ביה"ד: תשלום על ניתוחים יילקח בחשבון בחישוב פיצויי פיטורים

שתי רופאות שפוטרו מאסותא תבעו את בית החולים בטענה כי בפיצויי הפיטורים לא נכלל רכיב שכר בגין ניתוחי עיניים שביצעו ■ ביה"ד קבע כי ניתוחי אלה מהווים חלק מרכיב השכר של הרופאות לעניין חישוב פיצויי הפיטורים, גם אם קיבלו עליו תשלום בנפרד ■ ככה תקבלו יותר כסף בפרישה

אסותא אשדוד / צילום: אמיר גוטפריד
אסותא אשדוד / צילום: אמיר גוטפריד

שאלה מהותית לגבי תשלומי השכר של רופאות עיניים שהועסקו ברשת אסותא נדונה לאחרונה בבית הדין האזורי לעבודה בתל-אביב, שם תבעו שתי רופאות לשלם להן השלמת פיצויי פיטורים, בעבור רכיב של "ניתוחי עיניים", ששולם להן מדי חודש על פי מספר הזרקות עיניים שביצעו במטופלי אסותא, כחלק מעבודתן השוטפת כרופאות עיניים בבית החולים.

באמצעות עו"ד גל גורודיסקי, מומחה לדיני עבודה ופנסיה, טענו הרופאות כי עבדו כשכירות בקופת-חולים מכבי ולאחר כמה שנים הועברו להיות מועסקות באמצעות מכון העיניים של אסותא, ברצף העסקה וזכויות. במסגרת המכון הן קיבלו שכר עבור משרה חלקית בקבלת מטופלים במרפאה, ובמקביל קיבלו שכר בגין ביצוע עבודה כירורגית של "הזרקה תוך-עינית" למטופלים. שני סעיפי התשלום - השכר עבור העבודה ה"רגילה" וההזרקות - הופיעו בתלוש השכר החודשי, כשהתשלום עבור ההזרקות היווה את עיקר שכרן של הרופאות.

בשנת 2014 החליטה אסותא, באופן חד-צדדי, להפחית משמעותית את התשלום שניתן לרופאות עבור כל הזרקה, לאחר שקופת-חולים מכבי הודיעה על הפחתה בהעברת התקציב לאסותא לצורך ביצוע ההזרקות.

שתי הרופאות סירבו להרעה המשמעותית בשכרן ופוטרו. הנהלת אסותא שילמה להן פיצויי פיטורים רק לפי חישוב על שכר עבודתן במרפאה, מבלי שהתשלום עבור ההזרקות נלקח בחשבון לצורך חישוב הפיצויים.

בתביעתן דרשו הרופאות לקבל פיצוי גם עבור תשלום ההזרקות שביצעו מדי חודש וגם תשלום הפרשים לפנסיה ולקרן השתלמות, לפי חישוב השכר שקיבלו בגין ההזרקות.

בתגובה טענה הנהלת אסותא כי ההזרקות על-ידי הרופאות היו בגדר "עבודה נוספת", שאינה מהווה חלק מהשכר הרגיל לצורך חישוב פיצויי פיטורים, הפרשות לפנסיה ולקרן השתלמות.

השופט דורי ספיבק קיבל את טענות הרופאות כי עבודת ההזרקות נעשתה בהמשך ישיר לעבודת המרפאה, בשעות העבודה הרגילות. עוד קבע השופט כי אסותא היא זו שסיפקה את הציוד לביצוע ההזרקות וניהלה את לוחות הזמנים לביצוען, ושכרן בגין ביצוע ההזרקות שכונה בתלוש "ניתוח עיניים", שולם באותו תלוש שכר שבו שולם שכרן הרגיל. כמו כן נקבע כי העובדה שהשכר עבור "ניתוחי עיניים" היה גבוה משכרן הרגיל, מצביע על כך שהוא היה חלק בלתי נפרד מהשכר החודשי.

בית הדין קבע לבסוף כי על אסותא לשלם לשתי הרופאות את הפרש פיצויי הפיטורים עבור חלק השכר של ההזרקות בגין כל תקופת עבודתן, וכל אחת מהרופאות תקבל למעלה מ- 400,000 שקל הפרשים וכן את שכר-טרחת עורך הדין.