עובדי התחזוקה באל-על מאיימים לשבש חגיגות הדרימליינר

ביום רביעי צפוי לנחות בישראל "מטוס הדגל" החדיש של אל-על ■ העובדים נקראו להגיע לחגיגות ולמחות נגד ההנהלה ■ החברה: זו בריונות ■ מניית אל-על קרסה כ-20% ב-3 ימים

האם עובדי התחזוקה באל-על צפויים לשבש את חגיגות הגעת מטוס הבואינג דרימליינר ביום רביעי הקרוב?

בשבוע שעבר התפוצץ משא-ומתן שהתקיים בין ועד עובדי התחזוקה באל-על (עובדי התחזוקה כוללים כ-1,400 מעובדי החברה, רובם בקביעות) לבין ההנהלה. העובדים בתחום התחזוקה מבקשים לשפר את תנאי העסקתם תחת טענתם להתייעלות הבאה לידי ביטוי בהיבטים כלכליים, בין היתר לאור הגעת מטוסי הבואינג 787 דרימליינר שרכשה אל-על.

ביום רביעי הקרוב צפוי לנחות בישראל המטוס הראשון מתוך צי המטוסים החדישים שיחליפו בהדרגה את המטוסים הישנים בצי כיום. עם ההגעה, שמהווה סיבה למסיבה באל-על, ועד עובדי התחזוקה קורא לעובדים להגיע ולמחות נגד ההנהלה - כך עולה ממכתב ששיגר הוועד לעובדים.

וכך לשון המכתב שלא חסך ביקורת מהנהלת החברה: "היום החל ועד תחזוקה במהלך מחאה מול הנהלה אטומה, הנהלה בזויה ומנותקת שלא מעוניינת ביישור קו עם עובדי החטיבה שממלאים את הבטון יום-יום, שעה-שעה, בזיעה טהורה בידיים מחוספסות ובלויאליות אין-קץ, כל זאת בתנאי עבודה וסביבה מהקשים שיש בעולם.

"הצעת ההנהלה ודרישותיה מעובדי החטיבה הייתה מכה בבטן הרכה של כולנו. הצעה מקוממת. ובכל זאת, ולמרות הכול, ועד תחזוקה המשיך במספר פגישות נוספות במטרה ובתקווה שאולי משהוא כאן ישתנה וייפול האסימון בקומה 4. אך כל המאמצים עלו בתוהו. כמו לדבר לקיר בטון. אטימות מוחלטת. חוסר הבנה בסיסי מהי תחזוקה ומה חלקה בעוגת אל-על הגדולה. אין אח ורע לאנשינו. והם שם בהנהלה ממשיכים בעקשנות, ומניסיון אחד למשנהו מוכיחים שוב ושוב שהם לא מבינים על מה אנחנו מדברים ומה אנחנו בכלל רוצים.

"היכול אדם מדושן עונג שחי ברוב חייו בטמפרטורה של 20 מעלות ממוזגות במשרד שקט ובכיסא עור מרופד, להבין את הטכנאי שחייו הם על בטון לוהט בטמפרטורה של 45 מעלות בצל ובהאנגר סגור שלוכד את החום והקור כמו חממה של עגבניות ובית קירור לעופות, והכול בסביבה רועשת ומלאת פיח ורעלים? כנראה שלא. אלה שתי פלנטות אחרות. פלנטת האדונים ופלנטת המשרתים. חומה בצורה של אטימות וניתוק מוחלט מהשטח החם, תרתי-משמע. ולכן, כולכם מוזמנים ביום רביעי הקרוב למסור מסר אחד להנהלת החברה: מטוס חדש - הנהלה רקובה. 

"אנחנו בתחזוקה לא נשקוט ולא ניתן לכם לעבור מעלינו ללא הסדר בכל הקשור לדרישות תחזוקה, למסירותה ולאופי העבודה הייחודי שלה. מסירותה היוצאת דופן ותרומתה של חטיבת התחזוקה להצלחת אל-על היקרה לכולנו שווה הרבה יותר ממה שאתם חושבים. בואו בהמוניכם. זוהי שעת מבחן. אין תירוצים, אין שחרורים", לשון מכתב ועד התחזוקה של אל-על. 

אל המכתב צורפה אגרת הקוראת לעובדים להתייצב ביום רביעי ולמחות.

כרזה שהפיצו עובדי אל על
 כרזה שהפיצו עובדי אל על

הנהלת אל-על שיגרה הבוקר (ב') מכתב מענה לעובדיה, ובו היא מזהירה כי מי שיבחר להצטרף למוחים, "יישא באחריות למעשיו על כל המשתמע מכך".

עוד מזכירה ההנהלה במכתב כי העובדים חתומים על הסכם המבטיח שקט תעשייתי עד אוגוסט 2018, וכי ההנהלה וועד עובדי התחזוקה מצויים בדיונים "מתוך כוונה כנה להביא לשיפור בתנאי השכר של עובדי החטיבה לצד תהליכי התייעלות אמיתיים".

כאמור, הנהלת אל-על מזכירה כי הפעילות של נציגי ועד העובדים, אליה הם מנסים לגרור את העובדים, "אינה חוקית ואינה מגובה על-ידי ההסתדרות".

בעניין זה נציין כי הליך סכסוך העבודה על-ידי ההסתדרות טרם הוכרז, והוא מצוי בסימן שאלה. הוועד פנה אל ההסתדרות במטרה לפתוח בסכסוך עבודה, אולם סוכם כי תתקיים הצבעה בין העובדים הרלוונטיים, כאשר אם למעלה מ-50% יאפשרו את פתיחת ההליך, הוא עשוי לצאת לדרך. המשמעות היא אפשרות בפועל לשיבושים בעבודה הסדירה, מה שעשוי להוביל לשיבושים בלוח הטיסות.

נזכיר כי בחודש פברואר האחרון חתמה אל-על על הסכם עם ועד טייסיה אחרי סכסוך ממושך שכלל עיכובים וביטולי טיסות. 

כמו כן, נציין כי מניית אל-על  איבדה 19% בשבוע החולף. 

אל-על: "אקט של בריונות"

מאל-על נמסר בתגובה: "צר לנו על הכוונה לנסות ולייצר פרובוקציה באירוע קבלת מטוס הדרימליינר הראשון, לו מצפים כלל עובדי החברה זה תקופה ארוכה. נראה כי על אף העובדה שההסתדרות לא הכריזה על סכסוך עבודה, החליטו נציגי ועד התחזוקה לנהוג אקט של בריונות ולאיים לפגוע באירוע ללא כל סיבה.

"כידוע, ההסתדרות, ההנהלה ונציגות העובדים באל-על חתמו ביוני 2015 על הסכם עבודה המבטיח שקט תעשייתי עד אוגוסט 2018, ואנו מצפים מכל הצדדים להמשיך וליישם את ההסכם. ההסכם קבע כי ניתן לקיים משא-ומתן מגזרי שבסיסו התייעלות, ואנו בעיצומן של שיחות ענייניות עם נציגי ועד עובדי התחזוקה".