כחלון: נאריך את תוכנית מחיר למשתכן עוד לסוף שנת 2019

דברי שר האוצר בוועידת כלכליסט מצטרפים למאמצי הלוחמה הפסיכולוגית המתגברים של האוצר ומטה הדיור ומופנים הן לרוכשי הדירות שימשיכו "לשבת על הגדר" - והן לקבלנים שיובהר להם כי היצע המכרזים הרגילים צפוי להמשיך ולהיות נמוך עד אפסי

משה כחלון בכנס לשכת רואי החשבון / יוד צילומים יהודה בן יתח
משה כחלון בכנס לשכת רואי החשבון / יוד צילומים יהודה בן יתח

תוכנית מחיר למשתכן תמשיך לפעול גם בשנתיים הקרובות, כך הצהיר היום שר האוצר משה כחלון בוועידת כלכליסט שהתקיימה בתל-אביב. "בישיבה הקרובה של רשות מקרקעי ישראל נאריך את תוכנית מחיר למשתכן עוד לסוף שנת 2019", אמר השר כחלון. נזכיר כי יש צורך להאריך את התוכנית במסגרת מועצת מקרקעי ישראל, בגלל שכך נקבע בכללי התוכנית המקורית, בגלל היקף אובדן ההכנסות לקופת המדינה וגם בשל הסבסוד הנרחב במסגרת התוכנית.

נציין כי ההכרזה של שר האוצר על הארכה של שנתיים נוספות התקבלה אצל חלק מהגורמים בענף בהפתעה, משום שרבים חשבו שהתוכנית תוארך רק בשנה נוספת. עוד נציין כי ההכרזה על הארכת התוכנית מצטרפת שוב למאמצי הלוחמה הפסיכולוגית של משרד האוצר ומטה הדיור, שהולכים ומתעצמים בחודשים האחרונים ומופנים הן לרוכשי הדירות והן לקבלנים.

לרוכשי הדירות הכרזה זו משדרת כי כדאי להם להמשיך ולהמתין לפרויקטים המוזלים ולהגרלות הבאות, כלומר להמשיך ו"לשבת על הגדר". לקבלנים, הכרזה זו מאותת כי היצע המכרזים הרגילים צפוי להמשיך ולהיות נמוך עד אפסי וכי מי שטרם החליט להשתתף במכרזים אלו צריך לקחת את זה בחשבון.

שר האוצר חזר על אמירותיו מהעבר לגבי התוכנית הממשלתית ואמר שבסופו של דבר כלל הזכאים יקבלו דירות מוזלות. במקביל, התייחס שר האוצר גם לקבלנים, ולהשתתפותם במכרזי התוכנית הממשלתית ואמר כי: "קבלנים שלא ישתתפו במחיר למשתכן פשוט לא יהיו". בהתחלה היו רק 5 או 10 חברות אבל עכשיו כל החברות הגדולות שם". אמירה זו מחדדת את המצב שנוצר בענף הנדל"ן כתוצאה מתוכנית מחיר למשתכן כאשר כמעט כל מכרזי הקרקע מתפרסמים במסגרת התוכנית הממשלתית וקבלנים שאינם משתתפים במכרזים אלו נותרים עם מעט מאוד אפשרויות לפעילות בשוק החופשי.

נזכיר כי על רקע הדברים של שר האוצר היום (ב') נפתחה בחצות ההגרלה הגדולה השנייה של מחיר למשתכן. הגרלה זו כוללת כ-11.5 אלף יחידות דיור מוזלות בשורה ארוכה של יישובים בארץ.

במועד ההכרזה על פתיחת ההגרלה הגדולה השנייה אמר שר האוצר: "בזמן האחרון אנחנו עדים להתקפות חסרות תקדים על התוכנית מצד גורמים אינטרסנטים שרוצים להכשיל את התוכנית. אותם גורמים לא רוצים שתהיה לצעירים דירה או שהם רוצים שהם יקנו דירה במחירים מטורפים. אותם גורמים חגגו פה במשך שנים והרוויחו סכומים עצומים על הגב של הזוגות הצעירים. במסגרת התוכנית אנחנו מחזירים את השפיות ומוכרים את אותן דירות במאות אלפי שקלים פחות ממחיר השוק.

"הדירות בתוכנית הן דירות מצוינות ובאיכות הגבוהה ביותר. כל הגורמים שתוקפים את התוכנית ורוצים שתיכשל לא תוקפים אותי, הם תוקפים את הצעירים והתקווה שלהם לדירה. הם רואים את הטירוף של המחירים נעצר ואת האמון של הזוגות הצעירים בתוכנית, והם מבינים שהחגיגה נגמרה. אנחנו לא מתכוונים לעצור את התוכנית אלא להמשיך ולהעצים אותה ולשווק עשרות אלפי יחידות דיור נוספות. נמשיך ללא מורא וללא חשש מאף אחד".

נזכיר כי ההגרלה הגדולה השנייה, בדומה להגרלה הגדולה הראשונה, מתמקדת בעיקר בזכאי סדרה א' של מחיר למשתכן. היישובים בהם יצאו להגרלה המספר הגבוה ביותר של דירות מוזלות הם ראשון לציון (2,133 יחידות דיור), באר שבע (1,584 יחידות דיור) ומודיעין-מכבים-רעות (1,474 יחידות דיור).