רנגלר ספורט לכל מג"ד: צה"ל רוכש מאות ג'יפים תוצרת Jeep

הג'יפ, שמחירו בישראל הוא 290 אלף שקל, יירכש מכספי הסיוע האמריקאי ויחליף את "סופה"

טנק/ צילום :דובר צהל
טנק/ צילום :דובר צהל

צה"ל החל לצייד את מפקדי הגדודים שלו בג'יפים חדשים מדגם רנגלר ספורט, בעלות כוללת שמוערכת בכמה עשרות מיליוני שקלים. החלפת הג'יפים של המג"דים ביחידות הרגלים של הצבא צפויה להימשך בשלוש השנים הקרובות, שבמהלכן יירכשו מהיצרנית Jeep בארה"ב מאות כלי רכב מסוג זה.

הג'יפים החדשים עתידים להחליף בהדרגה את הג'יפים מסוג "סופה" שהורכבו בתעשיות רכב (תע"ר) שבנצרת. לדברי ראש ענף רכב טקטי באגף הטכנולוגיה והלוגיסטיקה של צה"ל, סא"ל יוסי דניאל, הרנגלר ספורט יחליף את הגיפים מסדרת סופה 1 עד 4, שחלקם משמשים את יחידות הצבא כבר מאז שנות ה-90'.

כלי הרכב החדשים של קציני הצבא יירכשו בארה"ב, מכספי הסיוע הביטחוני האמריקאי, במסגרת תהליך רכש שתוקצב במסגרת התכנית הרב שנתית של צה"ל המכונה "גדעון": "בחודשים האחרונים כבר הפצנו כ-100 ג'יפים חדשים בקרב מפקדי הגדודים וקיבלנו תגובות טובות שמצביעות על שביעות רצון מהביצועים: פחות רעשים ורמת הנוחות בנסיעה גבוהה בהרבה מזו שהיתה בג'יפים אחרים", אמר.

עם יבואם של הג'יפים לארץ הם עוברים שורה של שיפורים להתאמתם לצרכים המבצעיים של צה"ל: השיפורים כוללים הגבהה, מיגון גחון, התקנה של קפיצים ובולמי זעזועים ועוד. שיפורים אלה מגדילים את כושר העבירות של הג'יפים החדשים- המיועדים לנוע בעיקר באזורי אימון של יחידות צה"ל, המתאפיינים בתוואי שטח קשים.

קצינים בצה"ל אמרו ל"גלובס" כי הג'יפים שיימסרו למפקדי הגדודים מגיעים עם מערכת איי-בי-אס וכריות אוויר כסטנדרט, עם מנוע בנזין 280 כ"ס ואת תהליכי המיגון וההתאמה הם עוברים בישראל: "נוסף על המיגונים ועל שיפור הביצועים שלהם - בכל ג'יפ תותקן מערכת כריזה, מערכת קשר צבאית ומחשב טקטי המחובר למערכת השליטה והבקרה צי"ד (צבא יבשה דיגיטלי)", סיפר סא"ל דניאל.

בצה"ל אומרים כי ברכש הג'יפים החדשים בארה"ב, תוך שימוש בכספי סיוע, יש היבט של חיסכון בהיקף כ-50 מיליון שקל בתקציב הרב שנתי הנוכחי, בזכות הוזלת מחיר לכל ג'יפ בכמה עשרות אלפי שקלים, גישה לחלפים שנמצאים בזמינות גבוהה וקיצור זמני הטיפול בהם.

טיפולי התחזוקה בג'יפים ייעשו בחברת מכשירי תנועה - במספר אתרים שנמצאים בפריסה ארצית: "השיפורים הרבים שאנחנו עושים לרכבים החדשים בארץ, וניסויי הבטיחות שמקיימים להם ביחידת הניסויים שלנו הופכים אותם להרבה יותר בטוחים ואיכותיים תוך חיסכון משמעותי של מיליוני שקלים מדי שנה ביחס להוצאות של הצבא בשנים קודמות", אמר ראש ענף רכב טקטי בצבא. בשונה מצבע חאקי, שבהם היו צבועים בעבר הג'יפים ששימשו את צה"ל- הג'יפים שבהם מתחדשים מפקדי הגדודים יהיו בצבע "אפור עכבר". בצבא הסבירו את הגיוון במחיר ובפשטות התחזוקה שלהם.

מחירו של הג'יפ מדגם רנגלר ספורט בשוק האזרחי נאמד בכ-290 אלף שקל. בצה"ל לא נוקבים במחיר הסופי שנקבע לו לכל ג'יפ כזה, אך מציינים כי המחיר שישלם הצבא יהיה נמוך משמעותית: זאת, בשל הצטיידותו במאות כאלה, ורכישתם מכספי הסיוע בלי לשלם מס - מרכיב שמייקר משמעותית את מחיר כלי הרכב הנרכשים בשוק האזרחי.