הגרלה שבסיומה רק אחת מהן תישאר גם במערך הישן

פיצולו של ערוץ 2 בעוד כחודשים וחצי, ב-1 בנובמבר, יוצר בעיה שנוגעת גם למי שצופה בשידור הטלוויזיה באמצעות מערך עידן פלוס. באמצעות המערך המקורי של עידן פלוס ניתן להעביר רק 6 ערוצים, ועם הפיצול ולידתו של ערוץ נוסף (במקום ערוץ 2, יעלו גם ערוץ קשת וגם ערוץ רשת), לא ניתן יהיה עוד להעביר על גבו את כל הערוצים שמשודרים בו כיום.

לאור זאת, פנה היום (ב') ניר שויקי, המנכ"ל בפועל של הרשות השנייה, שמפעילה את המערך, לשתי זכייניות ערוץ 2, והודיע להן כי כדי לפתור את המצב הנוכחי הרשות שוקלת כעת שתי אפשרויות. הראשונה נוגעת לכך שגם הערוץ של קשת וגם הערוץ של רשת לא ישודרו עוד על גבי המערך הישן, ושניהם יעברו יחד למערך החדש שכבר פועל היום, וכולל בתוכו גם את הערוצים הייעודיים (כמו ערוץ 20 וערוץ 24).

לחילופין, הוצע להן לערוך הגרלה שבסיומה יקבע מי מהן תוכל להישאר גם על גבי המערך הישן, ומי תצטרך להסתפק רק במערך החדש. לשתי הזכייניות ניתן שבוע להשיב על ההצעה.

קצת רקע: במשך רוב שנותיו פעל עידן פלוס על בסיס מערך שאפשר שידור של 6 ערוצים בלבד, באמצעות מה שמכונה בשפה המקצועית "מרבב" אחד. מערך השידורים הזה הגיע לקיבולת מלאה עם העלאת הטלוויזיה החינוכית אליו (ערוץ 23), ומלבדה מועברים על גבו גם ערוצים 2, 10, "כאן", 33, ו-99.

במקביל, על רקע בקשתו של ערוץ 20 להיות מופץ גם הוא באמצעות המערך, הוחל לאחרונה בהפעלתו של מרבב חדש, שיכול להעביר כמות גדולה יותר של ערוצים. הבעיה היא שמשתמשים ותיקים של המערך, שמצוידים בממירים מיושנים יחסית מהשנים הראשונות לקיומו, לא יכולים לקלוט את שידורי המרבב החדש. לשם כך עליהם לקנות ממיר חדש בטכנולוגיית dvb-t2 שעלותו היא כ-140 שקלים. אגב, הטלוויזיות החדשות שנרכשות בשנים האחרונות כבר כוללות בתוכן את הממיר הזה.

לא מדובר, אם כן, בעלות משמעותית, אבל החשש של הזכייניות עשוי להיות קשור לצד של המודעות. ייתכן שצופים רבים לא יהיו מודעים לכך שכדי שיוכלו לקלוט את שני הערוצים החדשים עליהם לעשות שינוי כלשהו, וכך ייווצר יתרון למי מהזכייניות שתיוותר גם על גבי המערך הישן.

מערך עידן פלוס פועל מאז 2009 והוא מאפשר קליטה של ערוצים מרכזיים מבלי לשלם דמי מנוי לחברות הטלוויזיה הרב ערוצית. המדינה השקיעה במערך כ-130 מיליון שקל, ועל פי הערכות של משרד האוצר כיום כ-160 אלף איש מסתמכים עליו לצפייה בטלוויזיה, כשגם מנויי סלקום TV קולטים חלק מהערוצים באמצעותו.

במסגרת חוק ההסדרים האחרון נקבע כי המערך יופרט, מתוך מחשבה שחברות כמו סלקום או פרטנר ירצו לרכוש אותו, אך בינתיים יציאתו של המכרז לדרך מתעכבת.

מהרשות השנייה, מקשת ומרשת טרם נמסרה תגובה.

עידן - חדש
 עידן - חדש