אבי גבאי נגד ה-DNA של העבודה: מבקש לחזק שליטת היו"ר

גבאי מבקש להשלים את ההשתלטות המהירה שלו על המפלגה באמצעות שורה של תיקונים בחוקת העבודה אותם הוא מכנה "ארגז כלים לניצחון" וכבר מתמודד עם ביקורת - מהפעילים עד המזכ"ל

אבי גבאי/ צילום: דוברות הכנסת
אבי גבאי/ צילום: דוברות הכנסת

יו"ר מפלגת העבודה הנבחר, אבי גבאי, מבקש להשלים את ההשתלטות המהירה שלו על המפלגה באמצעות שורה של תיקונים בחוקת העבודה אותם הוא מכנה "ארגז כלים לניצחון". גבאי מבקש להביא את השינויים להצבעה במסגרת ועידת המפלגה, שצפויה להתכנס בשבועות הקרובים. בינתיים, במפלגת העבודה כמו במפלגת העבודה, עוסקים היום פחות בניצחון של גבאי, אלא בניצחון על היוזמה שלו.

"העיסוק הפנימי השיטתי החוזר על עצמו הפך זה מכבר לסימן היכר של המפלגה וחלחל עמוק לתוך התרבות הארגונית והפוליטית", כתב גבאי לחברי המפלגה. "מחנאות יצרית, יריבות מתמשכת ומאבקים פנימיים אשר מתעוררים בכל פעם מחדש הלכו והשתרשו כנוף הפוליטי של מפלגת העבודה ופגעו בה הן כגוף מלוכד ומאוחד הפועל למען מטרה משותפת, והן כמותג ציבורי המאבד אטרקטיביות ועניי בקרב ציבור בוחרים גדול", הוא הסביר. עוד לפני שנבחר בפריימריז האחרונים טען גבאי כי האתגר הכי גדול שלו יהיה לנצח את ה-DNA של המפלגה, אבל נראה כי בדרך צפויים לו כמה מוקשים.

אחד השינויים המרכזיים שגבאי מבקש לאמץ מאפשר ליו"ר המפלגה לשריין 4 מועמדים לרשימת המפלגה לכנסת, וזאת גם אם כולם או חלקם אינם חברי מפלגה במועד שיבוצם. השריון האלה, לפי המסמך של גבאי, יגיעו מעבר לשריון נוסף של מזכ"ל המפלגה שישובץ על ידי הנהלת המפלגה "על פי המלצתו של היו"ר". גבאי הסביר את השינוי המבוקש בכך שיש לייצר "רשימה מבטיחה" של מועמדים לכנסת, שתאפשר לגייס גם חברים חדשים וציבור שלא הצביע למפלגה בעבר.

גבאי, שהדגיש במהלך הקמפיין שלו את יכולותיו הניהוליות, מבקש באמצעות שינויים נוספים בחוקת המפלגה לרכז לידיו את מרבית סמכויות הניהול גם בתחום הארגוני והכספי - מה שהיה עד היום תחת סמכותו של המזכ"ל. האחרון, על פי התכנית המוצעת, יהיה אחראי מעתה בעיקר על פעולות סניפי המפלגה ומחוזותיה, "החוגים ותפקודם השוטף". לא במפתיע, שהמזכ"ל ערן חרמוני כבר הודיע כי הוא מתנגד לשינויים המוצעים, וזאת כמובן בשם הדמוקרטיה. "הפיכת המפלגה ממפלגת המונים למפלגה של איש אחד תרחיק ממנה מצביעים ואף תרחיק ממנה את הסיכוי לנצח בבחירות הכלליות", הוא מסר. "אני מצפה מיו"ר המפלגה לפעול בשום שכל ובאחריות ולהימנע מהצעות דרסטיות, חד צדדיות ודרקוניות העלולות לייצר מתחים פנימיים מיותרים ללא כל צורך", הוסיף חרמוני. גבאי, אגב, מבקש לצד ריכוז הסמכויות בידיו גם להגביר את השקיפות כלפי הציבור לרבות פרסום דוחות כספיים והחלטות שוטפות שונות. כדי למנוע זעזועים ולאפשר לגבאי יציבות, הוא מבקש שינוי נוסף בחוקת המפלגה ולפיו ניתן יהיה להאריך את כהונת ועידת המפלגה לתקופה נוספת של עד 18 חודשים מיום בחירת היו"ר. ההסבר הרשמי: "על מנת ליצור תקופת יציבות ואחדות השורה במפלגה, ולאפשר לה הן מבחינה כלכלית והן מבחינה ארגונית להתמקד בהכנות לבחירות הכלליות".

כדי לרתום את חברי מרכז המפלגה לשינויים המוצעים, בעיקר לנוכח ההתנגדות שכבר החלה, קורץ גבאי לחברי המפלגה באמצעות שינוי נוסף שהוא מבקש לאמץ. במסגרת שינוי זה, לקראת הבחירות הבאות לכנסת יוקמו "ועדות ייעודיות" במספר נושאים: שטח וארגון, דוברות ורשתות חברתיות, גיוס מתנדבים, כנסים ואירועים ציבוריים. "ועדות אלו יופעלו על ידי חברי הוועידה בהצטרפות וולונטארית", נכתב במסמך. למרות הקריצה, במפלגת העבודה נשמעים כבר קולות שמייחסים לגבאי שיטות פעולה הדומות לאלה של יאיר לפיד ומשה כחלון - שניים מהפוליטיקאים הבולטים שהקימו מפלגות ללא פריימריז בהן הם שולטים ביד רמה. גבאי, צריך לומר, מכיר היטב את "כולנו" של כחלון, שכן הוא היה ממייסדיה ומקימיה, ואף שימש כשר להגנת הסביבה מטעמה עד שהתפטר מהממשלה לאחר כשנה.