שוק מיחזור פסולת האריזות ייפתח לתחרות בתוך כשנה

פתיחת השוק - בכפוף לתיקוני חקיקה, לדברי השר להגנת הסביבה, זאב אלקין ■ כיום פועל בשוק זה רק תאגיד תמיר, שבעלי המניות בו הן חברות כמו סנו, חוגלה-קימברלי והחברה המרכזית למשקאות ■ היקף השוק מוערך בכ-80 מיליון שקל בשנה

זאב אלקין / צילום: יונתן בלום
זאב אלקין / צילום: יונתן בלום

שוק מיחזור פסולת האריזות בישראל ייפתח לתחרות בכפוף לתיקוני חקיקה - כך קבע השר להגנת הסביבה, זאב אלקין. כיום פועל בשוק זה רק התאגיד תמיר, שהקימו תעשיינים.

היקף השוק הוערך בידי המשרד להגנת הסביבה ב-80 מיליון שקל בשנה, ועם פתיחתו לתחרות יתאפשר לתאגידים ולגופים במשק להשתתף באיסוף של פסולת אריזות והעברתה למתקני מיחזור.

לדברי אלקין, "אנחנו פועלים לקביעת כללים להסדרת פעילותם של גופים מוכרים בשוק האריזות כדי להבטיח רמת שירות זהה בכל הרשויות המקומיות".

דבריו של אלקין באים למרות הסתייגותם בעבר של הגורמים המקצועיים במשרד מפתיחת השוק לתחרות, מחשש שבמצב כזה גופים שיקבלו הכרה מהמשרד יפעלו על בסיס של כדאיות כלכלית, ולא ימקדו מאמצים באיסוף של פסולת מאזורים מרוחקים. החוק הקיים אינו קובע כללים המסדירים פעילות של כמה גופים בתחום.

בעקבות ההחלטה של אלקין על פתיחת השוק לתחרות, המשרד להגנת הסביבה הודיע לחברות שביקשו בעבר לפעול בשוק, כי עד תיקון החקיקה לא יוכלו לקבל את ההכרה המבוקשת. החברות התבקשו למסור את עמדתן למשרד להגנת הסביבה בתוך חודש.

לדברי הסמנכ"ל לשלטון מקומי במשרד להגנת הסביבה, גיא סמט, תהליך תיקון החוק יימשך כשנה: "צריך להסדיר שורה ארוכה של סוגיות, כמו מי אוסף את האשפה ואיפה, אופן הממשק בין החברה לרשות המקומית וגיבוש מודל מתאים שעל-פיו הנושא יופעל. כיום אין מודלים שאפשר לאמץ בעולם, שכן ברוב המדינות שבדקנו יש זכיין אחד. בבלגיה יש שני זכיינים, אך כל אחד מהם פועל בזרם אשפה אחר - וזה לא המקרה שלנו", אמר.

תאגיד תמיר הוא חברה לתועלת הציבור שהוקם בידי התעשיינים כדי ליישם את חוק האריזות: הוא החל לפעול בסוף 2011, והמנכ"ל שלו הוא קובי דר. בעלי המניות בתמיר הן חברות מרכזיות במשק, כמו סנו, חוגלה-קימברלי, החברה המרכזית למשקאות קלים, טמפו ושטראוס.

לפי נתוני תמיר, כ-240 רשויות מקומיות חתומות איתו על הסכמים לשיתוף-פעולה בתחום איסוף פסולת אריזות. כך, התאגיד פרס כ-110 אלף פחי אשפה כתומים המשמשים לאיסוף של פסולת אריזות. בסוף 2016 חידש המשרד להגנת הסביבה את תקופת ההכרה בתמיר ב-5 שנים.

מתמיר נמסר היום (ב') בתגובה להחלטה של אלקין כי "כגוף מוכר שפועל לקיום החובות של יצרנים ויבואנים בחוק האריזות, תמיר חתר ואף הצליח לעמוד ביעדי המיחזור שנקבעו לו במסגרת החוק מדי שנה מאז הקמתו. התאגיד ימשיך להוביל את מהפכת מיחזור האריזות בישראל, תוך יישום חוק האריזות בצורה יעילה ושוויונית, וימשיך לשתף פעולה עם כל גורם שבאמצעותו ניתן להגדיל את היקף מיחזור פסולת האריזות".