עסקת שופרסל-ניו-פארם: הספקים הגדולים חששו להתנגד

הספקים צפויים להיפגע אם עסקת המכירה של ניו-פארם לשופרסל תאושר, שכן כוח הקנייה של שופרסל מולם יתחזק משמעותית ■ איציק אברכהן, מנכ"ל שופרסל: "ספקים שירצו לעבוד איתנו יצטרכו לתת לנו את מה שאנחנו מבקשים"

בסוף החודש צפויה להינתן הכרעה שעשויה לשנות את שוק הפארם בישראל. הממונה על ההגבלים העסקיים, עו"ד מיכל הלפרין, תצטרך להחליט אם לאשר את רכישת רשת ניו-פארם על ידי שופרסל ב-130 מיליון שקל. הממונה נפגשה בשבועות האחרונים עם מנכ"ל שופרסל, איציק אברכהן, והציגה את עמדת הרשות, אשר כפי שהעריכו מראש הצדדים בעסקה, צפויה לאשר אותה בהתאם למגבלות - אך אלה עשויות להפוך את העסקה ללא כדאית עבור הרשת.

ביולי אמר אברכהן בראיון ל"גלובס" כי "אם יחליטו לא לתת לנו את חנויות הדגל, אז לא תהיה עסקה, פשוט מאוד. אנחנו לא ניקח משהו רופס, כשאת כל השמנת ייקחו מאיתנו, ונגיד 'חברים, אפשר להתקדם'. אין חיה כזאת. אני מצפה שנקבל את האישור. אני מקווה שפוטנציאל התחרות שנפתח פה הוא זה שיכריע. כי אם בסוף ילכו לפי הספר היבש - הרבה דברים השתנו בהחלטות בחוק המזון מאז שהוא יצא. הכול עניין של החלטות של הממונה. מרגע שהיא נכנסה לתפקיד היא שינתה כל כך הרבה דברים. אם צריך - שתשנה גם פה".

אברכהן הוסיף: "לא הייתי נכנס לסיפור הזה של ניו-פארם אם לא הייתי מאמין בכל מאודי ששופרסל יכולה להביא את הבשורה - תחרות, הורדת מחירים, פריסה ארצית, איכות, שיפור רמת שירות".

רשתות הפארם מתנהלות בזירה מעט שונה מהרשתות הקמעונאיות, וסופר-פארם חזקה בזירה הזו מול הספקים וכיום זוכה מהם להשקות בלעדיות במקביל להשקות העולמיות. בנוסף, יש מוצרים של פרוקטר אנד גמבל ושל יוניליוור שנמכרים בלעדית בסופר-פארם, דבר שלא קיים בשוק המזון: אין יבואן שמוכר מוצרים בלעדית רק לרמי לוי ולא לשופרסל. על כך הוסיף אברכהן "ספקים שירצו לעבוד איתנו יצטרכו לתת לנו את מה שאנחנו מבקשים. זה לא ניו-פארם מול סופר-פארם, זה עולם אחר. גם הם יצטרכו לעשות חושבים".

שופרסל, שבשליטת דסק"ש מקבוצת אי.די.בי של אדוארדו אלשטיין, היא רשת הסופרמרקטים הגדולה בישראל, עם 232 סניפים בשטח כולל של כ-503 אלף מ"ר, והיא מעסיקה כ-14 אלף עובדים. לעומתה, ניו-פארם מפעילה 68 סניפים, ומעסיקה כ-1,100 עובדים. היקף המכירות השנתי שלה הוא כ-700 מיליון שקל.

רכישה כזו תקנה לשופרסל כוח משמעותי בתחום הטואלטיקה שבו היא מהווה מתחרה משמעותי, מול השחקנית ששולטת היום בענף. בחודשים האחרונים עשתה סופר-פארם מאמצים כדי לשכנע את הממונה כי העסקה עשויה להעלות את המחירים בתחום הטואלטיקה, שמהווה כ-40% מתוך המכירות של סופר-פארם.

המגבלה העיקרית של העסקה היא 17 סניפי ניו-פארם הצמודים (מרחק של פחות מ-500 מטר) לסניפי שופרסל דיל, ו-13 הצמודים לסניפי שופרסל שלי. ואולם, במוקד המחלוקת עומדים 8 סניפים אסטרטגיים - אותם עשויה הממונה לדרוש משופרסל למכור במסגרת העסקה, באור-עקיבא, בקניון חיפה, באלונים, בקניון ערים כפר-סבא, בסביונים, בגבעתיים, בסירקין פתח-תקווה ובאילת.

מותג פרטי חזק לשופרסל

זירת התחרות של סופר-פארם היא מול שופרסל דיל ולא מול שופרסל שלי, והמחירים שלה דומים יותר למחירי הסניפים בתוך הערים. המרווחים בענף הקמעונאות דומים, וההערכות בשוק הן כי המרווח של סופר-פארם דומה לזה של שופרסל ועומד על כ-3%. לשם השוואה, המחזור השנתי של שופרסל עומד על כ-12 מיליארד שקל ואילו המחזור של סופר-פארם עומד על 4.7 מיליארד שקל.

