הסערה המושלמת של חלל תקשורת

איך זה מרגיש לאבד בשנתיים שני לוויינים ועסקה אחת בשווי כמיליארד שקל

חברת חלל תקשורת  עוברת בשנתיים האחרונות סערה מושלמת. בפרק זמן זה הספיקה החברה לאבד לוויין בחלל (עמוס 5), להיכשל בשיגורו של לוויין אחר (עמוס 6) ולאבד בעקבות זאת עסקה למכירתה לגוף סיני בתג מחיר נדיב של 285 מיליון דולר. לאחר כל זאת, הצליחה חברת לווייני התקשורת שבשליטת שאול אלוביץ' לקום על הרגליים ולגייס מעל מיליארד שקל למימון רכישת הלוויין עמוס 17, אשר מיועד להגיע לחלל ברבעון הראשון של שנת 2019. ואז גם מצאה את עצמה תחת חקירת רשות ני"ע, ביחס לעסקה לחידוש ועדכון מכירת מקטעי הלוויין לחברת yes, הנמצאת אף היא בשליטת אלוביץ'.

השתלשלות אירועים שכזו הייתה משבשת קשות את פעילותן התקינה של חברות גדולות בהרבה מחלל, ואולם לפי שעה החברה מתמודדת בכבוד עם האתגרים האמורים. שווי המניה אמנם קרס בחדות ותשואות האג"ח, שאינן מובטחות בשעבוד על לוויינים ספציפיים, האמירו. ואולם, למרות הטלטלות הרבות החברה עמדה עד היום במלוא התחייבותיה למשקיעים והשכילה להצטייד במזומנים רבים על מנת לרכוש לוויין חדש מחברת בואינג, לוויין המהווה חוליה מרכזית בעתידה של החברה.

הלוויינים הפעילים שבבעלות חלל - עמוס 3 ועמוס 4 - וצבר ההזמנות בהיקף של 515 מיליון דולר הכולל את פעילות הלוויין החכור עמוס 7, בצוותא עם הזכויות של החברה בנקודות השמיים המהוות משאב במחסור, וכן היכולות הטכנולוגיות שלה - הם הנכסים המרכזיים של חלל. למרות הנכסים הללו עתידה מעורפל, וזאת בשל שורה של גורמים המשפיעים על פעילותה, הן מבית והן מצד הסביבה התחרותית.

לשם הדיון במצבה של חלל, נפרק את פעילותה לפעילות בישראל ומחוצה לה. הראשונה מתבססת על צמד לקוחות מרכזיים: ה-לקוחה בהא הידיעה היא yes, אשר הרחיבה בחודש אפריל האחרון את ההסכם הרב שנתי לחכירת מקטעי לוויין מחלל ב-41 מיליון דולר, לסך של 263 מיליון דולר.

קיים סיכון לא מבוטל כי ההסכם בין yes לחלל יוחזר לבחינה מחודשת של בעלי המניות של בזק (החברה האם של yes), נוכח האמירות לפיהם ההסכם אינו משקף נכונה את מחירי השוק הנשחקים ואת העובדה ש-yes הינה לקוח מפתח של חלל הראויה להנחה מהותית.

מפעילות לוויינים חוות לחצי מחירים

בכל האמור בעתיד היותר רחוק של פעילות הטלוויזיה בלוויין של חלל בישראל, סימני השאלה גדולים אף יותר. טכנולוגיית הלוויין נהנית מיתרונות יחסיים באזורי ספר חסרי תשתית קווית להעברת נתונים. ישראל אינה מדינת עולם שלישי, ולפיכך בראייה ארוכת טווח הציבור בישראל יזכה מצדה של בזק ומתחרותיה לתשתית של סיבים אופטיים, אשר תאפשר העברת נתונים בקצבים מהירים לבתים ותטיל צל כבד על נחיצות שירותיה של חלל בתחום הטלוויזיה בלוויין.

לקוח מרכזי נוסף של חלל היא מדינת ישראל, אשר הרחיבה במאי האחרון את ההתקשרות עם חלל ב-34 מיליון דולר. אם נניח לרגע בצד את הרינונים על כך שגם מערכת היחסים עם המדינה קיבלה רוח גבית מקשריו של בעל השליטה, הרי שניכר כי במדינה רואים חשיבות רבה בפעילותה של חלל, ואולם מדובר בלקוח בעל תרומה מוגבלת לשווי הכלכלי של פעילות חלל.

בהתייחס לפעילותה של חלל בחו"ל, הרי שלא ברור מהו הערך המוסף ארוך הטווח של החברה בעולם בו פועלות עשרות רבות של מפעילות לוויין, אשר חלקן מפעילות עשרות לוויינים כל אחת ונהנות מיתרון לגודל.

חברות הלוויין הגדולות בעולם אינן עושות חיל בלשון המעטה בכל האמור בביצועיהן הכספיים, והן חוות לחץ מחירים כבד וקומודיזציה של השירות המרכזי אותו הם מספקות. בהינתן המסה הגדולה של לוויינים משוכללים המשוגרים לחלל בשנים האחרונות ומיועדים להיות משוגרים בשנים הקרובות, וההשקעה האדירה הכרוכה בהצבת לוויין בחלל אשר צפוי להפיק הכנסות למשך זמן ממוצע של 15 שנה, הרי ששחיקת מחירים עשויה לפגוע קשות בשווי הכלכלי של מפעילות הלוויינים.

ראוי לציין כי הביקוש לתקשורת נתונים באזורי ספר צפוי לצמוח בשנים הקרובות, ואולם השמיים עמוסי הלוויינים, יחד עם טכנולוגיות קידוד מתקדמות והלחץ המתמיד להפחתת מחירים, הופכים את סביבת הפעילות העתידית של מפעילי לווייני התקשורת למאתגרת במיוחד. הסביבה הענפית המורכבת מציבה סימן שאלה גדול על כושר התחרות ורמת הרווחיות העתידית של חלל תקשורת.

חלל הוכיחה בעבר לא אחת כי אין למהר ולהספידה, והעובדה שהיא הצטיידה מבעוד מועד במזומנים מאפשרת לחברה לשרת את חובותיה בשלוש השנים הקרובות, בתרחיש בו ההסכם עם yes יכובד. ואולם כושרה של החברה לייצר ערך כלכלי חיובי לבעלי המניות שלה, מותנה בהצלחתה לשגר את עמוס 17 לחלל ולממש את התוכנית העסקית האופטימית שלו.

■ הכותב הוא האסטרטג הראשי של קבוצת איילון. כותב המאמר ו/או החברה עשויים להחזיק או לסחור בני"ע המצוינים בכתוב. האמור בכתבה אינו מהווה תחליף לשיווק השקעות ו/או ייעוץ השקעות המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. 

מניית חלל
 מניית חלל