גורמים משפטיים: "מעמדו של מני נפתלי הוא של עד מדינה"

המדינה הגישה היום את תשובתה לבג"ץ בעניין ההשתהות בקבלת ההחלטות בתיק שמתנהל נגד רעיית רה"מ שרה נתניהו - "תיק המעונות" ■ היועמ"ש החליט למעשה להגיש כתב אישום בכפוף לשימוע נגד שרה נתניהו, ומני נפתלי הוא עד מרכזי בפרשה

גורמים משפטיים סיפרו היום (ד') כי בדיונים האחרונים המתבצעים לקראת הגשת כתב אישום נגד שרה נתניהו ב"פרשת המעונות", ההתייחסות למני נפתלי היא כאל עד מדינה. נפתלי ביקש הגנה מפני הפללה עצמית עוד כשניגש מיוזמתו למשטרה.

לאחר שנפתלי מסר את עדותו, התברר כי הוא ביצע חלק מהעבירות לכאורה בהוראתה הישירה של רעיית ראש הממשלה, הגברת שרה נתניהו. בחלק מהמקרים התברר כי נפתלי ביצע עבירות בשל מוטיבציית יתר לרצות את הגברת נתניהו ורצונו להשיג "קביעות" במעון ראש הממשלה.

משמעות ההחלטה להתייחס לנפתלי כאל עד מדינה היא משמעותית, מכיוון שעדי מדינה הם למעשה עבריינים שביצעו עבירה וכעת מקבלים טובות הנאה בשל עדותם. לכן היו צריכים במשטרה ובפרקליטות סיוע משמעותי לעדות שלו.

גורמים המעורבים בפרשה סיפרו כי למשטרה לקח הרבה מאוד זמן, אך בסופו של דבר הצליחו שם להשיג חיזוקים משמעותיים לעדותו של נפתלי. ההערכה היא כי בימים או בשבועות הקרובים יוגש כתב אישום נגד שרה נתניהו, בכפוף לשימוע.

היום הודיעו היועץ המשפטי לממשלה, ד"ר אביחי מנדלבליט, ופרקליט המדינה, עו"ד שי ניצן, כי פרשת המעונות תוכרע בקרוב. הודעתם של השניים נמסרה לבג"ץ בתגובה לעתירתו של העיתונאי אורי משגב מ"הארץ", שדרש מבג"ץ "להורות למשיבים לקבל החלטה בתיק ללא דיחוי".

לפני כשבועיים פרסם לראשונה כתב חדשות 2 גיא פלג כי שרה נתניהו, אשתו של ראש הממשלה, תואשם ב-4 עבירות שונות במסגרת החקירה שכונתה "פרשת המעונות". נתניהו חשודה במסגרת חקירת 4 פרשות שונות, שעלותן הכוללת לקופת המדינה מוערכת במאות אלפי שקלים.

משגב ביקש להציב לפרקליט המדינה והיועץ המשפטי לממשלה לוח זמנים, על-מנת שיקבלו החלטה בתיק - כשנה לאחר שהמשטרה המליצה להעמיד את רעיית ראש הממשלה לדין.

מנדלבליט וניצן ביקשו היום מבג"ץ לדחות את העתירה וגם לחייב את משגב בהוצאות ההליך המשפטי: "הניסיון לכפות לוח זמנים לקבלת הכרעה בתיק חקירה נעדר כל בסיס משפטי, ויש בו כדי להביא לפגיעה קשה בעבודת רשויות אכיפת החוק".

"מסגרת הזמנים נגזרת מן הפעולות הנדרשות ומן הצורך לקבל החלטה מושכלת על יסוד תשתית עובדתית ומשפטית מלאה", כתבו השניים - שציינו כי התיק "עדיין אינו בשל לקבלת החלטה".

מנדלבליט וניצן הדגישו כי "אם היינו נעתרים לדרישה ומקבלים החלטה תוך חודש ימים, שאותו העותר 'קצב' בפנייתו, הייתה בכך בשום מעילה בתפקידנו - שמחייב אותנו לקבל החלטה רק כאשר התיק בשל לכך, ורק לאחר שמוצו כל השלמות החקירה הנדרשות".

עוד ציינו בתשובה לעתירה כי מאז שהועבר חומר החקירה לפרקליטות במאי 2016, "בוצעו השלמות חקירה, שנדרשו לשם יצירת תמונה עובדתית מלאה ככל הניתן שתשמש לקבלת החלטה בדבר תיק החקירה".

לדבריהם, פרק הזמן שנדרש לחקירה עד כה הוא סביר, מכיוון ש"בחקירה נאספה כמות לא מבוטלת של חומר חקירה, נגבו עשרות עדויות, ונאספו מאות מסמכים במספר פרשות משנה. עיבודם וניתוחם של חומרים אלה וגיבושם לכדי חוות-דעת משפטית היא מלאכה הדורשת עבודה לא מעטה".