מועצת הצמחים מזהירה: אל תקנו כעת קיווי - הוא לא יבשיל

המועצה: "הקיווי בארץ נקטף ומשווק רק החל מאוקטובר, אך ישנם כמה מגדלים הממהרים לשווק לצרכנים פרי מוקדם (בוסר). מי שירכוש כעת קיווי יתאכזב מאוד - הפרי לא יבשיל ויישאר בלתי אכיל" ■ ההודעה מתייחסת לקיווי מקומי בלבד ולא לזה המיובא מניו-זילנד

אחרי האזהרות על אבוקדו שלא מבשיל, כעת מזהירה מועצת הצמחים את הצרכנים מפני קיווי משני סוגים הנמצאים על המדפים: "היווארד" (הזן הנפוץ בישראל שצורתו עגלגלה) ו"ברונו" (קיווי מוארך שטעמו מתוק יחסית). לפי מועצת הצמחים, מדובר בקיווי בוסר שאינו בשל ושלא יבשיל.

לדברי ארנה סנדל, מנהלת איכות וסטנדרטים בענף הפירות במועצת הצמחים, "הקיווי בארץ נקטף ומשווק רק החל מחודש אוקטובר, וגם זאת - בתנאי שעבר את כל הבדיקות המחייבות שמצאו אותו בשל ותקין. לצערי, ישנם כמה מגדלים הממהרים לשווק לצרכנים פרי מוקדם (בוסר). מי שירכוש כעת קיווי יתאכזב מאוד; הפרי לא יבשיל, יישאר בלתי אכיל, וקנייתו תסתיים במפח-נפש".

לדבריה, "אנשי ענף הפירות במועצת הצמחים פועלים במטרה למנוע קטיף מוקדם, ובמקביל אנו קוראים לצרכנים להמתין לקיווי הישראלי הבשל, שישווק מתחילת אוקטובר".

פרי הקיווי גדל בעיקר בגליל ובגולן. יבול הקיווי בישראל בשנת 2016-2017 עמד על כ-4,500 טון לשוק המקומי, בהיקף שטח נטוע של כ-1,800 דונם מניב ועוד כ-500 דונם צעיר, וכן כמות זהה של שתילים במשתלות. הקיווי הישראלי נקי כמעט לגמרי ממזיקים וממחלות, וגידולו בארץ אינו מצריך שימוש בחומרי הדברה.

את הקיווי עדיף לקנות כשהוא קשה יחסית, ולאפשר לו להתרכך בטמפרטורת החדר. הקיווי נחשב לפרי דל-קלוריות, והוא עשיר בוויטמינים. 

בחברת פירות אביב, היבואנית הרשמית של קיווי Zespri מניו-זילנד לישראל, מבקשים לחדד כי בשונה מהקיווי המקומי, שבנוגע אליו הפיצה הבוקר מועצת הצמחים את הודעתה - קיווי מיובא שנמצא על המדפים, גם ירוק וגן סאן גולד (צהוב), הוא "הקיווי המובחר בעולם שמגיע אלינו ולכל שאר המדינות, מניו-זילנד, מהאזור המושלם לגידול קיווי. קיווי Zespri, הנמצא על המדפים ברשתות השיווק ובחניות הנבחרות, הוא מובחר, בריא ומוכן לאכילה. מדובר בהטעיה גסה של המועצה, שלא ציינה כי קיים על המדפים מותג מיובא ומוכן לאכילה".