עובדי טבע: "מפטרים חברי ועד בעבר"; החברה: "פוליטיקה פנימית"

ההסתדרות: "חיסול חשבונות בוטה ומשפיל" ■ החברה בתגובה: "הטענות שלפיהן חברות בוועד מהווה תעודת חסינות מפני פיטורים על בסיס מוצדק - אין מקומן בטבע"

טבע / צילום: רויטרס
טבע / צילום: רויטרס

קשיים במימוש ההסכמות שאליהן הגיעו טבע וועד עובדי טבע-טק? במכתב ששלח אליעזר בלו, המזכיר הארצי של עובדי המזון והפרמצבטיקה בהסתדרות, למנהלת משאבי האנוש של טבע בישראל, אורלי פסקל, מאשים בלו את טבע ב"חיסול חשבונות בוטה ומשפיל", בשל העובדה שרשימת המפוטרים בטבע-טק כוללת נציגי עובדים בעבר (בהם ככל הידוע יו"ר קודם של הוועד).

לדברי בלו, "הסתדרות עובדי המזון והפרמצבטיקה לא תתן לפגוע בכל חבר ועד מכהן או לא מכהן". לפיכך כותב בלו כי בכוונתו להפעיל את מנגנון הווטו בטבע-טק, המקובל בין ההסתדרות והתאחדות התעשיינים. כזכור, השבוע דווח על הסכמות בין טבע לוועד עובדי טבע-טק שבמסגרתן הופחת מספר המפוטרים מ-175 ל-110, ושופרו התנאים למפוטרים. בינתיים, באתר כפר סבא אין כל התקדמות במגעים בין הצדדים.

בתגובה שיגרה פסקל מכתב לבלות ובו נכתב: "אינני מצליחה להבין את עוז הרוח ששאבת בכתיבת מכתב כה בוטה, מסולף וחסר טעם בשבת, בעוד אתה מסרב למעלה מארבע שבועות להיפגש עמי ועם מנהל תפעול ישראל, דוד לוסטיג על מנת שנוכל להציג לך ברמה הארצית את השיקולים והאתגרים העומדים בפנינו.

"די בהתבוננות ברשימת המכותבים למכתבך כדי להבין כי המכתב נועד אך ורק כדי לספק את 'ליטרת הבשר' לאלו שמפעילים אותך באמת, אשר חלקם אינם קשורים לטבע טק כלל, ופעם נוספת אנו מגלים לצערנו כי כל ההצהרות של שותפות לדרך אינן אלא מילים ריקות מכל תוכן.

"הטענות לפיהן חברות בוועד מהווה תעודת חסינות מפני פיטורים על בסיס מוצדק, אין מקומן בטבע. יתרה מזאת, נציגות עובדים וחברי ועד צריכים לשמש דוגמא ומופת להתנהלות נאותה והוגנת וברור שנטולת מניעים אישיים. ולעצם העניין, בהתאם למנגנון שהוסכם עם הגוף המוסמך שיש לו סמכות באתר טבע טק, הוא מרחב הנגב של ההסתדרות, יכולה היתה נציגות העובדים המוסמכת להעלות את השגותיה בהתאם למנגנון הקבוע בהסכם הקיבוצי. הסתדרות מרחב הנגב יחד עם ועד אתר טבע טק גילו אחריות ומחוייבות אישית לניהול תהליך נאות והוגן כלפי כל האנשים שהופיעו ברשימה והותירו אותה על כנה. חבל שבגלל פוליטיקה פנימית בתוך ההסתדרות אתה מעדיף להתנגח בטבע במקום לכבד הסכמות שעל פיהן יצאנו לתהליך היישום.

"לאור כל האמור, אנו דוחים את בקשתך להפעלת 'מנגנון וטו', משהיא נעדרת כל בסיס".

טבע, בניהולו של יצחק פטרבורג, מיישמת תהליך רה-ארגון הכולל פיטורי עובדים על רקע הצורך לשרת את החוב הגדול שבמאזנה - 35 מיליארד דולר.