פרשת הצוללות: מעצר דוד שרן הוארך ב-6 ימים

מעצרו של ראש לשכת נתניהו לשעבר הוארך ב-6 ימים ע"י בימ"ש השלום בראשל"צ ■ בזה אחר זה הובלו השבוע לחדרי החקירות בכירים במערכת הפוליטית והביטחונית בעבר ויועצי תקשורת, בחשד למעורבות בפרשה החמורה

דוד שרן / צילום: קובי גדעון-לע"מ
דוד שרן / צילום: קובי גדעון-לע"מ

השבוע החולף עמד בסימן חקירת פרשת הצוללות וכלי השיט (תיק 3000). פרשת שחיתות לכאורה בצמרת הממסד הביטחוני והפוליטי בארץ שנראית בנקודת הזמן הנוכחית כאחת מהחמורות שקרו בתולדות המדינה. בעקבות עדותו של מיקי גנור, עד המדינה, הובלו השבוע בזה אחר זה לחדרי החקירות של יחידת להב 433 במשטרה בכירים במערכת הפוליטית והביטחונית בעבר, יועצי תקשורת, עורך דין, ויועצי תקשורת, בחשד כי יש להם יד ורגל בפרשה החמורה.

במסגרת חקירת פרשת הצוללות נבדקים ההליכים לרכישת שלוש צוללות וארבע ספינות מהתאגיד הגרמני תינסקרופ, שגנור היה נציגו בישראל והוא יוצג על-ידי עו"ד דוד שמרון, עורך דינו וקרוב משפחתו של ראש הממשלה, בנימין נתניהו. לפי החשד, ההחלטות על רכש כלי השיט התקבלו בצמרת המערכת הביטחונית משיקולים זרים, תוך ניגוד עניינים והעברת כספי שוחד לגנור, למפקד חיל הים לשעבר, אליעזר מרום (צ'ייני), סגן ראש המל"ל לשעבר, אבריאל בר-יוסף, ולחשודים נוספים שנעצרו השבוע.

רכש כלי שיט מהתאגיד הגרמני זכה לתמיכה של ראש הממשלה בנימין נתניהו ולהתנגדות של שר הביטחון לשעבר, משה (בוגי) יעלון. בר-יוסף לקח חלק מרכזי בהכנת חוות הדעת שניתנה לגבי רכישת הצוללות. שמרון גזר עמלה מהשוחד בסך 11 מיליון שקל שגנור מודה שקיבל (שמרון חשוד בקבלת דבר במרמה) ואילו מרום חשוד שקיבל שוחד ופעל למינויו של גנור המקורב אליו כנציג התאגיד הגרמני. החשד מתבסס בין השאר על עדותו של הנציג הקודם של תיסנקרופ, ישעיהו ברקת, שטען כי בעת שמרום היה מפקד חיל הים הוא שלח מסר ברור למנכ"ל המספנות הגרמניות שביקר בישראל, שלא ייפגש עמו בנוכחות ברקת.

בתחילת השבוע, מרום ובר-יוסף נעצרו בשנית ונחקרו פעם נוספת ולפי ההערכות הראיות נגדם התחזקו בעקבות העדות שמוסר גנור. ביום ראשון נעצר לראשונה דוד שרן שהיה ראש מטה משרד רה"מ בחשד ללקיחת שוחד, מרמה והפרת אמונים וקשירת קשר לביצוע פשע. שרן הועסק בלשכת נתניהו מסוף 2014 ועד אמצע שנת 2016, לאחר שכיהן כמזכיר קצא"א. עוד לפני כן הוא עבד עם השר יובל שטייניץ כשזה שימש שר האוצר. לפני פרישתו מלשכת רה"מ, שרן אמור היה להתמנות לתפקיד נוסף בלשכת נתניהו, אך בסופו של דבר פרש מהלשכה וחזר לעבודתו הקודמת. שרן חשוד כי קיבל מגנור שוחד בהיקף של עשרות אלפי שקלים באמצעות היועצים האסטרטגיים וצחי ליבר נתן מור, ובתמורה פעל לקידום האינטרסים של גנור ותיסנקורפ בעסקאות.