כיום סופר-פארם פעילה בשלושה שווקים עיקריים: בתי המרקחת, שבו התחרות היא מול קופות החולים; הקוסמטיקה, שבו התחרות היא מול הדיוטי פרי, המשביר ורשתות קוסמטיקה בינלאומיות; והמחלקה הכללית, הכולל טואלטיקה מוצרי ניקיון ומוצרי תינוקות. כ-70% מהסל של סופר-פארם ניתן למצוא ברשת שופרסל.

בשבועות האחרונים נשלחו לממונה נתונים שהכינה סופר-פארם שכוללים את הדוחות של החברה במטרה לנסות לשכנע את הממונה כי העסקה עשויה לפגוע בתחרות. הטענה המרכזית היא כי רכישה של השחקן השולט בשוק או מספר 2 את השחקן ה-3-4 בגודלם לא תביא להורדת מחירים. גורם בענף אמר ל"גלובס" כי "אם הסניפים החזקים אכן יוחרגו מהעסקה לא ברור מה יהיה האינטרס של שופרסל בעסקה כזו, שכן ניו-פארם גם לא נחשבת למותג חזק".

ל"גלובס" נודע כי הספקים הגדולים שעובדים מול שופרסל נמנעו מלהביע את התנגדותם לעסקה, מתוך חשש מעימות מול הרשת. ואולם, לצד הפגיעה בסופר-פארם, גם הם צפויים להיפגע אם העסקה תאושר, שכן כוח הקנייה של שופרסל מולם צפוי להתחזק משמעותית. אם עד היום ספקים כמו שסטוביץ או דיפלומט הקצו לשופרסל כמות מסוימת של הנחות מתוך תקציב ההנחות השנתי שלהן, הכוח של שופרסל עליהן עשוי לגדול והן יצטרכו להתאים את עצמן לדרישות שלה.

אחד היתרונות של שופרסל הוא המותג הפרטי החזק שלה, שעל פי הדוחות שלה אחראי לכ-21% ממחזור המכירות שלה. לשם השוואה לייף, המותג הפרטי של סופר-פארם, אחראי ל-16% ממכירות הרשת.

בשבועות האחרונים שופרסל השיקה לא מעט מוצרי פארם במותג הפרטי, ובקרוב היא צפויה להשיק תחתיו גם מוצרי קוסמטיקה. משמעות המותג הפרטי לעסקה הוא גם שאם עד כה ניו-פארם נאלצה לספוג מחירים בשוק התינוקות ולמכור את המוצרים של סימילאק ומטרנה במחירי הפסד, לשופרסל לא יהיה צורך בכך. בנוסף, שופרסל מגיעה עם מועדון לקוחות חזק, וצפויה להיכנס לתחרות גם בתחום הזה מול סופר-פארם, כולל השימוש בקופונים.

מתוך עשרת הספקים המובילים, 5 הספקים שהפעילות שלהן בתחום הטואלטיקה ובתחום הכללי משמעותית גם עבור סופר-פארם, שמכירותיה אינן נמדדות על ידי סטורנקסט.

שוק ה-FMCG, הכולל בתוכו את שוק המזון, הטואלטיקה והניקיון, מגלגל כ-67 מיליארד שקל בשנה. בשוק התינוקות, שלפי ההערכות מגלגל כמיליארד שקל, שופרסל מחזיקה כ-30%, סופר-פארם מחזיקה כ-30%, וניו-פארם בכ-4%. מתוכו, רק שוק החיתולים מוערך ב-600 מיליון שקל. שוק הניקיון מגלגל כ-1.5 מיליארד שקל. שוק הנייר כ-1.2 מיליארד שקל ושוק הטואלטיקה מוערך ב-2 מיליארד שקל, מתוכו שופרסל מחזיקה בכ-22% וסופר-פארם בכ-25%. מדובר בשווקים משמעותיים שבהם שופרסל עשויה לחזק את כוחה.

זו אינה הפעם הראשונה ששופרסל מנסה לקנות את ניו-פארם. כבר לפני 11 שנה, בתקופתו של אפי רוזנהויז, מנכ"ל שופרסל לשעבר, כשהתקיים המיזוג בין שופרסל לקלאב מרקט. בתחילת 2006 שופרסל חתמה על הסכם לרכישת 50% מניו-פארם תמורת 41 מיליון שקל. בזמנו הבהירה רשות ההגבלים לשופרסל כי בכוונתה לאשר את המיזוג בתנאים מסוימים, אך אחד התנאים הוא ששופרסל תמכור חלק מ-40 הסניפים של ניו-פארם. תנאי נוסף היה שניו-פארם תישאר עצמאית.

במסמך העמדה שפרסמה בזמנו טענה סופר-פארם כי הגדלת כוח הרכישה של שופרסל תגרום לספקים לדרוש מסופר-פארם מחירים גבוהים יותר בשל כוח רכישה נמוך יותר. כתוצאה מכך, סופר-פארם תיאלץ לדרוש מחירים גבוהים יותר מצרכניה. לטענתה, מכיוון שסופר-פארם וניו-פארם מרסנות את מחירי הסופרמרקטים הפועלים במרכזי הערים והשכונות, תיגרם פגיעה בצרכנים שהם חסרי כושר ניידות.

סניפים
 סניפים