חיפה כימיקלים שוב מאיימת: נסגור המפעל בצפון ונפטר עובדים

זאת, לאחר שחלפו 3 שבועות בהם הנהלת החברה הסכימה להקפיא את פיטורי העובדים ולנהל מו"מ עם עיריית חיפה כדי למצוא את חלופת יבוא האמוניה ■ מאשימה את ראש העיר יונה יהב בפופוליזם

מכל האמוניה במפרץ חיפה/ צילום: ערן גילווארג
מכל האמוניה במפרץ חיפה/ צילום: ערן גילווארג

קצת פחות מחודש לפני החגים, הנהלת חיפה כימיקלים הודיעה על סגירת המפעל הצפוני של החברה בחיפה ועל פיטורים של כ-400 עובדי המפעל. זאת לאחר שחלפו שלושה שבועות בהם הנהלת החברה הסכימה להקפיא את פיטורי העובדים ולנהל משא ומתן עם עיריית חיפה כדי למצוא את חלופת יבוא האמוניה המוסכמת על כל הצדדים.

זוהי הפעם השנייה בתוך פחות מחודש שהחברה יוצאת בהודעה חריפה על כוונתה לסגור מפעלים. בפעם הקודמת ההודעה אף אושררה באמירות של בעלי החברה ג'ולס טראמפ שהתראיין בכלי התקשורת והביע ביקורת חריפה כלפי התנהלות המדינה בסוגייה זאת. השר הגנת הסביבה אמר לפני שלושה שבועות בראיון עם "גלובס" כי הנהלת החברה "מסתתרת מאחורי העובדים ומשתמשת בהם כבני-ערובה".

החברה נימקה צעד זה על ידי התנגדות של ראש עיריית חיפה יונה יהב לפתרון האונייה הקטנה וההזרמה של האמוניה למפעל הצפוני. כידוע, כדי שהחברה תוכל להמשיך לפעול על פי הוראת בית המשפט העליון עליה לרוקן תחילה את מיכל האמוניה עד 18.09.2017 ולהוציא את האישורים מעיריית חיפה והמשרד להגנ"ס. בעיריית חיפה מתנגדים באופן נחרץ לחלופת האונייה הקטנה שהוצע על ידי החברה והמשרד להגנ"ס בטענה כי מדובר בחלופה שתסכן את תושבי מפרץ חיפה וכי בבסיסה לא נלקחו בחשבון השיקולים הרלוונטיים.

בחיפה כימיקלים טוענים מנגד כי ראש עיריית חיפה "מתנגד לפתרון זה מתוך כוונה לחבל במאמצים לאפשר לחברה להמשיך לפעול, זאת על אף שמומחי המשרד להגנת הסביבה, כמו גם רשויות הביטחון הכריעו כי זה הפתרון הבטוח ביותר". עוד טוענים בחברה כי יהב "מתעלם הן מהאינטרס הביטחוני של תושבי העיר, הן מגורלם של אלפי עובדים התלויים בחיפה כימיקלים והן מהעובדות והכל לשם פופוליזם ורצון לשוב ולהיבחר לראשות העיר".

החברה הודיעה היום לוועד העובדים על כוונתה לסגור את המפעל וכי מכתבי הזמנה לשימוע לפני הפיטורים יישלחו בימים הקרוב.

בנוגע למפעל הדרומי, בהודעת החברה נכתב כי "לאור תמיכת הרשויות המקומיות בדרום, החברה עושה כל מאמץ להחזיר את המפעל במישור רותם לפעילות באמצעות איזוטנקים, שאושרו לשימוש על-ידי המשרד להגנת הסביבה רק למפעל הדרומי. המדובר בפתרון מורכב היות שאין די איזוטנקים זמינים בעולם ונהיה תלויים במילוי מחדש בקנה מידה גדול בטורקיה ובמצרים. ההערכה היא כי המפעל יוכל לחזור לפעילות חלקית רק לקראת ראשית דצמבר. החברה מקווה שממשלת ישראל תממש את החלטתה ותיישם את פתרון האוניות הקטנות".

ברקע להודעת החברה - דיון הגישור שהתקיים במשרד הכלכלה בנוכחות השרים אלי כהן וזאב אלקין, ראש עיריית חיפה, ראש עיריית דימונה, יו"ר ההסתדרות, נשיא התאחדות התעשיינים, המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, נציגי המלל ופיקוד העורף ועוד. לדיון זה קדמו ישיבות בין נציגי עיריית חיפה לבין המשרד להגנ"ס. על אף הניסיונות המאומצים, הצדדים לא הגיעו למחנה המשותף ולא הצליחו למצוא פתרון למפעל הצפוני, כאשר הדיון בין הצדדים הצטמצם לשתי חלופות עיקריות: אוניה קטנה או איזוטנקים.

מעיריית חיפה נמסר בתגובה: "שפת האיומים וההתנהלות הכוחנית של בעלי ומנהלי חיפה כימיקלים מוכרת לנו היטב מזה שנים והודעתם היום על סגירת המפעל היא המשך של ההתנהגות הכוחנית והשימוש הנלוז בעובדים כדי להפעיל לחץ על הממשלה. לא יעלה על הדעת שבעלי המפעל שנמצאים בתוך תהליך שמובילה הממשלה ביחד עם כל הגורמים בניסיון למצוא פתרון- תנקוט בצעד שכזה במגמה להפעיל לחץ על הניסיון למצוא פתרון. לא נשתף פעולה במצב בו בעלי החברה מצמיד אקדחים לרקותיהם של שרי הממשלה הרלוונטיים ולראשיהם של העובדים.

"ראש עירית חיפה והנהלת העיר מחויבים לביטחון תושבי חיפה והמפרץ מחד ולמאמץ למצוא פתרון להמשך עבודת המפעל ויש דרך לעשות זאת. כל ניסיון להפריד בין המפעל בדרום למפעל בצפון באמצעות יבוא איזוטנקים לנמל חיפה ושינועם דרומה במקום למפעל הצמוד בחיפה ימצא אותנו מתנגדים בכל האמצעים העומדים לרשותנו וכנראה יפגוש אותנו שוב במסדרונות בתי המשפט. 

"אנו מצפים מהשר להגנת הסביבה ומראש הממשלה לגנות בחריפות את המהלך הכוחני והמניפולטיבי הזה. טוב תעשה הממשלה אם תשקיע את המשאבים הכלכליים שיועדו למפעל בעובדים עצמם ישירות".