"הזנחה של שנים מונעת כניסת יצרני חשמל חדשים"

כך טוען עמוס לסקר, לשעבר מנכ"ל חברת החשמל וכיום יו"ר פורום יצרני החשמל הפרטיים ■ לדבריו, "כל עוד לא מפתחים את ההולכה, לא ניתן לבנות תחנות פרטיות" ■ חברת החשמל: נוח לעבור לצד השני ולייצג טייקונים; כמנכ"ל, לסקר עצמו לא השקיע בהולכה

עמוס לסקר / צילום: רוני שיצר
עמוס לסקר / צילום: רוני שיצר

מנכ"ל חברת החשמל לשעבר, עמוס לסקר, יוצא בביקורת חריפה נגד ההנהלה הנוכחית של החברה וטוען כי "אחד האתגרים המשמעותיים שמעכבים את פיתוחו של משק החשמל הוא מצבה הרעוע של רשת הולכת החשמל".

לטענת לסקר, שסיים את כהונתו בחברת החשמל בסוף 2010 ומכהן כיום כיו"ר פורום יצרני חשמל הפרטיים, "קיימת הזנחה של שנים ארוכות בפיתוח מערכת ההולכה על ידי חברת החשמל - מה שגרם להיווצרותו של 'צוואר בקבוק' שמהווה חסם תחרותי ומונע כניסת יצרני חשמל חדשים. מדובר בעיקר בהולכת האנרגיה המיוצרת בדרום ובצפון למרכז הארץ, שם מרוכזים מרבית הצרכנים. היצרנים הפרטיים תלויים בפיתוח קווי הולכה. כל עוד חברת החשמל לא מפתחת, מתחזקת ומרחיבה את רשת קווי ההולכה כפי שהיא אמורה לעשות, לא ניתן לבנות תחנות כוח פרטיות נוספות".

- האם בדיעבד היית פועל אחרת כמנכ"ל חברת החשמל ומשקיע יותר בפיתוח קווי ההולכה?

"בתקופתי יישמנו את תוכנית החירום לייצור והקמנו שלוש תחנות כוח בטווח של שנתיים, שזה היה זמן שיא. יחד עם זאת, לקראת סיום תוכנית החירום לייצור, השקתי תוכנית חירום למערכת ההולכה. ראיתי כבר אז את הבעיה, כנראה לא הצלחתי לאורך זמן לתת לה את הפתרון".

מנגד, הגורמים הרשמיים בחברת החשמל אומרים כי "דווקא בשנים שבהן עמוס לסקר כיהן כמנכ"ל חברת החשמל הוא זה שקיבל החלטות להפחית את ההשקעות, ועם סיום כהונתו תקציבי הפיתוח שבו ועלו. מאוד נוח לעבור צד, לייצג טייקונים ולתקוף בהבל פה בכל הזדמנות את החברה שהוא היה המנכ"ל שלה והוביל את המדיניות שלה עד לפני 6 שנים בלבד. אין כנראה גבול לציניות ולרדידות".

בהתייחס להחלטת רשות החשמל לפני יומיים להוזיל את תעריף ההולכה והאספקה, לסקר אומר: "החלטת הרשות היא צעד משמעותי לכיוון של בקרה תקציבית מקצועית שתביא להפחתת עלויות במקטע ההולכה. יחד עם זאת, בעיית ניגוד העניינים הבסיסי בין חח"י כמתכנן ומנהל המערכת לבין חח"י כיצרן נותרה בעינה. הפתרון הוא בהפיכת מנהל המערכת ואגף תכנון ופיתוח לגוף עצמאי מחוץ לחברת חשמל".

"רשת ההולכה די סתומה"

בסיס התעריף החדש למקטע ההולכה, שעליו בישרה רשות החשמל לפני יומיים ויביא גם להוזלה של 3% בתעריף החשמל למשקי הבית, יתבסס על עלויות "נורמטיביות", שאותן תקבע הרשות, ויגרום לכך שהחברה תקבל את הכסף רק בתום ביצוע העבודה במקטע. זאת, לעומת המצב עד כה, שבו חברת החשמל קיבלה תקציב שאיפשר לה לבצע את תוכנית העבודה ברשת ההולכה באופן חלקי ולהעביר עודפים למטרות אחרות, למשל, להקטנת החוב שלה. ברשות החשמל מקווים כי הבסיס התעריפי החדש יתמרץ את חברת החשמל להתייעל על ידי מנגנון קנס-פרס ולשפר את רשת הולכת החשמל.

