חשש לחומרי הדברה בביצים: משרד החקלאות בצעדי אכיפה

כבר לפני שנה התריע הווטרינר הראשי משימוש בחומרים אסורים בלולים, לצד פגרים וחולדות ■ מועצת הלול: "אין שימוש בחומרי הדברה"

תבנית ביצים / צלם: איל יצהר
תבנית ביצים / צלם: איל יצהר

האם בביצי המאכל בישראל יש חשש להימצאות חומרי הדברה כפי שנמצאו בימים האחרונים בהולנד? לאחרונה התקבלו דיווחים במערב אירופה על עשרות מיליוני ביצים הנגועות בקוטל חרקים שהגיעו לשווקים וחשודות כמסוכנות לציבור. מקורו של הזיהום בהולנד, אך נפגעו ממנו יבואני ביצים מגרמניה, בלגיה וצרפת - מדינות שאינן מאושרות ליצוא ביצים לישראל.

כעת מתברר כי חשש להימצאות חומרי הדברה בביצים בישראל היה ידוע כבר לפני שנה: ד"ר שמעון פרק, שנפטר ביוני האחרון, שלח מכתב התרעה חריף למועצת הלול באוגוסט על תנאי הגידול של תרנגולות המטילות. במכתב שהגיע לידי "גלובס" הזהיר פרק, שהיה אחראי למערך בריאות העוף במשרד החקלאות, מסכנה ממשית לבריאות הציבור: "נמצא שהמגדלים משתמשים בחומרים אסורים לטיפול כמו חומרי הדברה מסוכנים האסורים לשימוש (...) ותרופות אסורות". בנוסף כותב פרק כי "לאחרונה נמצאו כמה משקים עם ליקויים תברואתיים קשים ביותר בלולי מטילות. מצב בלתי נסבל כמו פגרים זרוקים בתוך הלול, עכברים, חולדות ולכלוך רב".

כדי לוודא שהשינויים נעשים, במשרד החקלאות מתכוונים להקשיח את עמדתם בימים הקרובים, ולא לתת למי שישתמש בחומרים אסורים אישור לאכלס לולים בתרנגולות מטילות חדשות לאחר שנגמר מחזור של מטילות. כלומר, לול שלא יעמוד בדרישות החדשות לא יקבל אישור למכור למשווקים. הצעדים ננקטים על ידי הווטרינר הראשי בתחום העופות ד"ר רם כץ, שנכנס לתפקידו לאחרונה.

גורם בכיר במשרד החקלאות אמר לגלובס: "עד היום משרד החקלאות ניסה לעזור ללולנים ולהקל עליהם, אבל זה לא יכול לבוא על חשבון הציבור. אם היו לול או שניים בעייתיים, הוא היה סוגר אותם, אבל הוא ידע שכ-80% נמצאים במצב הזה. חודש לפני מותו של ד"ר פרק עלתה אפשרות לעצור שיווק של ביצים מחלק מהלולים".

בתוך כך, השבוע כתב ד"ר שלמה גראזי, מנהל השירותים הווטרינריים, מכתב למועצת הלול ובו האשים את הלולנים בכך שהם מקיימים פרקטיקה של העברת ביצים שבורות מהלולים לתחנות המיון. לדבריו, "העברת ביצים שבורות לתחנות המיון עלולה להפיץ מחלות בעלי חיים, להוות סכנה לבריאות הציבור, ואף אסורות לפי תקנות בריאות הציבור". על כך, כותב גראזי כי "חל איסור חמור על המגדלים להעביר ביצים שבורות למשווקים" וגם לא לשימוש בתעשייה. בנוסף, הודגש כי היחידה שאוכפת את הנושא במשרדתגביר את האכיפה בתקופה הקרובה.

התקנות החדשות יטילו על הלולנים מעמסה כלכלית, וההשקעה בשדרוג הלולים תצטרך לצאת מכיסם הפרטי.

הדברים מתרחשים על רקע הניסיון של משרד החקלאות להגדיל את הכמויות למכסות הביצים למגדלים מקומיים. במכתב ששלח השבוע מנכ"ל המשרד, שלמה בן אליהו, ליו"ר מועצת הלול, צפניה שאולקר, דרש להגיש המלצות בתוך כ-10 ימים בדבר הצורך של הגדלת מכסות הביצים.

תגובת מועצת הלול: "הביצים השבורות כלל לא מגיעות לציבור. באשר לסוגיית ההדברה, אין בארץ שימוש בחומרי הדברה (כמו אלה הנהוגים בהולנד לדוגמה)".