מאסר לבני משפחת המחבל מחלמיש על אי-מניעת הפיגוע

בית הדין הצבאי גזר חודש עד 8 חודשי מאסר על הוריו, שני אחיו ודודו של עומר אל-עבד, שרצח 3 מבני משפחת סולומון בהתנחלות חלמיש - זאת מאחר שידעו על כוונתו לבצע את הפיגוע ולא דיווחו על כך

דקירה, פיגוע / צילום: רויטרס
דקירה, פיגוע / צילום: רויטרס

בית הדין הצבאי ביהודה גזר אתמול (א') עונשי מאסר על חמישה מקרובי משפחתו של המחבל שביצע את פיגוע הדקירה בחלמיש, אחרי שהורשעו בצעד חריג באי-מניעת עבירה. ביום חמישי האחרון הוגש כתב אישום נגד עומר אל-עבד, בגין רצח 3 מבני משפחת סלומון בחודש שעבר. במהלך החודש הרס כוח צה"ל את בית משפחתו בכפר כובר שמצפון-מערב לרמאללה.

שני אחיו של אל-עבד ודודו נשלחו ל-8 חודשי מאסר, מאחר שידעו על כוונתו לבצע את הפיגוע ולא דיווחו על כך לרשויות הביטחון. על אביו הוטל עונש של חודשיים מאסר בפועל; ועל אמו, שהורשעה גם בהסתה בגין דברים שאמרה לאחר הפיגוע, הוטל עונש של חודש מאסר בפועל וקנס כספי. על כל בני המשפחה הוטל בנוסף עונשי מאסר על-תנאי.

הרשעת בני המשפחה באי-מניעת עבירות בנסיבות אלה היא תקדים חשוב ומשמעותי במאבק בטרור. העונשים השונים של בני המשפחה נגזרים ממידת מעורבותם וממשך הזמן בו ידעו על הכוונה לבצע פיגוע.

לפי כתב האישום נגד אל-עבד, "הוא הלך לאורך כביש פנימי המוביל לבתי היישוב, עד שהגיע לקרבת שני בתים. הוא הבחין כי הבית שמימין לו חשוך ושקט, ואילו הבית שמשמאלו מואר, וממנו בקעו קולות צחוק. הנאשם פתח את דלת הכניסה ונכנס, כשהוא אוחז בסכין. מיד עם כניסתו לבית, הבחינה בו מיכל, צעקה לילדיה לברוח לקומה השנייה והסתגרה עמם באחד מחדרי השינה. הנאשם נעמד מול חיה, אמר 'מה עם אל-אקצא' ודקר אותה בחזה דקירה אחת, תוך שהוא דוחף את להב הסכין כולה אל תוך גופה".

לאחר שדקר בגבה את טובה, אם המשפחה, היא החלה לצעוק "מחבל" ונמלטה למעלה. הוא עבר לאב המשפחה יוסף ודקר אותו בבטנו, כשהבן אלעד התנפל עליו וניסה לקחת ממנו את הסכין. אלעד נדקר 3 פעמים לפני שחטף את הסכין, ואז בעט בו המחבל, דרך על ידו, שבר על ראשו קרש חיתוך ודקר אותו בראשו באמצעות סכין נוספת. לאחר ששמט את הסכין הראשונה, הרים אותה המחבל ודקר אותו 12 פעמים. הוא שב ליוסף ודקר אותו 15 פעמים נוספות. רק אז הוא נורה על-ידי א', החייל המתגורר בסמוך, ששמע את הצעקות והגיע למקום.