ב-1996 הוחלט לפצל את משק החשמל למקטעים שלכל אחד מהם יש תעריף נפרד. תחום הייצור החל להיפתח לתחרות - כ-30% מהחשמל כיום מיוצר בידי גורמים פרטיים, שהשקיעו למעלה מ-10 מיליארד שקלים בהקמת תחנות כוח בארבע השנים האחרונות, לפי נתוני פורום יצרני החשמל הפרטיים. לעומת הייצור, מקטעי החלוקה וההולכה נשארו בשליטה מלאה של חברת החשמל, מה שלא אמור להשתנות גם אם וכאשר תמומש רפורמת החשמל כפי שהמדינה רואה אותה.

על פי נתוני פורום יצרני חשמל הפרטיים, שיא הביקוש לחשמל היום הוא 12,742 מגה-ואט ואמור להגיע ב-2025 ל-17,700 מגה-ואט - או לכושר ייצור נדרש של 21,000 מגה-ואט (ללא אנרגיות מתחדשות), על פי מדיניות הממשלה לקיום הרזרבה במשק. כלומר, תוספת הייצור הנדרשת היא כ-6,000 מגה-ואט.

לסקר טוען כי "נוצר מצב שנכון להיום, רשת ההולכה היא די סתומה מבחינת היכולת שלה לקלוט תחנות כוח חדשות. זאת, מפני שלאורך השנים עיקר תקציב של חברת החשמל היה מופנה לייצור - להקמת תחנות כוח, ומטבע הדברים מערכת ההולכה ומערכת החלוקה קיבלו התייחסות פחות מעמיקה הן בתחום ההשקעות והן בתחום הפיתוח".

כאחד שהיה גם מהעבר השני של המתרס, לסקר מציע פתרונות מיידיים שיקלו לדבריו על כניסתם של גורמים פרטיים למשק החשמל, חלקם גם ללא השקעה פיננסית. זאת, כשברקע עוד ניסיון ממשלתי ליישם את הרפורמה הסתיים בשביתה ממושכת של העובדים, דיון בבג"ץ וניסיונות הידברות לא מוצלחים בינתיים בין ועד עובדי חברת החשמל לבין נציגי משרדי האוצר והאנרגיה.

- אילו פתרונות אתם מציעים בטווח המיידי?

"בדקנו את הנושא והכנו דוח הנדסי (בוצע על ידי חברת יאני להנדסת חשמל - ס"ג). ממנו עולה כי על בסיס מערכת ההולכה הקיימת יש מקום לפחות ל-2,000 מגוואט נוספים של הולכת אנרגיה מתחנות כוח חדשות. לדוגמא, חברת החשמל משריינת מקום ברשת ההולכה של כ-450 מגה-ואט לתחנת כוח 'על הנייר' שלא נבנית ואין גם תוכנית לבנות אותה - אלון תבור. ההמלצה היא לבטל תחנת כוח של חח"י 'על הנייר'. כמו כן, לבטל שריון מקום ברשת לתחנות כוח פיקריות (של שעות שיא בצריכה) קטנות של חח"י.

"עוד דוגמה: יחידות אשכול ג' ו-ד' שהיום הן תחנות ישנות המשמשות כפיקריות. עבור התחנות האלה, חח"י שומרת זמינות מלאה (8,760 שעות בשנה), כאשר בפועל הן עובדות בין 50 ל-200 שעות בשנה וגם רק בשעות שיא הביקוש, זהו מצב אבסורדי. אנו ממליצים לשמור עבורן מקום של 50% מההספק המותקן שלהן.

"רק באמצעות שני דברים פשוטים, גם בלי להקים קו הולכה אחד ובלי להיכנס לשום תהליך סטטוטורי ארוך ומעיק, בהינף יד אפשר לשחרר היקף של כ-2,000 מגוואט (כ-5 תחנות כוח ממוצעות)", טוען לסקר.

- מה בטווח הבינוני?

