מכל האמוניה של חיפה כימיקלים רוקן מאמוניה נוזלית

תהליכי הריקון מאמוניה גזית נמשכים בימים אלה, והמכל ירוקן באופן מלא עד המועד שנפסק ע"י העליון - 19 בספטמבר

מכל האמוניה במפרץ חיפה/ צילום: ערן גילווארג
מכל האמוניה במפרץ חיפה/ צילום: ערן גילווארג

סוף עידן: לאחר יותר מ-30 שנה של פעילות רוקן מכל האמוניה מאמוניה נוזלית וכרגע בהליכי ריקון מאמוניה גזית, כך נודע ל"גלובס". חברת חיפה כימיקלים שבנתה את המכל פועלת כעת לריקון מלא גם של האמוניה הגזית עד המועד שנפסק על ידי בית המשפט העליון - 18 בספטמבר.

כזכור, בסוף יולי בית המשפט העליון דחה את הערעור של חברת חיפה כימיקלים, שביקשה להאריך את מועד ריקון המכל במפרץ חיפה לינואר 2018, אך הסכים לאפשר דחייה קצרה יותר.

למעשה, המכל לא פעיל כבר ממרץ 2017, ומאז הנושא המרכזי על הפרק הוא חלופות לייבוא אמוניה. לאחר דיונים רבים בממשלה ובתי המשפט, כעת נמצא המפעל הצפוני של החברה בצומת דרכים למציאת פתרון ישים, בטיחותי ושיעמוד בקריטריונים לקבלת האישורים הנדרשים מעיריית חיפה. החברה הודיעה במהלך החודש ל-400 עובדיה על פיטורים, אולם המהלך הוקפא עד סוף ספטמבר בהוראת בית הדין האזורי לעבודה בראשותו של השופט אלכס קוגן.

סגן השר להגנת הסביבה, ירון מזוז, מסר: "זהו יום היסטורי למיליון תושבי חיפה והסביבה פ. המכל ז"ל, עכשיו נפעל למען עובדי חיפה כימיקלים. נמצא פתרון שעתידם יישמר במפעל והכל לפני ערב ראש השנה". 

מעיריית חיפה: "לכשירוקן המכל עד תום, תפעל עיריית חיפה להריסתו. כזכור, המכל הוקם ופעל במשך השנים ללא היתר בנייה, ומזה 13 שנים ניהלה עיריית חיפה מאבק לסגירתו. כעת, כשסוף-סוף הועילה חיפה כימיקלים למלא אחר פסק הדין, תפעל כאמור עיריית חיפה על-פי חוקי התכנון והבנייה להריסתו של המכל ובכך תביא לסילוקו המוחלט של המפגע, אשר במשך שנים סיכן כמיליון תושבי חיפה והמטרופולין".