תיק הצוללות: מפקד השייטת שי ברוש חשוד; יועץ פוליטי נחקר

(עדכון) - שמו של ברוש מצטרף לשורה של בכירים בחיל הים ובמערכת הפוליטית שנחקרים בחשד כי היו מעורבים בשחיתות לכאורה בתיק 3000 ■ גם השר לשעבר מודי זנדברג עצור בפרשה ■ המשטרה תבקש מחר להאריך את מעצרם של נתי מור ורמי טייב

יועץ פוליטי שעבד עם אישיות פוליטית בכירה מעיד בשעה זו ביחידת להב 433 במשטרה במסגרת חקירת פרשת הצוללות.

בתוך כך נודע ל"גלובס" כי המשטרה מתכוונת לבקש מבית משפט השלום בראשון לציון-להאריך מחר (ד') את מעצרם של חלק מעצורי הפרשה לצורך המשך חקירתם ומניעת שיבוש החקירה. בין היתר מדובר ביועץ האסטרטגי נתי מור, החשוד בתיווך לשוחד; וברמי טייב, היועץ הפוליטי של שר האנרגיה יובל שטייניץ, החשוד בקבלת שוחד.

מוקדם יותר היום (ג') הותר לפרסום כי שי ברוש הוא מפקד שייטת 13 לשעבר שנעצר שלשום (א') בחשד למעורבות בפרשת הצוללות וכלי השיט. שמו של ברוש מצטרף לשורה של בכירים בחיל הים ובמערכת הפוליטית שנחקרים בחשד כי היו מעורבים בשחיתות לכאורה.

ברוש חשוד בלקיחת שוחד ובהפרת אמונים. ברוש מונה באוגוסט 1987 למפקד השייטת, תפקיד בו כיהן עד 1991. בתקופתו פוצצה היחידה את הספינה "סול פרין" של אש"ף בקפריסין. באפריל 1988 היה שותף בחיסול אבו-ג'יהאד, ובדצמבר אותה שנה השתתפו כוחות היחידה במבצע כחול וחום. לאחר מכן שירת ברוש כמפקד בסיס אשדוד. בהמשך דרכו בשירות הצבאי קודם לדרגת תת-אלוף ושימש כמפקד מספן המודיעין בחיל הים בתקופת אסון השייטת, שלאחריו פינה את תפקידו.

לאחר שחרורו עוסק ברוש בייעוץ בתחום הביטחוני. ברוש היה מועמד המוסכם על משרד האוצר ומשרד הביטחון לכהן כיו"ר התעשייה הצבאית, אך הצעה זו לא התקבלה במועצת המנהלים של החברה.

בינואר 2012 הופיע ברוש בפני ועדת צמח לבחינת יצוא הגז הטבעי מטעם איש העסקים היהודי-גרמני מייקל הרצוג והמליץ להקים את מתקני הגז בים ולא ביבשה. 

אתמול (ב') הותר לפרסום כי השר לשעבר מודי זנדברג חשוד שפעל בשליחותו של עד המדינה מיקי גנור בהעברת כספי שוחד לאישי ציבור וקיבל בעצמו לפי החשד כ-100 אלף שקל. מעצרו הוארך ב-3 ימים על-ידי בית משפט השלום בראשון-לציון. זנדברג, שכיהן כשר התשתיות וכשר המדע והטכנולוגיה, היה מעורב (לא בעת כהונתו כשר) בייצוג חברת המספנות הקוריאנית שהפסידה לתאגיד הגרמני טיסנקרופ במכרז על ייצור כלי השיט עבור ישראל.

בתחילת הדרך רצה חיל הים לרכוש את הספינות בקוריאה ממספנות יונדאי, אך בשלב מסוים יצא משרד הביטחון במכרז בינלאומי. ראש מינהל הרכש במשרד הביטחון, תא"ל (במיל') שמואל צוקר, שהעיד השבוע במשטרה, סיפר בעבר כי החברה הגרמנית טיסנקרופ (שנציגה בארץ היה עד המדינה מיקי גנור), בכלל לא רצו להשתתף במכרז בהתחלה, כי הם חשבו שהמחיר שהוצע בו הוא זול מדי, אך בהמשך הם שינו את עמדתם. זנדברג נשאל על חלקו בתהליך המושחת לכאורה, של הפסד החברה הקוריאנית במכרז וזכייתה של טיסנקרופ.

חשוד נוסף בתיק הוא רמי טייב - יועץ פוליטי של שר האנרגיה יובל שטייניץ, החשוד אף הוא בלקיחת שוחד ובתיווך לשוחד. בית משפט השלום בראשון-לציון האריך אתמול את מעצרו של טייב ב-3 ימים נוספים וקבע כי יש חשד סביר נגדו.

בתוך כך, המשטרה ממשיכה לחקור את דוד שרן, לשעבר ראש לשכת ראש הממשלה שרן הועסק בלשכת נתניהו מסוף 2014 ועד אמצע שנת 2016, לאחר שכיהן כמזכיר קצא"א. עוד לפני כן הוא עבד עם השר יובל שטייניץ כשזה שימש שר האוצר. לפני פרישתו מלשכת ראש הממשלה, שרן אמור היה להתמנות לתפקיד נוסף בלשכת נתניהו, אך בסופו של דבר פרש מהלשכה וחזר לעבודתו הקודמת.