"רשת ההולכה וההשנאה סובלת מתת פיתוח בעשור האחרון. אין הצדקה תקציבית לכך, היות שחברת החשמל מנועה חוקית מהקמת תחנות כוח חדשות, מה שאמור לשחרר מתוך תקציבה בין 1-2 מיליארד שקל בשנה, אותם ניתן להסיט לטובת בניית קווי הולכה חדשים ועיבוי הקיימים. ואולם, חח"י הודיעה לרשות החשמל כי בחרה להשקיע את הכסף בהפחתת החוב שלה והקפיאה את הפרויקטים שהיו מתוכננים לעדכון התשתית".

- למה חברת החשמל לא משקיעה מספיק בפיתוח רשת ההולכה?

"בתוך הנהלת חח"י בוודאי קיים הדיון הפנימי האם לייעד יותר כספים בפיתוח משק החשמל או לייעד יותר להורדת החוב. האנלוגיה המתבקשת כאן היא קופ"ח - מצד אחד היא רוצה לתת את הטיפול הטוב ביותר ללקוחותיה, להגדיל את סל התרופות ועוד, ומצד שני עליה לשמור על התקציב וזה לא תמיד עובד טוב ביחד.

"כאן בדיוק המקום להתערבות של רשות החשמל - היא צריכה לבנות תוכנית פיתוח מחייבת של הקמת קווי הולכה חדשים לעשור הקרוב, שתכלול תקציבים ולוחות זמנים. זה יכול להכניס את חח"י לאוטוסטרדה שתוביל אל הקמת הקווים האלה על פי התוכנית".

- האם חברת החשמל משתמשת ברשת ההולכה כחסם תחרותי?

"כפועל יוצא ממה שהסברתי, התוצאה דה פקטו היא שחברת החשמל מעכבת כניסה של יצרני חשמל פרטיים. מבחינת משק האנרגיה מדובר בפספוס גדול. לפתח תוכנית ההולכה זה לא דבר פשוט - להעביר את האנרגיה מעיר לעיר, בה כל רשות עם הדרישות משלה, מדובר בהליך שלוקח שנים. לכן נדרש להכריז על תוכנית חירום לאומית לתחזוקה ופיתוח תשתיות ההולכה, תוכנית שתגדיר יעדים ברורים, בין היתר להסרת חסמים בירוקרטיים שמהווים צוואר בקבוק להקמת תחנות כוח חדשות.

"התוכנית צריכה להגדיר את כל הקווים הקריטיים שאותם צריך להקים, לייעד לזה את התקציבים שמשתחררים ממערכת הייצור ולהתחיל לפעול בכל התהליכים הסטטוטוריים, כדי שהקווים האלה יקומו בתוך מספר שנים. אם לא נעשה את זה עכשיו, אנחנו ניתקל באותה בעיה לאורך כל העשור. נושא זה חייב להיות בראש סדר העדיפויות של משרד האנרגיה משרד האוצר ורשות החשמל".

"משקיעים מיליארדים ברשת"

מחברת החשמל נמסר בתגובה: "בניגוד לפרסומים ולטענות, חברת החשמל משקיעה בפיתוח הרשת מיליארדי שקלים. בשנים האחרונות, על אף החסמים הסטטוטוריים, פיתוח הרשת נמשך בהתאם ליעדי העתיד של משק החשמל. חברת החשמל פעלה ופועלת בתנאים כמעט בלתי אפשריים על מנת לשלב בצורה המייטבית את היצרנים הפרטיים ברשת ההולכה ומשקיעה בכך משאבים עצומים.

"לא מוכרת לנו תחנה כלשהי של חברת החשמל 'על הנייר' וכל יחידות הייצור של החברה הן חלק מההספק המותקן העומד לרשות המשק. בעבר כללה תוכנית הפיתוח את תחנה D, אולם משבוטלה מקומה ברשת הוסר והתפנה לצרכים אחרים. לעניין התחנות הפיקריות, מדובר בחוסר הבנה בסיסי של תפעול המערכת - אלה יחידות שפועלות בשעות שיא של המערכת ונדרש לשמור עבורן יכולת מלאה ברשת. בכל אופן, חברת החשמל פעלה ותמשיך לפעול על פי הנחיות הרגולטור".

חברת חשמל
 חברת חשמל