מתקרבים לדד-ליין

עסקת אגוד-מזרחי טפחות: הלחץ של אנשי כחלון יכריע את רשות ההגבלים?

בנק אגוד / צילום: שי אפשטיין
בנק אגוד / צילום: שי אפשטיין

זהו, הדד-ליין מתקרב בצעדי ענק. בחודש הבא יפקע המועד בו שלמה אליהו מחויב למכור את החזקותיו בבנק אגוד (23%), ובנק ישראל, ככל הנראה, לא יאריך אותו שוב. שותפיו של אליהו באגוד (משפחות לנדאו, מנור ויעל אלמוג זכאי) מתכוונים להצטרף גם כן למכירה והם במגעים מתקדמים מול מזרחי טפחות. המחיר כבר פחות או יותר סוכם: מכפיל 0.6 על ההון, כלומר, שווי של כ-1.5 מיליארד שקל.

המשוכה הבאה היא סיכום עם ועד העובדים. מזרחי טפחות לא מתכוון להתעמת עם הוועד באגוד, והנהלת אגוד צריכה לגבש תוכנית פרישה עם פיצויים מוגדלים. ההערכות הן שכ-500 עובדים יעזבו את הבנק, ו-700 ייקלטו למזרחי טפחות. לאחר שיחל תהליך המיזוג, יחליט מזרחי טפחות אילו עובדים לקלוט.

בנק ישראל בעד המיזוג

לאחר הסיכום עם ועד העובדים, העסקה אמורה להיחתם, אלא שאז מגיעה המשוכה המרכזית: אישור הרגולטורים. נכון לעכשיו, תמונת המצב היא שבנק ישראל בעד המיזוג מתוך מחשבה שבמבנה הנוכחי שלו בנק אגוד אינו מייצר תחרות וסובל מחולשה, ואילו מיזוגו עם מזרחי טפחות התחרותי והאגרסיבי עשוי להגדיל את היכולת של הבנק הממוזג להתחרות מול הפועלים ולאומי השולטים בענף.

בכנסת מתנגדים למהלך. לחברי הכנסת אמנם אין סמכות לעצור את המיזוג, אבל ללחץ שלהם יש השפעה. שר האוצר, משה כחלון, אמנם לא התבטא רשמית, אולם כפי שפרסמנו היום ההערכות הן שיתנגד לעסקה. העובדה כי מקורבו השר אלי כהן כבר הביע התנגדות וכי אגף התקציבים מתנגד, מלמדים על כך. כחלון כנראה מעדיף לא להיכנס לקלחת בתקווה שההתנגדויות האחרות יביאו לביטול העסקה, ואולי גם כדי להימנע מעימות נוסף עם הנגידה.

שחקן מרכזי נוסף הוא רשות ההגבלים. ברשות שומרים את הקלפים קרוב לחזה ואומרים שעד שלא תוגש עסקה לאישורם - לא יגבשו דעה. בנוסף, הממונה על ההגבלים, מיכל הלפרין, מנועה מלעסוק במיזוג בשל הסכם ניגוד העניינים שלה, והטיפול בנושא הרגיש הזה עבר לאורי שוורץ, היועץ המשפטי. אם בסופו של דבר כחלון יביע התנגדות רשמית לעסקה, הדבר יקשה על הרשות לאשרה.

בינתיים נראה כי בנק ישראל שוב מוצא עצמו בעמדת מיעוט. נראה שהטעות של הבנק המרכזי הייתה בכך שהוא לא גיבש קואליציה לתמיכה במיזוג בטרם הפכו המגעים לעסקה לרשמיים ופומביים, ובטרם המפקחת הצהירה על תמיכה בו. ד"ר חדוה בר אמנם קיימה פגישות ושיחות בנושא, אבל גורמים במערכת הכלכלית מציינים כי בסוגיה כזו נכון היה שהנגידה תפעיל את כל כובד משקלה על הנושא הרגיש הזה.

האם גם בקרב הזה בנק ישראל הפסיד? הכדור אצל רשות ההגבלים, ואת התשובה נקבל כנראה בקרוב, שכן ועדת הכספים מתכוונת לקיים דיון נוסף בנושא וללחוץ על הרשות להציג עמדה עקרונית.