היום (ה') הובא שרן להארכת מעצר בבימ"ש השלום בראשל"צ, שהאריך את מעצרו ב-6 ימים. חשוד נוסף שנעצר ביום ראשון הוא עו"ד דב הירש מעפולה שנמצא אצלו צ'ק מחברה של גנור ועלה חשד כי היה מעורב בפרשה. ואולם, הירש שוחרר כעבור יממה לאחר שהתברר שאין לו קשר לפרשה וכי את הצ'ק הוא קיבל מרמי טייב, היועץ הפוליטי של השר יובל שטייניץ עבור ייצוג בעסקת נדל"ן. טייב עצמו חשוד בתיווך בשוחד בין גנור לשרן. הוא נעצר ביום שני ושוחרר אתמול בהסכמה ממעצרו למעצר-בית של 10 ימים.

ביום שני עצרה המשטרה את מודי זנדברג, שר האנרגיה וסגן יו"ר הכנסת לשעבר שמכהן כיום כיו"ר קרן היסוד, במשטרה חושדים כי זנדברג פעל אף הוא בשליחות גנור וקיבל ממנו במהלך השנים 100 אלף שקלים בתמורה לסיוע למסכת השוחד. זנדברג שוחרר אתמול למעצר-בית תחת תנאים מגבילים.

מפקד שייטת 13 לשעבר, שי ברוש, נעצר ביום שני בחשד לקבלת שוחד. הוא שוחרר אתמול בהסכמה ממעצרו למעצר-בית בן 10 ימים בביתו בזיכרון יעקב. ברוש חשוד כי העביר כספים מגנור שעמו היו לו קשרים עסקיים לאישי ציבור כדי לקדם את בחירתו של גנור לנציג תיסנקרופ, ובהמשך בתמורה לקידום עסקאות כלי השיט. לפי החשד, ברוש קיבל לכיסו כספים מגנור בתמורה לפעולות הללו.

לא רשימה סופית

ברוש מונה באוגוסט 1987 למפקד השייטת, תפקיד בו כיהן עד 1991. בהמשך דרכו בשירות הצבאי קודם לדרגת תת-אלוף ושימש כמפקד מספן המודיעין בחיל הים בתקופת אסון השייטת, שלאחריו פינה את תפקידו. לאחר שחרורו עוסק ברוש בייעוץ בתחום הביטחוני. ברוש היה מועמד המוסכם על משרד האוצר ומשרד הביטחון לכהן כיו"ר התעשייה הצבאית, אך הצעה זו לא התקבלה במועצת המנהלים של החברה. בינואר 2012 הופיע ברוש בפני ועדת צמח לבחינת יצוא הגז הטבעי מטעם איש העסקים היהודי-גרמני מייקל הרצוג והמליץ להקים את מתקני הגז בים ולא ביבשה.

עורכת דינו של ברוש, איריס ניב-סבאג, מסרה כי "שי ברוש משתף פעולה בחקירתו ומוסר תשובות טובות לכל מה שהוצג בפניו. אני סבורה כי ברוש לא עבר כל עבירה. קיימת שאלה האם בכלל ניתן לייחס עבירה לברוש בהיותו אדם פרטי בעת הרלוונטית".

עוד בעצורים - היועץ האסטרטגי נתן (נתי) מור, החשוד בעבירות של תיווך בשוחד והעברת כספים לשרן. מעצרו הוארך אתמול בשלושה ימים. חשוד נוסף שנעצר הוא ליבר, יועץ אסטרטגי שותף של מור ומקורב של השר שטייניץ, שחשוד גם הוא בתיווך בשוחד ובעבירות של קשירת קשר לביצוע פשע, תיווך לשוחד ושיבוש מהלכי חקירה. בנוסף, נחקרה בפרשה סגנית יו"ר המל"ל לשעבר, עתליה רוזנבאום. לפי ההערכות, לא מדובר ברשימה סופית של נחקרים ובימים ובשבועות הקרובים ייעצרו חשודים נוספים במערכת הביטחונית והפוליטית. שר האנרגיה, יובל שטייניץ, צפוי גם הוא למסור עדות במשטרה.