הוועדה המחוזית אישרה: פינוי-בינוי בגבעתיים ל-500 דירות

מדובר בפרויקט במתחם ההסתדרות אותו מקדמת מול בעלי הדירות חברת גינדי השקעות כבר כמה שנים ■ התוכנית מתייחסת לשטח כ-26 דונם לאורך רחוב ההסתדרות

הדמיית פרוייקט גינדי בגבעתיים/   קרדיט הדמיה: באדיבות גיינדי השקעות
הדמיית פרוייקט גינדי בגבעתיים/ קרדיט הדמיה: באדיבות גיינדי השקעות

הוועדה המחוזית אישרה למתן תוקף תוכנית לפרויקט פינוי-בינוי בעיר גבעתיים. מדובר בפרויקט במתחם ההסתדרות אותו מקדמת מול בעלי הדירות חברת גינדי השקעות כבר כמה שנים. מדובר בתוכנית המתייחסת לשטח כ-26 דונם לאורך רחוב ההסתדרות בעיר ומציעה להרוס חמישה מבני מגורים ישנים הכוללים 168 דירות לצורך בניית ארבעה מבני מגורים בני 25 קומות ו-500 דירות חדשות. מדובר בפרויקט פינוי-בינוי שקודם במסלול רשויות של משרד הבינוי והשיכון.

נציין כי התוכנית המקורית, שהומלצה על ידי הוועדה המקומית לתכנון ובנייה בגבעתיים לפני מספר שנים התייחסה למספר יחידות דיור גבוה יותר שעמד על למעלה מ-600 דירות חדשות, אולם לאחר שהוועדה המחוזית החליטה להפקיד תוכנית עם מספר יחידות נמוך יותר בסוף 2015 , שינתה גם העירייה את עמדתה ולבסוף בספטמבר 2016 הופקדה במחוזית תוכנית עם מספר נמוך יותר של יחידות דיור שעומד כאמור על 500 יחידות דיור חדשות .

במסגרת הדיון בוועדה המחוזית נשמעו ההתנגדויות שהוגשו כנגד התוכנית. בין היתר הוגשה התנגדות מצד תושבי הסביבה שטענו כי התוכנית תגרום לצפיפות יתר באזור כולו ותיצור "טבעת חנק אורבאנית שתאיים להטביע את האזור בתוך קטסטרופה של עומסי תנועה גדולים, פקקים, זיהום, רעש, מסחר ומחסור בחנייה", כך ההתנגדות. הוועדה המחוזית דחתה את ההתנגדות והסבירה שהתוכנית מעניקה מבט תכנוני כולל לכל המתחם ותכנון מערכת הסעת המונים עתידית באמצעות הרכבת הקלה עמיד לתת מענה לתושבי האזור. עוד טענה שהופנתה כנגד התוכנית הייתה שיחס הבינוי לעומת יחידות הדיור הקיימות גבוה מידיי ויש לצמצם את יחידות הדיור, אולם גם התנגדות זו נדחתה. עוד התנגדות גרסה כי לתוכנית לא נעשתה בחינה תחבורתית עדכנית כנדרש, אולם הוועדה המחוזית שללה גם טענה זו ודחתה את ההתנגדות.

עם זאת, התנגדות שנגעה לשילוב כ-80 דירות למעונות סטודנטים בפרויקט, וחשש כי הדבר יגרום למצוקת החניה באזור, התקבלה על ידי הוועדה המחוזית שקבעה כי גם למעונות הסטודנטים תיבנה חניה בהתאם לתקן כמו בשאר הפרויקט. במקביל יש לציין כי התוכנית מאפשרת בקווים כלליים הקמת מעונות סטודנטים בתחום התוכנית אולם אין כל וודאות שאלו יוקמו בסופו של יום.

עוד על פי החלטת הוועדה המחוזית, בכל אחד מהבניינים החדשים תמהיל הדירות יעמוד על 20% דירות קטנות עד 63 מ"ר עיקרי, 40% מהדירות עד שטח של 100 מ"ר עיקרי, ויתרת הדירות בתמהיל משתנה על פי שיקול דעת מבקש ההיתר והוועדה המקומית.

השמאית נחמה בוגין, שייצגה את העירייה, מספרת כי מדובר בתוכנית המדגישה את חשיבות תקן 21 והאיזון בין כלכליות הפרויקט לתכנון. "תמיד יש קונפליקט בין הצד הכלכלי וצד התכנוני. אחד הדברים המהותיים בהחלטה הוא התייחסות לתקן 21, (תקן הקובע כלכליות אפשרית לפרויקט ואמור לסייע לעירייה בהחלטה אודות גביית היטל השבחה לפרויקט ומספר יחידות הדיור שיהיה ניתן לבנות בסופו של דבר במתחם. א"ח). הייתה בחינה של התקן וזה היה מכשיר משמעותי שסייע לוועדה לקבל החלטה תכנונית נכונה. הוגשו חוות דעת שונות והתנגדויות שתקפו את הכלכליות של הפרויקט אבל השימוש בתקן סייע. חשוב להבין שאם אין איזון בין כל הצדדים, כולם יפסידו בסוף. במיוחד היום שיש צורך אדיר בדירות. חשוב לאפשר את מימוש מלוא הפוטנציאל בתוכניות כאלו".

אדריכלית רותי הרשקוביץ, מתכננת התוכנית מטעם עיריית גבעתיים, התייחסה אף היא לאישור התוכנית ואמרה: "התוכנית אושרה תוך ארבע שנים והגיע הזמן שלוחות הזמנים יקוצרו לשנתיים ואז יתקדמו תוכנית מהר מהר".

גינדי השקעות, שבשליטת מנור וכפיר גינדי ואורי לוי, שקידמה התוכנית דיווחה הבוקר (א') לבורסה על אישור התוכנית על ידי הוועדה המחוזית. בדיווח נכתב בין היתר כי על פי ההחלטה, הוועדה המקומית לתכנון ובנייה בגבעתיים תגיש לוועדה המחוזית מסמכים מתוקנים באשר לתוכנית בתוך 45 ימים, ו-15 ימים לאחר מכן התוכנית המאושרת תיכנס לתוקף. עוד דיווחה גינדי השקעות כי להערכתה, "בכפוף לכניסת התוכנית לתוקף, בכוונתה להגיש בקשות להוצאת היתרי בנייה לתוכנית ולהתחיל בבנייתה, זאת לאחר שהצליחה להשיג הסכמה של 93% מדיירי המתחם לתוכנית, המהווים את הרוב הדרוש לצורך הסכמי פינוי-בינוי". מגינדי השקעות עוד נמסר היום מהחברה בעקבות אישור התוכנית: "אנו מודים לדיירים ולעיריית גבעתיים על שיתוף הפעולה הפורה, ונערכים לקידום הפרויקט כבר בחודשים הקרובים".